Skrevet av Emne: Norsk, Dialekt, Bokmål?  (Lest 6312 ganger)

Chris

• Gjest
Norsk, Dialekt, Bokmål?
« på: 19. sep, 2011, 13:59 »
Med fare for å høres ut som en skikkelig grinebitter nå.. (Bryr meg egentlig ikke så hardt om det)

Når man deltar i diskusjoner på et forum, er det veldig greit å gjøre seg forstått.
Punktum, Komma, Utropstegn og andre tegn er en viktig del av dette.
Men noe som også er en viktig del av å gjøre seg forstått er: Språk og skrivemåte.
Vi har alle våre små merksnodigheter, måter å si ting på etc. Men de aller fleste av oss kan bokmål.
Jeg tør påstå at de aller fleste har hatt bokmål som hovedmål på skolen en gang i tiden også, med unntak av enkelte selvfølgelig. (Ingen nevnt, ingen glemt)
Når det er sagt. Den berømte "Internett generasjonen" har nå begynt å dra litt på årene, og en ny generasjon har kommet til.
Personlig vil jeg kanskje kalle dette for "Konsoll/gamer generasjonen". Men Internett er fortsatt en utrolig viktig del av livet til de fleste.
Ikke for å miste tema nå, men jeg føler det har litt med saken å gjøre.

I det siste har fandomet sett et dropp i alder. Noe som er veldig positivt på mange måter.
Folk i alle aldere deler en og samme interesse. En gylden mulighet til å lære av hverandre.
Men det bringer også med seg noen utfordringer. Jeg sier ikke at dette er basert på kun alder, selv om det kanskje kan virke slik. (Det beklager jeg)
Men man kan se en endring i adferds mønster og skrive mønster, både på dette og på andre forum.
Internett/SMS språk kan være vanskelig nok og lese, men når man blander dialekt inn i det kan det bli nesten helt umulig.
"D e mæ sm ska gjør d i da" (Mitt elendige forsøk på internett/sms språk med dialekt.)

Det jeg ønsker med dette innlegget, er egentlig bare en diskusjon rundt språket vårt. Samt internett/sms språket.
Personlig må jeg si at jeg synes det er helt forferdelig å lese slike forkortelser på den måten.
Jeg bruker det ikke selv, kanskje derfor. Men når man må lese en setning flere ganger for i det hele tatt forstå den?
Håper virkelig det er mulig å få en sunn diskusjon rundt dette.
Og jeg skal ikke legge skjul på at mitt håp med tråden, er at folk faktisk begynner å skrive bokmål eller nynorsk konsekvent i sine poster.
Slutt på Internett/sms språk, hold dere heller til en av de to skriftlige formene.
Når det gjelder å skrive på dialekt, er dette nesten det samme. Kan fort bli umulig å lese.

Vell, det var nok "gammal gubbe" snakk fra min side.
Ønsker dere alle en flott dag/kveld/natt. Hva enn det måtte være når du leser denne tråden.

Craziux

• Über Fur
  • Mwahahahaha!
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Norsk, Dialekt, Bokmål?
« Svar #1 på: 19. sep, 2011, 14:08 »
eg likær de umuligæ.  ganskæ kjedeli når allæ skrivær likt. å så får du en utfårdring i å tydæ tækstæn, såm åsså ær morro :3
« Siste redigering: 19. sep, 2011, 14:16 av Chronowolf »
Furaffinity: Chronowolf - Weasyl: Chronowolf
SoFurry: Chronowolf - Second Life: CrazieHusky

Trash

• Hyperaktiv Fur
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
« Svar #2 på: 19. sep, 2011, 14:40 »
Jeg har litt blandede meninger. På den ene siden er jeg ikke noe fan av SMS-språk, verken med eller uten dialekt. På den andre siden så går det bare utover personene som bruker det og deres norskkunnskaper, jeg føler meg ikke særlig påvirka av det selv. Jeg synes derimot ikke det skal være noe aksept for det innenfor skole/jobb/serious business-sammenhenger.

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #3 på: 19. sep, 2011, 15:25 »
Skriv på den måten man synes er komfortabel, så lenge det er forståelig.
Skrivefeil, fagspråk og forkortelser er lov så lenge man begrenser seg.

Hilsen en som tenker fortere enn han kan lese og skrive. Du kan garantert finne mer enn nok feil i mine innlegg  [blush]

Atrox

• Global Moderator
  • Über Fur
    • Vis profil
    • FA
« Svar #4 på: 19. sep, 2011, 17:18 »
Hva Dax sa. Så lenge det er forståelig, men egentlig liker jeg best at folk bruker et av Norges to skriftspråk. Dialekt blir for mitt vedkommende i enkelte tilfeller vanskelig/umulig å tyde. Og det er mulig det er jeg som mangler kunnskaper, men i enkelte tilfeller forstår jeg ikke nynorsk heller. Jeg husker jeg leste et sted om "krongoer". Jeg hadde aldri hørt ordet før, men det betyr altså edderkopper. :b

Selv skriver jeg på bokmål fordi det er det jeg har lært på skolen. Jeg fikk aldri feelen for å skrive på dialekt, fordi i enkelte sammenhenger visste jeg ikke hvordan jeg skulle stave ordet riktig på dialekt. Da ble det enkleste å holde seg til bokmål.

Craziux

• Über Fur
  • Mwahahahaha!
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #5 på: 19. sep, 2011, 21:06 »
Hvis det er forståelig, som dax sa tidligere, er det greit. avogtil kan det være vanskelig å forstå ka som blir skrevet, men det er slik internett er.

det meste er forståelig, men avogtil må man tyde hva som er skrevet.

Zoxeb

• Gjest
« Svar #6 på: 20. sep, 2011, 09:36 »
Liker ikke sms-språket selv.Når man er på pc kan man skrive ordentlig.
Av og til glemmer jeg et punktum her og der, men ikke noe større en det.

forkortelser er greit det da, ikke alltid man gidder å skrive hele ordet. Men forkortelsen
må være noe de fleste vet hva er, ikke bare noe du finner på.
De fleste vet jo at samf.fag er samfunnsfag.

Craziux

• Über Fur
  • Mwahahahaha!
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #7 på: 20. sep, 2011, 09:48 »

De fleste vet jo at samf.fag er samfunnsfag.

ett terrorifag :3
og ja, bryr meg ikke mye om pittesmå skriveleif. ett par småfeil går greit, men så lenge du kan lese mesteparten av setningen, skal ikke det være så vanskelig å forstå.

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #8 på: 21. sep, 2011, 20:26 »
Kan bli vrient når folk skriver fonetisk eller i forkortelser ja, men tror ikke vi har hatt noen store problemer med dette her så langt. Det er vel ikke så mye å gjøre med, annet enn å sette et godt eksempel med god bokmåls/nynorskskriving, og å høflig påpeke hvis noen er for utydelig når de skriver at man har problemer med å forstå de.

iRenia

• Gjest
« Svar #9 på: 22. sep, 2011, 12:13 »
Æ håpe at alle skjønne kå æ skrive...>,<'
Siden æ skrive på dialekt... ^^'

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
« Svar #10 på: 22. sep, 2011, 13:05 »
Skriver vel egentli dialekt og forkorter noen ord :P
Norsken min er uansett langt fra super.

SMS språket har jeg kvitta meg med etter at jeg fikk iphone, dog noen ord henger fortsatt igjen hvis jeg må skrive ting litt raskt x3

Skrive rask = mange interessante setninger til tider for min del :P

Craziux

• Über Fur
  • Mwahahahaha!
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #11 på: 22. sep, 2011, 13:18 »

Skrive rask = mange interessante setninger til tider for min del :P

haha, det minner meg om i går kveld når det pøsregnet ute, siden tastaturet på kjermen funker
ikke like bra når den er våt. skulle skrive "i like måte :3" men så ble det "I liue mate :3" istedet xD
« Siste redigering: 23. sep, 2011, 17:44 av Chrono »

Aikho

• It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
« Svar #12 på: 23. sep, 2011, 16:05 »
Selv velger jeg å anse dialekt-ord som skrivefeil da det kun er to skriftspråk i Norge, bokmål og nynorsk. De to har nemlig standariserte måter å skrive ord på, en person i finnmark, trøndelag og oslo fortsår alle hva "Kan du ringe meg i kveld?" betyr, derimot tre personer bare i trøndelag vil skrive det på tre forskjellige måter om de skriver på dialekt. "Kannj/Kanj/kainn du ring mæ i kvell/kvellj/kveld/kvelj" osv.

Derfor holder jeg meg til bokmål selv, det er det jeg kan best av de to skriftspråkene våre. (og egentlig synes nynorsk er stygt (mest grunnet tvangslæringen i skolen :P), men jeg forstår det, og det er et skriftspråk, så det er greit.)

Freke

• Senior Fur
  • Hvorfor mure seg inne når man kan more seg ute?
    • Vis profil
    • To my Furaffinity!
« Svar #13 på: 25. sep, 2011, 16:58 »
je liker å prate eidsvolling noen ganger bare for å gjøre språket forskjåmete for andre

selv digger jeg dialekter og jeg er vell en av de få som har lyst til å lære nynorsk, men det er vell litt fordi jeg vl bruke det i dikt skriving. Det høres så mye finere ut med kjærleik enn kjærlighet for eksempel

et annet ord eidsvollinger ratt bruker er "ratt". Jeg synes det er litt morsomt at folk ratt ikke forstår hva jeg mener med "ratt"
« Siste redigering: 25. sep, 2011, 17:05 av Freke »
"Life is like a dogsled team. If you ain't the lead dog, the scenery never changes." ~ Lewis McDonald Grizzard, Jr.

Skype navn: Loniler       (hvis dere skal sende meg venne inv på skype plz merk den men forumnavnet ditt eller noe xP)

Svinepelz

• Gjest
« Svar #14 på: 25. sep, 2011, 23:04 »
Synes "sms språk" er litt dumt å bruke på et forum, om du skal diskutere noe. For om du skal diskutere noe bør alle forstå hva du sier så det ikke blir mye mas rundt det, istede for hva du prøver å få frem.

Har brukt  "sms språk" på forum og nett den stund selv (slutta med det for en stund siden), men har gått over til bokmål pga jeg innså at det ser ikke ut og jeg er lei av å skifte mellom dialekt og bokmål.

KIBRO

• Gjest
« Svar #15 på: 27. sep, 2011, 19:43 »
jæh skriver blandigs dialekt jæh :3

Glennikit

• Fur
  • *
  • Like rawr, and stuff!
    • Vis profil
« Svar #16 på: 12. okt, 2011, 02:37 »
Nja...

Jeg er selv fra Haugesund, og mener da at mi dialekt når den er skriftlig ikke er så vanskelig å forstå, men jeg velger tross alt å skrive standard bokmål. Unngår misforståelser på den måten, vettu. :3
Bare en rev, som rever rundt... :3
Fa Profil:
http://www.furaffinity.net/user/vikingfops/

Irie

• Overaktiv Fur
  • Telegram: Purrtail
    • Vis profil
    • Min furaffinity!
« Svar #17 på: 12. okt, 2011, 06:01 »
Jeg skriver alltid bokmål når jeg ikke snakker med andre trøndere c:

Selv om jeg har en rar uvane med å blande bokmål og dialekt når jeg først skal skrive dialekt xD
Mow!

Six

• Über Fur
  • Purrr :3
    • Vis profil
« Svar #18 på: 12. okt, 2011, 08:03 »
Litt teit å bruke SMS språk når man bruker et tastatur BC

Også litt teit å skrive på dialekt så lenge man kan skrive bokmål. Det er noe som kalles respekt for de som ikke forstår dialekten din. Selv forstår jeg det meste som er skrevet på dialekt/nynorsk/svensk/dansk, men alikevell.

Selv har jeg litt spessiel dialekt ;P Blanding av Bodø-væring og Honningsvåging(nordkapp). Det hadde vært litt teit om jeg begynte å skrive dialekt til folk som ikke skjønner det xD
« Siste redigering: 12. okt, 2011, 08:05 av wolfglow »

KamuTraxyRaff

• Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #19 på: 14. okt, 2011, 22:45 »
Med fare for å høres ut som en skikkelig grinebitter nå.. (Bryr meg egentlig ikke så hardt om det)

Når man deltar i diskusjoner på et forum, er det veldig greit å gjøre seg forstått. Unødvendig komma i denne setningen
Punktum, Komma, Utropstegn og andre tegn er en viktig del av dette. Stor forbokstav på annet enn første ord i setningen? Au da!
Men noe som også er en viktig del av å gjøre seg forstått er: Språk og skrivemåte. Om du skal bruke kolon her, skal det være liten forbokstav etter kolonet, da det er fortsettelsen av en setning og ikke begynnelsen av en ny.
Vi har alle våre små merksnodigheter, måter å si ting på etc. Men de aller fleste av oss kan bokmål. Her skulle det nok vært et komma, og en liten forbokstav etter punktum i forkortelser.
Jeg tør påstå at de aller fleste har hatt bokmål som hovedmål på skolen en gang i tiden også, med unntak av enkelte selvfølgelig. (Ingen nevnt, ingen glemt) Mangler punktum i siste parentes, men samma det, jeg blåser i det selv her
Når det er sagt. Den berømte "Internett generasjonen" har nå begynt å dra litt på årene, og en ny generasjon har kommet til. Første setning er veldig dårlig, men et kolon hadde den blitt bra. Og for "guds" skyld: "Internettgenerasjonen" i ett ord.
Personlig vil jeg kanskje kalle dette for "Konsoll/gamer generasjonen". Men Internett er fortsatt en utrolig viktig del av livet til de fleste. Stor, stygg orddelingsfeil, dessuten feil skrevet uansett, rett vil være "Konsoll-/gamergenerasjonen". Og egentlig bruker du feil anførselstegn også, men det er jævlig stress å bruke de doble hakene, så jeg lar deg slippe for den.
Ikke for å miste tema nå, men jeg føler det har litt med saken å gjøre.

I det siste har fandomet sett et dropp i alder. Noe som er veldig positivt på mange måter. Et "dropp" i alder? Jeg skjønner det er kult å bruke engelsk, men vi har da mer enn nok ord for det samme på norsk, som fall eller nedgang, hvor førstenevnte kanskje hadde passet best her.
Folk i alle aldere deler en og samme interesse. En gylden mulighet til å lære av hverandre.
Men det bringer også med seg noen utfordringer. Jeg sier ikke at dette er basert på kun alder, selv om det kanskje kan virke slik. (Det beklager jeg)
Men man kan se en endring i adferds mønster og skrive mønster, både på dette og på andre forum. Adferd sitt mønster tør jeg ikke engang tenke på, og hvordan skriver man et mønster?  ??? Ikke prøv deg med "du skjønte hva jeg mente," det er du som tar opp dette her.
Internett/SMS språk kan være vanskelig nok og lese, men når man blander dialekt inn i det kan det bli nesten helt umulig.
"D e mæ sm ska gjør d i da" (Mitt elendige forsøk på internett/sms språk med dialekt.) Internett-/SMS-språk.

Det jeg ønsker med dette innlegget, er egentlig bare en diskusjon rundt språket vårt. Samt internett/sms språket.
Personlig må jeg si at jeg synes det er helt forferdelig å lese slike forkortelser på den måten. Hvilke forkortelser sikter du til? Mener du at SMS er vanskeligere å lese enn Short Message Service? Det viser seg at det øker lesbarheten å bruke allmenne forkortelser der det passer. Du vil selv se at jeg bruker mye bl.a. og f.eks., istedenfor å skrive dem fullt ut.
Jeg bruker det ikke selv, kanskje derfor. Men når man må lese en setning flere ganger for i det hele tatt forstå den?
Håper virkelig det er mulig å få en sunn diskusjon rundt dette.
Og jeg skal ikke legge skjul på at mitt håp med tråden, er at folk faktisk begynner å skrive bokmål eller nynorsk konsekvent i sine poster.
Slutt på Internett/sms språk, hold dere heller til en av de to skriftlige formene.
Når det gjelder å skrive på dialekt, er dette nesten det samme. Kan fort bli umulig å lese.

Vell, det var nok "gammal gubbe" snakk fra min side. Denne gjør alltid vondt, det heter "vel". Merk også en del andre orddelingsfeil jeg ikke har tatt opp fordi jeg har poengtert det tidligere.
Ønsker dere alle en flott dag/kveld/natt. Hva enn det måtte være når du leser denne tråden.

For å skrive litt selv også, kan jeg nevne at en ting som irriterer meg er orddeling, eller særskriving, som nerdene kaller det. Fy.

God natt :)

Ja, skrivefeil og andre slurvefeil hjemsøker oss alle. Jeg har sikkert et par feil her jeg også.