Vuk / Den Lille Revungen Vuk / Vuk: Der Kleine Fuchs / The Little FoxUngarn, 1981Så denne på svensk for et par år siden (
som jeg skrev om her), og fikk tak i den tyske DVD-utgivelsen under Eurofurence i år, som både hadde de originale ungarske stemmene og den engelske dubben! Dessverre ingen engelske undertekster, så kunne ikke se den ungarske versjonen, men fikk senn den engelske i stedet. En stund siden jeg så den svenske dubben, så litt vanskelig å sammenligne den med den engelske, men bildekvalteten var definitivt bedre på denne versjonen. Den engelske dubben var... litt blandet. Mye av dialogen er ganske klossete, av og til blir ting unaturlig overbeskrevet eller gjentatt, eller sagt uten særlig kontekst, og stemmeskuespillerne gjør tidvis sitt beste for å dra ut tiden når de snakker. Flere av stemmene ble litt for irriterende.
På tross av suboptimal dubbing, vil jeg si jeg likte denne filmen!
Handlingen er en slags blanding av
Bambi og
Fantastic Mr. Fox, og vi følger revungen Vuk i gjennom hans oppvekst. (Eller Vic, i den engelske dubben.) Tidvis ganske rørende, musikken er meget bra, atmosfæriske bakgrunner, og animasjonen er heller ikke ille (selv om den er langt i fra perfekt; noen scener er nesten pinlige å se på, hvor det f.eks. virker som de går alt for fort i gjennom hver ramme eller ikke brukte nok rammer på å animere noe).
Men en irriterende ting med denne utgivelsen, er at de har
croppet bildet; ca. 20% av bildet er gjemt under en slags simulert widescreen. Snodig nok kan man finne den originale 4:3 versjonen av filmen under ekstramateriale på DVD'en, men uheldigvis har denne versjonen bare den tyske dubben. Jeg er fristet til å rippe DVDen og lage en videofil hvor jeg kopierer den engelske dubben over 4:3 versjonen. Men det vil være litt jobb.
Får se om jeg klarer å få tak på den notorisk dårlige CGI oppfølgeren i fra 2008 også,
Kis Vuk.