Noen nyttige pakketips:
- ALT som du trenger i fra dag 1, går ned i håndbagasjen/liten sekk. Inklusivt litt bruksklær.
Eksempelvis: Pass, billetter, reisebeskrivelse, penger, klær, toalettsaker og medikamenter.
**Fursuiters vennligst se bort nå** Hvis du tåler at bagasjefolkene tenner på kofferten, så har du pakket håndbagasjen riktig.
- Resten går i et eller annet som tåler en støyt. Tenk at bagasjen din kommer til å ligge under 2-3 andre personers fullestappede kofferter.
Reimer kan også være litt risky når det går inn på et ukjent antall samlebånd.
- Sjekk pass minst 1-2 måneder før du skal reise. Er gylidigheten under 3 måneder igjen når du drar, bestill nytt.
- Husket reiseforsikring? Sist EF måtte 3 personer på sykehus. Det er bare litt over en av tusen, men tenk hvor dyrt de ville hatt det uten forsikring.
Kort sagt, ulykker skjer og da er det bedre å bra dra hjem med et stillig arr enn med en regning i hånda.
- Penger! Minimer bruk av kort. Ta ut litt norske reisepenger og nok Euro for 2-3 dager med mat++.
Norske penger fordi jeg nesten misset flyet til fjorårets EF pga. at linjen mellom min bank og DNB gikk ned. Skulle betale flytogbillett med kort :/
- Glemte nesten at vi snakket om furcon. Hvis du har plass så ta med tegnesaker og/eller fotoapparat :p
I fjor trengte jeg ikke mer enn litt toalettsaker, en kleshaug tilsvarende hva jeg normalt bruker over en uke, badetøy, medikamenter (tok med Ibux og allergimedisin, just in case), pass/billetter, penger, laptop (droppes i år), videokamera og mobillader.
Skjønner aldri hvorfor jeg dro med en koffert, så i år går alt det ned i den vanlige sekken min.
Koffert holder jeg av til polarekspedisjoner fra nå av.