Skrevet av Emne: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.  (Lest 8646 ganger)

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« på: 05. apr, 2011, 16:57 »
Snublet over den da jeg var på butikken i dag. Har desverre ikke klart å finne noen onlineversjon, men jeg har inntrykk av at den i hvertfall kommer ut i de store byene i Norge. Hvis ønskelig kan jeg raide med meg litt aviser og ta med til Molde når jeg skal dit i påsken.

Det jeg likte med intervjuet, og forøvrig med andre intervju, er at folks fordommer o.l. blir tatt opp:
Sitat fra: Natt og dag
Blir dere mobbet?
Nifelin: Det er mange spydige kommentarer fra voksne som hinter grovt til kinkdelen: "Jeg visste ikke at det var normalt lufte sexleketøyet sitt" og så videre. Det er leit å bli møtt med avsky. Mange aktive fursuiters vil egentlig bare ut å glede folk, som lever av smilene til små barn som løper rundt og er søte og vennlige. Det siste vi vil er å skremme dem.

Ellers var en viss Leo også intervjuet. Avisen hadde også hentet en del definisjoner fra FAQen her på forumet.


Artikkelen var en del av en tredelt artikkel ved navnet: Animalplassert kjærlighet.
De andre to delene var om kjærlighet til dyr og zoofili.

Corona

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2294
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #1 på: 05. apr, 2011, 17:00 »
Jeg stemmer for at du tar med avisene opp, hadde vært interessant å lese synes jeg. ^^

Det du siterte synes jeg var veldig bra svart og bra kom frem, høres spennende ut.

KamuTraxyRaff

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #2 på: 05. apr, 2011, 17:02 »
Min utdannede mening (høyt på strå nå): Man burde kalle seg noe annet enn "furry" når man går rundt i sånne drakter bare for gledens skyld. Rett og slett fordi at når man hører "furry" eller googler det eller hva faen, så kommer det nasty bilder opp. Jeg har sett et par videoer på DegRør og jeg må si at jeg har fått en ny respekt for "furries". De gjør ikke en flue fortred, og sprer glede.

Mine to ører.

Freke

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 963
  • Hvorfor mure seg inne når man kan more seg ute?
    • Vis profil
    • To my Furaffinity!
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #3 på: 05. apr, 2011, 17:03 »
skan dem inn på PCen og last opp ^^
"Life is like a dogsled team. If you ain't the lead dog, the scenery never changes." ~ Lewis McDonald Grizzard, Jr.

Skype navn: Loniler       (hvis dere skal sende meg venne inv på skype plz merk den men forumnavnet ditt eller noe xP)

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #4 på: 05. apr, 2011, 17:06 »
Har ikke scanner. >:

Og Skoony: Jeg setter mine mynter på opplysning. Ting som var tabubelagt før er i dag allment godkjendt på grunn av opplysning.

Trash

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1773
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #5 på: 05. apr, 2011, 17:24 »
Min utdannede mening (høyt på strå nå): Man burde kalle seg noe annet enn "furry" når man går rundt i sånne drakter bare for gledens skyld. Rett og slett fordi at når man hører "furry" eller googler det eller hva faen, så kommer det nasty bilder opp. Jeg har sett et par videoer på DegRør og jeg må si at jeg har fått en ny respekt for "furries". De gjør ikke en flue fortred, og sprer glede.

Mine to ører.

Hvis alle som bringer noe positivt inn i fandomen skal velge å avstå fra å kalle seg furry... Ja, da ser du ganske raskt problemstillingen.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #6 på: 05. apr, 2011, 18:15 »
Er det mulighet for at du kan få den scannet av noen andre`?
Eller har du en kopi, Leo?

Dog likte lite at en del av handlet om zoofili...
Uansett, hadde vært gøy å lest hele intervjuet :3

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #7 på: 05. apr, 2011, 20:21 »
Høh! Hadde ikke hørt noe om at noen av de norske rufsene skulle bli intervjuet av det bladet...

Hadde vært interessant å lest. Hvis dette var denne månedens nummer (eller kommer det ut ukentlig?) så burde det fortsatt være lett å få tak på i Oslo.

Pycnopodia

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 662
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #8 på: 05. apr, 2011, 21:10 »

Hvis alle som bringer noe positivt inn i fandomen skal velge å avstå fra å kalle seg furry... Ja, da ser du ganske raskt problemstillingen.

Skoony har et poeng i grunnen..
Et søk på "furry" på google viser hva ordet betyr for folk flest, for det er der folk flest vil slå det opp.

Furry som interesse eller hobby og furry som privatliv er forskjellige greier men det jeg tror mange ikke helt skiller mellom dem.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #9 på: 05. apr, 2011, 21:19 »
Høh! Hadde ikke hørt noe om at noen av de norske rufsene skulle bli intervjuet av det bladet...

Hadde vært interessant å lest. Hvis dette var denne månedens nummer (eller kommer det ut ukentlig?) så burde det fortsatt være lett å få tak på i Oslo.
Stussa akkurat over det samme.
Har ikke sett noen innlegg eller lignende rykter på forumet her om det...
Skal sjekke dette ut selv når jeg er i Oslo i morgen. Er jo ganske lett tilgjenglig disse Natt og Dag bladene..

Forøvrig vil jeg si meg enig i hva Wolftale sier, hvor redaktør/journalist hos Natt & Dag har plassert Furries under Zoofili.
Ikke akkurat en spesielt bra ting, siden det kan sende ut noen litt negative signaler allerede ved å se på plassering. s:

Men, skal ikke si så mye før jeg selv har lest det.
Edit: også litt rart at det i det hele tatt er i Natt & Dag, siden det primært er en blekke for Uteliv og Underholdning (musikk, film, kunst etc.)..

dobbel edit: Så over utgaven for Mars på nett ( http://www.nattogdag.no/ .. Øverst i høyrehjørnet, krever flash) og så ikke noe artikkelen der..
Var det April Utgaven Atrox?
« Siste redigering: 05. apr, 2011, 21:25 av Snøkrystal »

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #10 på: 05. apr, 2011, 21:32 »
Forøvrig vil jeg si meg enig i hva Wolftale sier, hvor redaktør/journalist hos Natt & Dag har plassert Furries under Zoofili.
Ikke akkurat en spesielt bra ting, siden det kan sende ut noen litt negative signaler allerede ved å se på plassering. s:

dobbel edit: Så over utgaven for Mars på nett ( http://www.nattogdag.no/ .. Øverst i høyrehjørnet, krever flash) og så ikke noe artikkelen der..
Var det April Utgaven Atrox?
Det er ikke plassert under zoofili, det er en del av en tredelt artikkel som heter Animalplassert kjærlighet. Som jeg sa lenger oppe. Oh well, det blir vel flisespikkeri og jeg er forsåvidt enig - plasseringen var vel heller litt uheldig.

Og ja, april-utgaven.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #11 på: 05. apr, 2011, 21:45 »
Min utdannede mening (høyt på strå nå): Man burde kalle seg noe annet enn "furry" når man går rundt i sånne drakter bare for gledens skyld. Rett og slett fordi at når man hører "furry" eller googler det eller hva faen, så kommer det nasty bilder opp. Jeg har sett et par videoer på DegRør og jeg må si at jeg har fått en ny respekt for "furries". De gjør ikke en flue fortred, og sprer glede.

Mine to ører.
Desverre er furry fandomen såå vidt og inneholder mye rart, å det er mye bra og mye dårlig som man kan finne.
Så det er egentlig ikke bare å fjerne no eller kalle det noe annet.. selv om det høres enklest ut.
Noen har furry som interesse, noen har det som livsstil og begge måter er "korrekt".

Å uansett som alle nyheter - jo verre info man finner jo mer oppmerksomhet får det.

Skal se om jeg finner bladet i morgen selv, noen smarte lete steder? x3

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #12 på: 05. apr, 2011, 21:46 »
Det er ikke plassert under zoofili, det er en del av en tredelt artikkel som heter Animalplassert kjærlighet. Som jeg sa lenger oppe. Oh well, det blir vel flisespikkeri og jeg er forsåvidt enig - plasseringen var vel heller litt uheldig.

Og ja, april-utgaven.

Mente ikke akkurat under zoofili jeg heller, men plassert sammen med det da :P

Ok, da er ikke den på nettstedet til Natt & Dag enda.
Får plukke med meg en Natt & Dag i morgen.
Takk for tipset ihvertfall, gidder aldri å plukke med meg den blekka til vanlig :P

Som siste kommentar til denne saken vil jeg nå si at det kanskje er litt dumt at folk bare går rett til media uten å spørre eller i det hele tatt nevne det for noen andre furries.
Nå vet jeg ikke om vedkommende vet om dette forumet..

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #13 på: 06. apr, 2011, 00:09 »
Som siste kommentar til denne saken vil jeg nå si at det kanskje er litt dumt at folk bare går rett til media uten å spørre eller i det hele tatt nevne det for noen andre furries.
Nå vet jeg ikke om vedkommende vet om dette forumet..

Nifelin vet nok om forumet, og hvis Leo er Lord_Leo så vet nok han om det også. Var det noen andre som ble intervjuet?

Er alltids hyggelig om folk sier i fra om medieoppslag, og kanskje spør om "tips" og slikt før man velger å stille opp, men folk har jo lov til å gjøre det de har lyst til hva gjelder media. Hvem som helst kan jo ta kontakt med et magasin eller en avis for å høre om de er interessert i å skrive om ens hobby, livsstil, livssyn, osv. De trenger ingen tillatelse i fra oss (men vi ønsker naturlig at de som snakker om pelsmiljøet presenterer det positivt og er gode representanter for det).
« Siste redigering: 06. apr, 2011, 00:22 av Miles T.F. Baxxter »

Pycnopodia

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 662
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #14 på: 06. apr, 2011, 00:23 »
På en side ønsker du ikke å bry deg om negativ mediaomtale, men det kan ha litt å si..

Airsoftmiljøet i Norge blir forbannet når det kommer negativ omtale om airsoftgun/softguns in media, det som blir konsekvensen er at det blir vanskeligere å finne områder å drive på med aktiviteten og det hender også at områder mistes fordi grunneiere ikke ønsker å forbindes med airsoft etter uheldige avisoppslag.
Det hjelper lite om grunneier vet at gjengen som holder på inne på hans område er lovlydige og følger alle regler - for folk flest vet ikke det grunneieren vet.. At det er pålitelige og anstendige folk som holder på der.

Men selv så bryr jeg meg ikke så mye om det som kommer i media og jeg overlater den ballen til andre, jeg tenker mer på hvilke signaler jeg selv sender ut siden det er lettere å gjøre noe med :)

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #15 på: 06. apr, 2011, 01:16 »
Jeg og tellos sitter på 2stk som vi også snublet over :p det var ganske overaskende å plutselig se mittens i suit på forsiden :p artikkelen hadde sine ups and downs i mine øyne :p skal se om jeg får ninja scanneren til tellos og kanskje få den på nett.

Tellos

  • Administrator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 992
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)

Felix

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 598
  • I'm a nomnivore. If it's nom, i'll eat it!
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #17 på: 06. apr, 2011, 17:26 »
"Flere fursonas er mytologiske dyr som sauer med horn"
*gasp*
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Ukamii Wolf

  • Gjest
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #18 på: 06. apr, 2011, 18:39 »
"Flere fursonas er mytologiske dyr som sauer med horn"
*gasp*

Fail. Hansauer eller Værer som de også heter har jo horn XD

Gray Fang

  • Gjest
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #19 på: 06. apr, 2011, 19:20 »
Denne artikklen var litt.. hmmm... tja la oss bare si det var noen uventede deler i den. o.O
Kan ikke si så mye om den uten å virke bitchete så vi lar det være med det :P

men piccasa? ærlig talt asså! måtte ty til explorer for å se artiklen o.O hehe

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #20 på: 06. apr, 2011, 19:57 »
Denne artikklen var litt.. hmmm... tja la oss bare si det var noen uventede deler i den. o.O
Kan ikke si så mye om den uten å virke bitchete så vi lar det være med det :P

Må si meg enig.
Generell info om fur fandomen mangler jo..

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #21 på: 06. apr, 2011, 21:26 »
Er alltids hyggelig om folk sier i fra om medieoppslag, og kanskje spør om "tips" og slikt før man velger å stille opp, men folk har jo lov til å gjøre det de har lyst til hva gjelder media. Hvem som helst kan jo ta kontakt med et magasin eller en avis for å høre om de er interessert i å skrive om ens hobby, livsstil, livssyn, osv. De trenger ingen tillatelse i fra oss (men vi ønsker naturlig at de som snakker om pelsmiljøet presenterer det positivt og er gode representanter for det).

Det er jo klart. Men jeg synes det er greit å vite at Nå er det noen som skal ut i media og gjør et forsøk.
Det skader ikke ihvertfall :P

Var forsåvidt aldri snakk om noen tillatelse, men mer at man sier i fra istedenfor at man plutselig kommer over at noen har gått til media og uttalt seg for et helt fandom.

Glemte så klart å finne meg Natt og Dag idag.. Hadde helt glemt det bort inntil jeg så emnet igjen x3
Får lese artikkelen som har blitt linka.. Edit inc

edit: Oooog må si meg enig med Gray Fang og Wolftale..

« Siste redigering: 06. apr, 2011, 21:41 av Snøkrystal »

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #22 på: 06. apr, 2011, 22:38 »
Fikk rasket med meg bladet i dag selv. I tillegg til intervjuet med Nifelin og Leo, så intervjuer de en gutt som ser på kanine sine som sine beste venner, en dyretolk, og ei zoofil jente.

Den generelle informasjonen om miljøet er å finne i kolonnen til høyre. Ikke så mye, dessverre. Måtte le når jeg så at de hadde brukt eksemplet i FAQ'en vår under definisjonen av fursona. Lurer litt på hvordan de fant ut at det er like mange furs i Norge som det er i Newcastle.

Aikho

  • It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1395
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #23 på: 07. apr, 2011, 02:18 »
De spurte ikke om å få bruke et utsnitt av FAQen vår, tipper de ikke spurte Noble om de fikk bruke bildet av den 'naughty' fursuiten heller. Er det ikke påkrevd at de spør om lov til slikt?

Synes forresten det bildet var generellt upassende og plasseringen like over FAQen vår fikk det til å se ut som om det er noe vi bedriver her på forumet. :/

Ellers har jeg ventet lenge med å skrive siden jeg leste den, for å se hvilken tone andre skriver i, hehe. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke likte den. Får det til å virke som deres meninger og syn er alles meninger og syn og det var ingen konklusjon i artikkelen, det var bare intervju, that's it. Det var en dårlig skrevet artikkel synes jeg og det var ikke alt som ble sagt som var like heldig å si eller spørre om heller.
« Siste redigering: 07. apr, 2011, 02:21 av Aikho »

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Furries intervjuet i gratisavisen Natt og dag.
« Svar #24 på: 07. apr, 2011, 08:46 »
De spurte ikke om å få bruke et utsnitt av FAQen vår, tipper de ikke spurte Noble om de fikk bruke bildet av den 'naughty' fursuiten heller. Er det ikke påkrevd at de spør om lov til slikt?

Synes forresten det bildet var generellt upassende og plasseringen like over FAQen vår fikk det til å se ut som om det er noe vi bedriver her på forumet. :/

Ellers har jeg ventet lenge med å skrive siden jeg leste den, for å se hvilken tone andre skriver i, hehe. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke likte den. Får det til å virke som deres meninger og syn er alles meninger og syn og det var ingen konklusjon i artikkelen, det var bare intervju, that's it. Det var en dårlig skrevet artikkel synes jeg og det var ikke alt som ble sagt som var like heldig å si eller spørre om heller.

De er påkrevd å spørre om lov om slikt begrunn av Copyrights.
Vet ikke helt om det gjelder ting som står på forums, men om det er et direkte sitat, så er de påkrevd å oppgi kilder som gjelder uansett hvor det kommer fra.
De har ihvertfall brutt reglene rundt Copyrights siden jeg tviler, slik som du, at de har spurt Noble om bruk av bildene.

Og er enig med hva du sier ellers der.
Har ikke lest hele greia, bare furry greia, skulle ha fått tak i no Natt og Dag blad, men har ikke kommet over noen/vet ikke hvor de ligger x3