Det ble spurt om hvilke(n) favoritt-/drømmebiler en har eller vil ha i en anna tråd her men som moderator Atrox gjorde oss oppmerksom på at det allerede var en biltråd her. Så da poster jeg jeg her i denna tråden, sia jeg antar at alt bilrelatert er mest ønskelig i denna tråden.
Jeg har allerede en av mine favorittbiler; en eks-militær 1981-modell Mercedes Benz Geländewagen 300gd den tidlige utgaven med doble dører bak ("låvedører"). Jeg kunne forsåvidt ha lagt ut bilde av den, men den er såpass lett gjenkjennelig at jeg velger å ikke gjøre det - ennå iallefall.
Den er i motsetning til de fleste g-wagen w460-typen original uten karosseribytte med nyere utgave på gammel ramme. Det er noe som skulle ha vært gjort på den som jeg ikke får gjort hverken sjøl eller av reparatøren jeg bruker fordi han ikke har vært borti differensialsperrer(låser akselen slik begge hjula på akselen dra sjøl om det har mistet grepet, uten sperra påmvil det ene spinne og det andre bare stå uten å dra), den bakre har satt seg, den fremre virker. Ellers alltid noe småplukk. Jeg har malt den for tre år sia, men antar jeg maler den om igjen kanskje neste år. Fortsatt militærgrønn, har den gamle forsvarets grønn men tenker å bruke den nye dersom jeg slipper å måtte bruke tokomponent maling.
Teknisk sett ellers er den ok, motor er gått ca.188 600km på de 34 åra den har rulla på veiene, den bør kunne rulle mye lenger med godt stell - en jeg prata med solgte sin 300gd når den hadde runda 1,5million km.. Men opp mot 2,1tonn og 88hk diesel gjør den ikke til noen racerbil - men jeg har ikke noen hastverk med å kjøre meg ihjel..
Har innredet den med hundebur (har hund, en såkalt grønsky; miks av grønlandshund og sibirian husky), spade, øks og kjettinger til alle 4hjula i tilfelle dårlig føre eller trær over veien ol på skauturer. Og takstativ i tilfelle frakt av materialer til hytta eller lengre redskap, ski ol. Det er en 7seters bil men baksetet er hevd ut (eller jeg bar det pent og pyntelig ned i kjellern da..), sjelden jeg har fler enn en med meg, de andre får nøye seg med klappsetene bakerst
Ellers har fattern en willys mb jeep fra 1943 og en dodge wc54 ambulanse også den fra 1943 som det hender jeg kjører eller pusler med. Burde ha vært fiksa litt bremser på de men det er så mye anna å gjøre akkurat nå. Men tenker først å fikse bremsene på willysen sia de mest sannsynlig kun trengs å justeres. På dodgen må det byttes litt av delene. For bilder av bilenes utseende er det bare å gugle litt.
Ellers er jeg mer glad i veteranbiler og praktiske biler med god fremkommelighet enn de fleste moderne biler eller dedikerte sportsbiler, mulig jeg er litt sær der - men slapp av; det er ikke de eneste områdene jeg er sær på
Foruten dette har jeg en snerten Suzuki Ignis 2005-modell som fattern disponerer. Overraskende god plass i den og brukbar fremkommelighet ift bilklassen..
Edit: Av sportsbiler så må jeg si jeg har mye sans for Mercedes-veteraner, det var en skikkelig stil over de synes jeg. Så jeg er ikke helt lukket for sportsbiler da