Skrevet av Emne: 2 hunder drepte over 20 sauer  (Lest 11600 ganger)

Mikio

• Senior Fur
    • Vis profil
2 hunder drepte over 20 sauer
« på: 26. mai, 2010, 18:20 »
Mens jeg satt på bussen i dag fikk jeg høre at 2 hunder hadde drept 20 sauer i Lier. Ble ganske irritert over at sauebonden ikke passer godt nok på sauene sine, og at hundeeieren ikke har hundene sine i bånd.

http://dt.no/nyheter/styggeste-jeg-har-sett-1.5316952#commentform

Hve mener dere om denne saken?

Cyrio

• Aktiv Fur
  • **
    • Vis profil
Sv: 2 hunder drepte over 20 sauer
« Svar #1 på: 26. mai, 2010, 20:10 »
Vel.. Jeg synes absolutt ikke synd på bonden ihvertfall.
Trenden nå er og slippe løs sauene sine på et fjell i 5-6 måneder om gangen uten oppsyn, og deretter bli overrasket når ulv og andre dyr "forsyner seg av matfatet".

Derimot utrolig trist for sauene sin del. Må ha vært meget store lidelser for mange av de før noen kom for og avlive.

Blir også ganske forbanna på de som eide nevnte hunder. Har selv vokst opp med både store og små hunder, og disse har alltid gått løs på vår eiendom. Men blir noe helt annet og slippe løs hundene sine i et hytteområde der du helt sikkert vet, eller burde vite at det ferdes mye sau.

Og at du i tillegg ikke etterlyser hundene dine før dagen etter at de forsvinner er hvertfall helt høl i huet!

Men som sagt. Jeg har 0 sympati mot sauebønder. Min personlige oppfatning er at det de driver med er heller uansvarlig. Er nok en GOD del sau som har brekt bein ol i diverse skoger rundtomkring for deretter og ligge igjen og sulte/tørste ihjel. Og dette er i tillegg til all skaden andre rovdyr gjør. Blir aaalt for lett og rope "drep ulven!!" når de holder på slik.

Få tilbake gjetere! Jeg kunne godt tatt meg noen måneder som sauegjeter på fjellet jeg. (og regner med at det er en del andre friluftspersoner som heller ikke hadde hatt noe imot dette)

Edit: typo
« Siste redigering: 26. mai, 2010, 20:12 av Cyrio »

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26. mai, 2010, 20:30 »
1.Sauebøndene må passe bedre på sauen
2. Hundeierene bør straffes! Det er båndtvang! + har du ikke kontroll på hunden din så slepp den for faen ikke løs.

Mikio

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #3 på: 26. mai, 2010, 21:22 »
Mener det samme. Som sagt, så burde folk å lære seg å passe på dyrene sine bedre. Uansett om det er sauer eller hunder.

Cyrio

• Aktiv Fur
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 26. mai, 2010, 22:48 »
Yup. Bøndene har absolutt mest og lære her, men er også en del hunde-eiere som er langt fra uskyldige.

Problemet i mine øyne er at (noen av) bøndene tror de har enerett på all utmark her i landet.

Wolftale

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #5 på: 27. mai, 2010, 07:22 »
Til info så er nå hundene blitt skutt... så jah..

Darkferal

• Overaktiv Fur
  • Who am I? Who wants to know?
    • Vis profil
« Svar #6 på: 27. mai, 2010, 15:40 »
er ganske typisk for folk flest egentlig.
Man bare er sånn "Ja, nå slipper jeg dyra løs en stund, og alt vil gå bra"
det gjør ikke det. dyr tenker og handler på en annen måte en mennesker og
trenger menskelig oppsyn for att ting som dette ikke skal skje, men alikevel så
tar folk dette forgitt, så blir det problemer uansett.

folk, bønder og hundeeiere må lære seg att dyr kan og vil handle på
sin egen måte og trenger oppsyn av folk for att ting som dette ikke skal skje.
We all hunger for family, unity and belonging, but those three come at a hell of a cost.

Wolftale

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #7 på: 27. mai, 2010, 18:12 »

Man bare er sånn "Ja, nå slipper jeg dyra løs en stund, og alt vil gå bra"

Nå var det faktisk slik at hundene stakk av..

SpiceyFeline

• Gjest
« Svar #8 på: 27. mai, 2010, 20:08 »
1.Sauebøndene må passe bedre på sauen
2. Hundeierene bør straffes! Det er båndtvang!
^  *thumbs up*

Mikio

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #9 på: 27. mai, 2010, 22:19 »
Det var bonden selv som skjøt hundene.

Cyrio

• Aktiv Fur
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 28. mai, 2010, 01:58 »
Ja, men det Wolftale prøver og si er at hundene hadde stukket av i forkant av denne episoden.

At bonden skjøt hundene skjønner jeg egentlig godt selv om han i mine øyne ikke er 100% uskyldig selv.

Men hunder som først har begynt og få smaken for slike ting som dette gjør det fort igjen om de får muligheten. Derfor er det nok best at de ble avlivet. Håper ihvertfall at det skjedde mest mulig humant.

Wolftale

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #11 på: 28. mai, 2010, 05:02 »
tror fortsatt bedøvelsespill hadde vært bedre enn å skutt dem i første omgang.. Men gjort er gjort.
Utrolig hva dyr kan "lære bort", men det tar lang tid og man må være flink som hundeeier.

Cyrio

• Aktiv Fur
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 29. mai, 2010, 13:37 »
bedøvelsespiler+ våpen er det ikke så mange som har tilgang til. =P

Men slike hunder bør bli avlivet etter en slik episode. Ikke som "straff" av noe slag, men fordi de fort kan finne på og gjøre akkurat det samme som nå flere ganger. (desverre)

Alliha

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #13 på: 29. mai, 2010, 17:07 »
Våpen er det faktisk veldig mange bønder som har, sånn fyi...

Cyrio

• Aktiv Fur
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 29. mai, 2010, 17:11 »
Kruttvåpen ja. Norge er jo et av landene i Europa med størst våpentetthett i forhold til innbyggere. (heldigvis)

Men jeg snakker om bedøvelsesvåpen. =)
Det er det nok ikke så mange som har.

Alliha

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #15 på: 29. mai, 2010, 17:15 »
Skulle vel ikkje var så vanskelegt å få tak i bedøvelseskudd til eit vanlegt gevær?

Cyrio

• Aktiv Fur
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: 29. mai, 2010, 17:21 »
Vel, jeg tror (legg merke til ordet "tror") ikke bedøvelsespiler er lov engang i Norge for vanlige privatpersoner. Ihvertfall ikke uten lisens eller noe annet slikt.

Og jeg trodde forøvrig ikke at det var mulig og få vanlige kruttvåpen til og avfyre bedøvelsesammunisjon/piler.

Alliha

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #17 på: 29. mai, 2010, 17:35 »
Hmm... *google*
Fant desverre ikkje nokre bedøvande skudd ein kunne ha i vanlege våpen. *forska på og laga*
Overraskande at det er lettare å fa tak i drepande våpen enn bedøvande våpen.

Mikio

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #18 på: 30. mai, 2010, 00:57 »
Men det jeg mente er at jeg syns ikke det egentlig er rett av den bonden å skyte de hundene. Jeg veit om andre som faktisk har prøvd å ta livet av en katt med våpen. Noe som gikk ganske dårlig. Katta levde forsatt, men hadde smerter. Så uansett hundene hadde drept så mange sauer, så syns jeg ikke at han skulle få lov til å "straffe dem". Hvem veit om han klarte å drepe to løpende hunder med et skudd på hver hund. Kan ikke si det er så humant.
Men selv mener jeg at man skal ta livet av hunder som har gjort det, men på en human måte. For når en hund har smakt blod en gang, så stopper den ikke.

Karisma

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #19 på: 30. mai, 2010, 21:55 »
jeg tror ikke 2 hunder kan drepe 20 sauer på så kort tid. Jeg tror de fikk litt hjelp dette kan også være mennesker med på. Det er dårlig av bonden og dårlig av eierene

Cyrio

• Aktiv Fur
  • **
    • Vis profil
« Svar #20 på: 31. mai, 2010, 14:40 »
Jeg tror de fikk litt hjelp

Hadde ikke overrasket meg i det hele tatt.
Er et kjent faktum at sauebønder får mer penger av staten for sau som er drept av rovdyr enn om de skulle solgt den samme sauen.

Derfor har det skjedd "et par ganger" at tallene har blitt litt.... justert når dyr tar til seg av matfatet.

Edit: For og dra det litt i den useriøse retningen må jeg nesten dele ut den her.  [laugh]    http://www.youtube.com/watch?v=ePlOCJqVAP0
« Siste redigering: 31. mai, 2010, 15:55 av Cyrio »

Awite

• Overaktiv Fur
    • Vis profil
« Svar #21 på: 04. jun, 2010, 22:41 »
er ikke nødvendigvis at hundene drepte alle sauene, de drepte nok et par og resten ble såppas skadet at bonden/veterinæren måtte avlive de. var faktiskt en lignende episode i alta for ikke så lenge siden, men da sto nå sauene inne på tunet i en liten inngjerdning.
uannsett, bønder som driver med husdyr får en større erstatning hvis dyrene deres blir tatt av ymse rovdyr og mange ganger så er nok tilfellet at det faktiskt ikke finnes noe faktiskt rovdyr, saken er jo at det gir ikke akkurat mye vilje hos sauebøndene, rein eiere eller hva enn det skulle være til å sikre dyrene sine tilstrekkelig.

Six

• Über Fur
  • Purrr :3
    • Vis profil
« Svar #22 på: 07. jun, 2010, 02:31 »
jeg spurte en gang forlenge siden faren min, om er det altid ulver som dreper sauer.
han sa, nei du. det er masse andre dyr, gjerne mennesker. siden da han var liten, passet han på en saueflokk.

Noen ble tadd av gaupa, noen sklei, slo seg kraftig og døde. noen satt seg fast i et gjerde elns.
noen tok ravnen og jakde utfor et stup, så de døde.
noen tok jerv.

Han sa, at det er så lett å skylde på ett enkelt dyr, en alle som er delaktig i det.

Så, det kan være flere dyr og EHHEM mennesker EHHEM med på dette.

Alyxx

• Aktiv Fur
  • **
  • Fat Rat
    • Vis profil
    • Alyxx Game Room
« Svar #23 på: 17. jul, 2010, 14:38 »
Tamsau kommer alltid til å være et lett bytte for alle slags rovdyr. Det er sant nok ikke begrenset til kun én dyreart.