velvel.. da sitter jeg fast i tokyo.. på ubestemt tid.
opp tidlig om morgenen, sjekket sas sin nettside og der sto alt ok på flighten like før vi dro på flyplassen, vel fremme på flyplassen etter endel reising så får man vite at flyet var blitt kansellert allikevel.. ack, jaja ikke så mye man kan gjøre med det. jentene som sto i innsjekkings skranken ga oss en hver mat kupong på et par tusen yen og fortalte at sas vile dekke.. EN natt på hotell samt litt mat (hotellet måtte man booke selv, null hjelp). etter det så, ja. vi er on our own. en uviss fremtid i møte, i verste fall flere uker her nede og sas nekter å hjelpe oss? flere tusen helvettes kilometer fra europa, i et land hvor prisene er ikke så langt vekke fra norske for ikke å nevne at fellesferien er like om hjørnet og la meg bare fortelle at den kan ikke sammenlignes med den norske. i verste fall er alt fullbokket eller svindyrt og man må i verste fall tilbringe ukes tid pluss på flyplassen o.O
møtte et gammelt ektepar som også satt fast, de hadde mot alle odds greid å komme igjennom og booket ny reise (gamlinger er seige) så de fikk ny reise den 1 mai.. om 2 uker cirka, sas dekker bare 1 dag med hotel. resten må vi betale selv eller håpe/tigge/true forsikrings selskapene til å hjelpe oss med, å vi vet alle hvor hjelpsomme forsikringselskaper er. samt prøv å gjøre dette fra et land hvor hver jævla teleskritt koster en formue hvis du er så heldig at du har en telefon som funker.
sas er som vanlig (som generelt alle skandinaviske firmaer) svært hjelpsomme.. gir oss en lapp hvor det står to nummer, et til kundehjep i skandinavia og det annet for den lokale ombookings agenten i japan. knall ikke sant? meh.. omtrent alle europeiske telefoner hater det japanske telenettet (altfor avansert nett i forhold til oss) å de som har en mobil som funker ender opp med å sette sjela i gjeld for det koster flesk og komme igjennom timeslange ventekøene her til lands. å hva gjør man når an ikke har mobil? jo, man blir henvist til en telefon automat, ah veldig smart, greit nok, menne uno problema. telefonen tar bare 10 og 100 yen mynter.. hurr.. mkay 300 mynter skulle holde. det andre valget er å ringe til det lokale kontoret. et problem som mange ikke tenker over eller vet er at japanere er generelt svært dårlig i engelsk til å være et såppas industrielt land. så forestill dere når det lokale kontoret blir nedring av en gjeng med europeiske turister, alle med sine egne dialekter og mangler. til vanlig er det jo vanskelig nok å komme i kontakt med sas, prøv å gjør dette i et fremmed land, hvis man ikke viste bedre virker det som sas med fullt overlegg gjør ting så vanskelig som mulig for at vi rett å slett skal gi opp eller booke nytt fly med et annet fly selskap for tro ikke at sas booker ny reise til deg igjennom et nytt selskap, alt skal gå igjennom dem.
uannsett, vi knota nå oss til til kontoret deres i kontoret for some face time og greide og skrive oss opp på en venteliste, så nå er det bare å folde hendene og satse på at man hører ifra dem.
greit nok, ikke så mye man kan gjøre med vulkanene og alt dette hysteriet men jeg forventer faen meg litt mer hjelp, veiledning og støtte fra et flyselskap som jeg betaler dyre dommer til for å reise med. for ikke å nevne en mager mat kupong og et par netter på hotel å så må du overleve helt selv. nå må je prøve å komme i kontakt med forsikringseskap, jobb, familie, sjekke penger etc etc. kommer til å trenge ferie når jeg kommer hjem fra ferien.
takk for at dere hørte på gnålet mitt, trengte å lufte meg litt etter all denne inkompetansen.