Skrevet av Emne: Mishandling av dyr på pelsfarmer  (Lest 8829 ganger)

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Mishandling av dyr på pelsfarmer
« på: 01. nov, 2010, 00:44 »
Hva synes dere om det her? synes personlig det er helt forferdelig at man gjør det i det hele tatt siden fakefur produskjonen har blitt så bra som den er nå.

VG Nett


Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #1 på: 01. nov, 2010, 01:43 »
Synes man ofte hører om pelsfarmer med helt forferdelige forhold, både her og i andre land. Provoserende at det aldri blir tatt godt nok tak i og virkelig gjort noe med...

Tror nok de fleste her hadde foretrukket at man gjorde pelsfarmer ulovlig, men skal man først ha de bør dyrene i det minste behandles humant og kunne leve uten konstant fysiske smerter eller psykiske plager.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #2 på: 01. nov, 2010, 08:32 »
jeg tror de fleste innlegg av mine innen for dette underforumet tydelig sier hva jeg mener om denne saken :P
 Jeg er imot pels av dyr vi ikke spiser, hvorfor ska vi drepe et dyr bare for å ta pelsen dens? Og hvorfor ska vil la flere dyrearter lide av den grunn?

Og jah, det med at dyreaktivister slepper ut dyr som har vært i fangenskap lenge er ikke bra, siden dyrene ikke alltid er levedyktige ute i skaugen.

Uansett, så at NOAH i år igjen (tror de har det vært år) skal ha et fakkeltog mot pels den 13. November! Jeg håper jeg får mulighet til å gå i tog i år.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #3 på: 01. nov, 2010, 09:52 »
forhåpentligvis så er alle furs i mot slikt.
Har aldri likt det der, og har sett en god del filmer, bilder og slikt fra både farmer og av en "demostrasjons" pelsfarm (om jeg fikk det riktig) hvor disse pelsnæringsfolka viser "hvor godt" det skal være på (de fleste) pelsfarmene. Bullcrap alt som kommer fra Pelsnæring av informasjon og løfter, det får vi sett fra mediene.

Så innpå VG Debatt om dette her, det er omtrent samme stemning, bare at enkelte/en del kommer med kommentarer som "gå heller ut å skyt reven/minken selv".. Ikke akkurat hyggelig lesning synes nå jeg, men det har også no med at jeg hater/misliker jakt ganske sterkt også x3

Skulle egentlig ikke forundre meg om regjeringa ikke gjør no med dette nå heller.. >.<
Ingenting overrasker meg når det kommer til ting som regjeringen snakker om/tenker å gjøre...

Edit:
kan vel nevne, for de av dere som ikke vet, at de jakkene som kommer fra Amerika/Kanada, som har en pelskrave rundt hetta. Den pelsen kommer som oftes fra Kina, et land som ikke har noen form for lover, regler eller normer rundt dyr og dyrevern.
« Siste redigering: 01. nov, 2010, 10:03 av Snøkrystal »

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #4 på: 01. nov, 2010, 10:08 »

kan vel nevne, for de av dere som ikke vet, at de jakkene som kommer fra Amerika/Kanada, som har en pelskrave rundt hetta. Den pelsen kommer som oftes fra Kina, et land som ikke har noen form for lover, regler eller normer rundt dyr og dyrevern.
sad but true...
Å sku ønske det fantes en måte å redde de dyra der å..

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #5 på: 01. nov, 2010, 10:14 »
Å sku ønske det fantes en måte å redde de dyra der å..

Å forhandle med Kina på det planet vil være en ganske umulig oppgave, desverre.  :-[

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #6 på: 02. nov, 2010, 13:25 »
en liten oppdatering i saken:

VG Nett

og her en blogg som pumzie fant.. "litt" provoserende..
fikk lyst til å finne den kjærringa og virkelig lære henne et par ting...

Hildegunn - Bloggnorge

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #7 på: 02. nov, 2010, 13:39 »
en liten oppdatering i saken:

VG Nett

og her en blogg som pumzie fant.. "litt" provoserende..
fikk lyst til å finne den kjærringa og virkelig lære henne et par ting...

Hildegunn - Bloggnorge

"litt" er vel litt å ta i :P trur heller vi går for mer "veldig provoserende" for å si det sånn :P
Nå ser jeg at hu er ganske kristen av seg, og da mer av den ekstreme sorten, og veldig i mot sosialisme :P

Saken har fått noe bedre vinkel ved seg. Lurer egentlig på hvor mange personer, og hvor ofte disse uanmeldte besøkene kommer til å foregå.
Jeg håper da ihvertfall at de gir fra eierene retten etter første avsløring av kritikk verdige forhold, for om det bare blir en klapp på skulderen og "dette må du bli bedre på" kommer neppe til å hjelpe.

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #8 på: 02. nov, 2010, 13:45 »
en liten oppdatering i saken:

VG Nett

og her en blogg som pumzie fant.. "litt" provoserende..
fikk lyst til å finne den kjærringa og virkelig lære henne et par ting...

Hildegunn - Bloggnorge

"litt" er vel litt å ta i :P trur heller vi går for mer "veldig provoserende" for å si det sånn :P
Nå ser jeg at hu er ganske kristen av seg, og da mer av den ekstreme sorten, og veldig i mot sosialisme :P

Saken har fått noe bedre vinkel ved seg. Lurer egentlig på hvor mange personer, og hvor ofte disse uanmeldte besøkene kommer til å foregå.
Jeg håper da ihvertfall at de gir fra eierene retten etter første avsløring av kritikk verdige forhold, for om det bare blir en klapp på skulderen og "dette må du bli bedre på" kommer neppe til å hjelpe.

jeg mente "litt" ganske ironisk, jeg ble veldig provosert av den dama og det er så mange ting jeg kunne sagt om hennes trosretning, diverse sitater fra bibelen som faktisk omhandler dyretekke...

og jeg tror nok ikke mattilsynet kommer til å bare gi de en klapp på skulderen akkurat.. ikke med så stor omtale som denne saken får.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #9 på: 02. nov, 2010, 13:54 »

Hildegunn - Bloggnorge
gadd ikke å lese bloggen da jeg så hvor lite seriøst første avsnitt var og haugen av skrivefeil, men syns en del av kommentarene ho har fått er ganske brukbare ^^

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #10 på: 02. nov, 2010, 14:00 »

Hildegunn - Bloggnorge
gadd ikke å lese bloggen da jeg så hvor lite seriøst første avsnitt var og haugen av skrivefeil, men syns en del av kommentarene ho har fått er ganske brukbare ^^

Den er faktisk verdt å lese, den viser hvor inkompetent og dum denne personen er og man kan få seg en god latter av den x3
aldri vært borti en mer trangsynt kvinne.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #11 på: 02. nov, 2010, 14:02 »
jeg mente "litt" ganske ironisk, jeg ble veldig provosert av den dama og det er så mange ting jeg kunne sagt om hennes trosretning, diverse sitater fra bibelen som faktisk omhandler dyretekke...

og jeg tror nok ikke mattilsynet kommer til å bare gi de en klapp på skulderen akkurat.. ikke med så stor omtale som denne saken får.

Joda, og jeg bare la til det som et lite sarkastisk notat på en måte :P
Det å provosere er ganske enkelt, spesielt rundt tabu områder. (vil tru at dette området er noe tabu ja?  [puzzled])
Men ja, er enig. Hu provoserer fint, men hu får tilbakeslag på den provoserende teksten også :P

Nei, det var bare for å overdrive litt egentlig :P
Omtalen er stor i kun få dager, opp mot en uke før den dør ut (media praktisk). Det blir ikke noe nytt før dyrevernsorganisasjoner og/eller mattilsynet slenger ut noe offentlig i forhold til saken igjen. Forhåpentligvis så vil mattilsynet gjøre en grundig jobb, og ikke komme innom en gang i året.
Vi får se åssen saken utarter seg. Flere reagerer sterkt på det, og det er veldig bra.

Den er faktisk verdt å lese, den viser hvor inkompetent og dum denne personen er og man kan få seg en god latter av den x3
aldri vært borti en mer trangsynt kvinne.

Må si meg veldig enig i den :P
Jeg trudde Shelley The republican var tragisk, inkompetent og bare helt på jordet, så fikk jeg plutselig se at det var flere av de :P

Freke

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 963
  • Hvorfor mure seg inne når man kan more seg ute?
    • Vis profil
    • To my Furaffinity!
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #12 på: 02. nov, 2010, 14:23 »
jeg synes at de oppdretterene burde settes i bur
"Life is like a dogsled team. If you ain't the lead dog, the scenery never changes." ~ Lewis McDonald Grizzard, Jr.

Skype navn: Loniler       (hvis dere skal sende meg venne inv på skype plz merk den men forumnavnet ditt eller noe xP)

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #13 på: 02. nov, 2010, 15:11 »
jeg synes at de oppdretterene burde settes i bur

Kan ikke si meg helt enig der, da må du nesten sette alle som driver et gårdsbruk med dyr eller fiske oppdrett for den saks skyld i bur.
Så lenge oppdretten foregår under akseptable forhold har jeg ingnting i mot det, men om de skal lide bare fordi den som driver oppdretten tenker at siden de skal slaktes snart uansett er det ikke så viktig, da reagerer jeg.

ville du klart å behandle et dyr på den måten bare fordi det skal bli drept for pelsen sin skyld snart uansett?

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #14 på: 02. nov, 2010, 18:21 »
ville du klart å behandle et dyr på den måten bare fordi det skal bli drept for pelsen sin skyld snart uansett?

Nei, respekt og verdighet må man ha ovenfor dyra uansett hva.

Side note, kanskje noe "teori" men..
Hva slags syn man har på dyr, sier noe om hvor sivilisert man er.
True/False?

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #15 på: 02. nov, 2010, 18:29 »


Side note, kanskje noe "teori" men..
Hva slags syn man har på dyr, sier noe om hvor sivilisert man er.
True/False?
Har i hvertfall noe med hvordan man behandler noen av lavere klasse i enkelte situasjoner.
Er jo noen som påstår at mordere starter med å drepe dyr *shrugs*

VVolfsong

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 398
  • Rawr
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #16 på: 02. nov, 2010, 18:55 »

Hildegunn - Bloggnorge
gadd ikke å lese bloggen da jeg så hvor lite seriøst første avsnitt var og haugen av skrivefeil, men syns en del av kommentarene ho har fått er ganske brukbare ^^

Den er faktisk verdt å lese, den viser hvor inkompetent og dum denne personen er og man kan få seg en god latter av den x3
aldri vært borti en mer trangsynt kvinne.

Ut ifra måten den bloggen er skrevet og hvordan svarene til kommentarene kommer så er det ganske tydelig at denne bloggen er bare til for å provosere. Tviler sterkt på at Hildegun er ei dame, at "hun" i det hele tatt mener ett ord av det som skrives, og er ikke engang sikker på at denne personen engang er med i FRP, men muligens bare er ute etter å spille ekstremist for å skape hat mot dem. Er liksom for "god" til å være sann den bloggen der...

Og ikke ta dette som ett forsvar for FRP btw, jeg syns de er ett stort møkkaparti =)

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #17 på: 02. nov, 2010, 19:05 »
Og ikke ta dette som ett forsvar for FRP btw, jeg syns de er ett stort møkkaparti =)

Burde være litt forsiktig med å blande inn for mye politikk her kanskje  [puzzled]
Ihvertfall vær forsiktig med hva du sier når det gjelder Politiske partier, retninger og/eller andres politiske ståsteder.

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #18 på: 02. nov, 2010, 19:31 »
... og FRP har vel aldri vært med i noen norsk regjering så langt, så tror ikke vi kan skylle på de for de dårlige forholdene på de norske pelsfarmene, uansett hva vi mener om partiet ellers.

VVolfsong

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 398
  • Rawr
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #19 på: 02. nov, 2010, 19:36 »
Og ikke ta dette som ett forsvar for FRP btw, jeg syns de er ett stort møkkaparti =)

Burde være litt forsiktig med å blande inn for mye politikk her kanskje  [puzzled]
Ihvertfall vær forsiktig med hva du sier når det gjelder Politiske partier, retninger og/eller andres politiske ståsteder.

Ettersom temaet jeg svarte på var en latterlig-gjøring av en politisk blog av ekstrem art, så vil jeg påstå at politikk var allerede blandet inn.

Folk må kunne tåle å høre at jeg ikke syns noe om deres parti eller politiske ståsted. Om det er noen trøst så har jeg lite til overs for resten av partiene og politikere generelt og =)

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #20 på: 02. nov, 2010, 20:52 »
Ettersom temaet jeg svarte på var en latterlig-gjøring av en politisk blog av ekstrem art, så vil jeg påstå at politikk var allerede blandet inn.

Folk må kunne tåle å høre at jeg ikke syns noe om deres parti eller politiske ståsted. Om det er noen trøst så har jeg lite til overs for resten av partiene og politikere generelt og =)

Sant nok, men nå skal det sies at dette ikke akkurat er det beste stedet å drive med politisk debatt :P
Ved tanke på at det er veldig mye hat innenfor Politikk.

Edit: Hat, i værste fall vold, mellom noen her begrunn av politiske retninger/ståsted er ikke ønskelig. (vil jeg tro)
Derfor er det ikke akkurat så mye politiske debatter her inne.
« Siste redigering: 02. nov, 2010, 21:10 av Snøkrystal »

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Mishandling av dyr på pelsfarmer
« Svar #21 på: 26. apr, 2012, 11:37 »
Får sette blåse litt liv igjen i denne tråden, istedenfor å starte en ny tråd om det.

Sjekka ut VG idag mens jeg spiste og kom over denne artikkelen;
Vil Doble norsk pelsproduksjon

Nå er så klart Senterpartiet ute igjen, og denne gangen er det Stortingsrepresentant Geir Pollestad som vil ha mer, mer og mer.. >.<
Er i tillegg en "spørreundersøkelse" på artikkelen, og akkurat nå (26.04.2012, klokken 11:36) er det 891 stemmer, med 58,14% som sier nei til flere pelsdyr, mens det er 39.28% som vil ha flere pelsdyr i Norge.