Oh oops jeg har ikke sett denne før, kan vel ramse opp de fleste jeg har lest:
(advarsel, nesten BARE sci-fi & fantasy, muahaha <3)
Btw, et gjengående tema i hva slags bøker jeg ender opp med å elske og de jeg syns er litt kjedelige er ofte folkene i bøkene. Hvis det er for mange som bare irriterer meg (hello wheel of time main character!) så går det ikke alltid sååå bra, lol. Anyway, listen min:
Tja, tror jeg har lest de fleste av terry-pratchett sine discworld bøker, er vel et par jeg mangler fortsatt. (vanskelig å plukke ut en favoritt men de fleste av Rincewind (Interesting times, The last continent) og til The watch (Feet of clay, Jingo) er de jeg har hatt mest lulz ut av. =D
LOTR+the hobbit, (ya, 'nuff said)
Har også lest Phllip Pullman sine 3 sånne bøker, de var ok men likte de ikke sååå mye, tror rett å slett det var fordi ingen av characterene lissom klarte å bety noe særlig for meg xD
Iain M. Banks sine sci bøker er bare OMFGawesomesauce, sannsynligvis min favoritt sci-fi forfatter noensinne. Han både skriver bra og har mye bedre fantasi enn meg xD
Peter F. Hamilton, mer sci fi, ikke alle som liker greiene hans men Night's Dawn trilogien hans f.eks er veldig kul (Han og banks er også rimelig flinke til å skrive REALISTISK space-combat og gjøre det spennende i tillegg, yay.)
Steven Erikson, fikk vel bok 1 av The Malazan Book of the Fallen serien til jul i 2008, på slutten av 2009 hadde jeg gått gjennom alle 9 bøkene i serien. Anbefalt å plukke opp bok 1 for å se om man liker den, han skriver litt forskjellig fra de fleste forfattere i fantasy sjangeren så har hørt det ikke er alle som er like betatt av serien.
Kan vel si det på den måten at i motsetning til si LOTR hvor man har laaaange detaljerte skildringer om hvordan alt henger sammen osv. Så kaster bare Steven Erikson kontinuerlig plott og gode characters rett i fjeset ditt og så må du lissom selv finne ut ca hvordan alt henger sammen. (For å si det sånn følte jeg ikke jeg hadde ordentlig oversikt over universet hans før ca bok 3). Likevel, de er bra skrevet og værdt å lese bok 1, just in case it's awesome ^^
Og ja, errr jeg orket uheldigvis ikke å komme lenger enn bok 4 i wheel of time serien fordi det ble bare for kjedelig og sakte. (sorry Robert Jordan fans <3). Hørte de ble litt mer awesome senere men gadd ikke komme så langt =P
Frank Herbert og Dune må vel nevnes, også bra. Selv om bøkene etter 1 blir litt kjedelige noenganger I guess.
Hmmm, hva annet har jeg lest "titter på skapet" Å ja, som sagt meste av Steven King er jo bra (for dere som har lest The Stand, jeg leste starten av den kl 1 om kvelden når det var HELT stille, og jeg hadde forkjølelse. Det var, heh, litt spesiellt ^^)
Har ikke lest så mye av Asimov enda men det jeg har lest er jo bare nice så ikke noe å klage på der ^^
Til slutt, Alastair Reynolds, rimelig ny Sci-fi forfatter (tror jeg), er ikke helt betatt av han men har stort sett likt bøkene hans (vet ikke hvor mange av de jeg har lest, sånn 4?)
Hmm, dette er ikke hele listen men ihvertfall det mest relevante.