Jeg vil ha! har ikke helt bestemt meg for hvordan fursonan min ser ut da
Først og fremst, hvilken dyreart(-er) er den.
Når du har funnet ut dette seg så deg litt rundt etter andre med fursonar tilhørende samme art.
Lag en liten liste over hvilken du liker eller som du synes er fine/passer.
Når du har en del, så plukk ut de du synes er "best of the best".
Ta disse og se hva som er likt og forskjellige på dem (spesielle markeringer, fargevalg, plassering av farger, etc.).
Likhetene vil være ting som bør være med, mens ulikehetene er slingringsmon som tegneren/artisten kan benytte seg av.
I mitt tilfelle var det hovedsaklig fargevalg (variasjon mellom hvitt, svart og brunt) og lysere markering rundt øynene.
For reference sheet så valgte jeg deretter en artist som hadde en stil jeg likte.
De to viktigste tingene jeg gjorde var derimot dette:
- Gi artisten så frie tøyler som mulig. Liker du stilen, har gitt noen visuelle eksempler og merket 2-3 ting du synes må være med så kommer du ikke til å bomme.
- Hvis du får oversendt forslag/midlertidig arbeid så ikke svar med en gang. Ta et kvarter hvor du kun sitter å lar det synke inn.
Første gang jeg så Dax (første konsept tegning ifra artisten) var jeg litt usikker og hadde garantert sagt "Dette er helt feil. Begynn på nytt".
Men i steden så tok jeg en pause og deretter så på hva jeg likte og hva jeg var misfornøyd med. Det viste seg at det kun dreide seg om småting.
Vi flyttet litt farger i ansiktet/hendene og la til den lyse stripen ifra snutten til pannen. Mesteparten var endringer artisten foreslo selv.
I dag vil ingen klare å overbevise meg om at Dax ser anderledes ut