Så nylig to kattefilmer: den tyske
Felidae i fra 1994, og den italienske
La Gabbianella E Il Gatto - eller
Superkatten Zorba på norsk - i fra 1998.
Felidae er en
katzenthriller hvor en nylig innflyttet katt prøver å komme til bunns i en rekke kattemord i nabolaget. Er det mennesker som står bak, andre katter, eller andre dyr? En del blodige scener, så absolutt ikke en film for barn. Det var litt vanskelig å henge med i svingene, men jeg synes filmen var meget bra! Bra animert, fantastisk stemning og atmosfære, og et fascinerende plott. Anbefales.
Det eneste som irriterte var at DVDen jeg hadde ikke hadde engelske undertekster til det tyske lydsopret, så jeg måtte se den engelske dubben.
La Gabbianella E Il Gatto eller
Superkatten Zorba er en mer barnevennlig film, hvor katten Zorba ender opp med å bli "mamma" for en måkeunge. I tillegg så prøver visst rottene på å ta over verden. Dessverre hadde DVDen ikke det originale, italienske lydsporet, og heller ingen engelsk dub, så ble tvunget til å se den på norsk.
Lite blandede følelser om denne. Det er bla. noen undødvendige småplott som filmen enten burde utforsket mer eller kvittet seg med helt, og den norske dubben kunne kanskje vært bedre, men synes animasjonen og atmosfæren igjen var ganske bra. Vel, med unntak av et par forferdelige CGI scener, men for det meste var animasjonen tradisjonell. Bonuspoeng for å ha et par ganske dugelige sanger også. Veldig lyst til å få tak på soundtracket til denne.