Dæven. Jeg slutter aldri å liker ordentlig kontrakter og ryddige lovverk.
Folk blir uenige om noe økonomisk. Finne frem kontrakt og se hva som ble avtalt. Sjekke så at det stemmer opp mot lovverket.
Leilligheten jeg leier nå har en innebygd ovn som tilhører eieren. Den slutta å virke sist helg.
Siden leverandøren av ovnen ikke finnes lenger har teknikere jeg sjekket med anbefalt at det kjøpes ny ovn.
Jeg informerte husier om dette, som kom med denne perlen: "Ja men da finner du en, og så dekker vi halvparten hver".... Wait what?!
Noen har vist glemt at deler av leia jeg betaler er for å dekke normal slitasje på leilligheten og alt som tilhører den.
Meg leser igjennom kontrakten våres og ber huseier sjekke punkt X , paragraf Y, setning Z.
Og den sier: "Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren".
Selv sier husleieloven: "Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt."
Oversatt: Husleier prøver å være uenig med kontrakten hun selv valgte ut og norsk lov :p
PS. Ironisk nok hadde jeg tenkt å være litt snill og dekke kostnad med frakt/fjerning av komfyren. Noe loven lar meg gjøre (den trumfer kontrakten).
Nå? Er ikke så sikker på det lenger. Liker ikke folk som prøver å snike seg unna skriftlige kontrakter.