Skrevet av Emne: Furrysak i Dagbladet FREDAG?  (Lest 106221 ganger)

Glutexo

• Fur
  • *
    • Vis profil
Sv: Furrysak i Dagbladet FREDAG?
« Svar #25 på: 05. feb, 2010, 22:34 »
Du skal avsanne fordomar? Eg veit ikkje kor lurt det er. I Noreg har ikkje furry fenge nokon merksemd, og om du skal byrja å seia alt som er galt av fordomar vil det kunna hava motsett verknad, at folk byrjar å tru på fordomane. Dette kan vera fyrste gong mange høyrer om furryar, og då trur eg det er betre å berre seia sanninga utan å seia noko om fordomane. Det er annleis i dei amerikanske sambandsstatane, der furry alt har fenge mykje negativ merksemd. Men i Noreg er det nesten ingen som har høyrd om det, og då er det ikkje noko lurt å tala om fordomane.

Og ikkje nytt den norske wikipediaartikkelen som kjelde enno. Eg held på med å omsetja han på nytt, so han kan verta betre. Innleiingsavsnittet, inspirasjonsavsnittet og sogeavsnittet er omsett på nytt, men ikkje resten. Resten har har for mykje preg av engelsk, nyttar ord eg fann på sjølv, har negativt mål og meir. Men eg trur dei fyrste avsnitta er greie.
« Siste redigering: 05. feb, 2010, 22:40 av Glutexo »

Snøkrystall

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #26 på: 05. feb, 2010, 23:11 »
Nå skal han heller ikke fortelle om fordommene andre har... (trur jeg)

han skal (forhåpentligvis) fremheve oss i et positivt lys, og ikke gjøre slik som mange andre allerede har gjort..

Alliha

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #27 på: 05. feb, 2010, 23:16 »
Åh, herregud, nynorskgasm  [ureshii]

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #28 på: 05. feb, 2010, 23:29 »
Må si meg enig i Glutexo. Uansett hvilket medium man bruker så gjelder en hovedteori når man presenterer noe.
Hvert ord danner nye bilder i hodet til mottakeren. Hvis man ønsker å bryte ned eventuelle fordommer er det bedre å fokusere på de positive sidene.
Det er allerede nevnt vanity fair og something awful. Personlig gir jeg blanke i dem. Uansett hva man liker, uansett hvem man holder med så vil du møte noen som har motsatt holdning. Artiklene jeg og Baxxter har henvist til er veldig gode og er mer verdt å nevne.

Tenk selv hvis dere leser to repotasjer om fotball kulturen. Den ene nevner bare negative artikler og hvor feil de er. Den andre nevner bare positive artikler og hvor riktige de er. Hvilken tror dere gir best inntrykk? Personlig mener jeg den siste, da eventuelle nysgjerrige leser vil bli henvist til de positive artiklene.

Alt handler om bildene man legger igjen i hodet på mottakeren.

Aikho

• It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
« Svar #29 på: 05. feb, 2010, 23:51 »
Jeg tror at hvis man innleder en evt. artikkel uten å nevne noen tidligere fordommer og heller peker på at det mer eller mindre bare er en litt sær interesse så vil ikke folk koble det med fordommer med en gang uansett om de har eller ikke har hørt om det før.

krushdbug

• Gjest
« Svar #30 på: 06. feb, 2010, 02:37 »
Et problem i forhold til å ikke nevne fordommene i det hele tatt er at jeg må begrunne evt. anonymisering i en slik artikkel. Å basere saker på anonyme kilder er ikke noe man tar lett på i journalistikken, det har med troverdighet ovenfor leserne å gjøre. Man må være ærlig, glansbildejournalistikk blir kjapt avslørt.

Men, det betyr ikke at graving i fordommer og negativt grums skal være fokus i saken. Som jeg har nevnt er featuresaker rimelig lange affærer, og man trenger ikke mange setningene på å forklare årsaken til at folk ikke står fram med fullt navn og bilde. Poenget her er jo uansett å få frem noe nytt, og da er det mye mer spennende å se på det gode fellesskapet, de sosiale kodene og unike særtrekkene som finnes hos dere. Jamfør f.eks. med hvordan jeg har løst dette i Lego-saken eller i naturist-saken (sistnevnte er tilgjengelig på mail, som sagt).

Målet er jo at den ferdige saken skal være noe både jeg og dere kan kjenne dere igjen i og stå inne for.

Fenris: Spiller selv, under navnet Maki Rocker. Electropop og sånt. Har gig på Mir på Grünerløkka 20. februar. Ta gjerne turen innom! Vi får se om Mushkile blir med, jeg er litt nervøs for å ta ham med hjemmefra. Redd for at han skal bli stjålet eller noe sånt.

Kixt

• Hyperaktiv Fur
  • Maritime Engineer
    • Vis profil
« Svar #31 på: 06. feb, 2010, 06:54 »
Ikke alle furs er med på furpiles og sånt da..Mange er her på grun av at di er fans av antromorpiske sagaer og historier. Easy'n'quick.  [w-cool]

Snøkrystall

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #32 på: 06. feb, 2010, 13:16 »
Sant... Man må nesten ha politelige kilder, eller så vil leserne være veldig kritiske og skeptiske til det de leser..
Trur ikke det er mulig å unngå og gå nedi fordommene og det negative rundt dette... heller ikke ved andre saker for den sakens skyld...
Som martin sier, saken er for å fremme noe nytt.. Dette er noe meste parten av den norske befolkningen aldri har hørt om før  [wink]

Det er nå bare å se åssen det ferdige resultatet blir da, i så fall.. Hvis det blir noe av så klart.

Hehe, electropop ja... Trur jeg aldri har hørt før  [laugh]
Trur nå heller ikke at jeg skal høre det heller... Er døypt inni metal sjangeren xP

Txik:
Det er nå sant... Det er et ganske få tall som driver med furpiles og slikt..
Og en del som er her bare begrunn av tegninger og/eller historier.. Slike som bare velger seg en art/rase og bare blir med fordi de liker Tegningene/historiene...
Men nå er det også en del som er her begrunn av det mer Spirituelle, samt at det er en del som er Therians  [wink]
Men.. Som oftes er det de som holder på med Furpiles, og de som bare er her for tegninger og historier som blir omtalt...

Aikho

• It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
« Svar #33 på: 06. feb, 2010, 14:52 »
Sant at man må begrunne anonymiseringen, men man trenger ikke å ha noe informasjon om fordommene, man trenger sansynligvis ikke å nevne mer enn at de eksisterer.
Men det får man se på, det kommer når artikkelen skal bli satt på arket.

Når er det forresten intervjuene skulle ha funnet sted?

krushdbug

• Gjest
« Svar #34 på: 06. feb, 2010, 15:40 »
Jeg har ikke noen fast tidsramme på denne saken. Jeg er forberedt på å bruke litt tid på den, spesielt om vi kan få til en avtale med en konvensjon som f.eks. Eurofurence. Da kunne man gjort intervjuer nå eller i neste måned, og så møttes igjen der nede. Ofte har man bare en uke eller to på en sånn sak, så det å for en gangs skyld kunne hatt litt spenn i tid og sted er litt forlokkende.

Quintus

• Aktiv Fur
  • **
    • Vis profil
« Svar #35 på: 06. feb, 2010, 15:47 »
Jer er nokk redd for at folk vil ha eller vill få mye fordomer mot oss uansett hva man skriver i den artikelen.

Snøkrystall

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #36 på: 06. feb, 2010, 15:48 »
Som sagt tidligere, Eurofurence tar ikke inn folk i fra Media...
Det er nå bare for de som virkelig deltar (Kjøper billett, får opphold på stedet/hotel/motel osv)

Så den idéen blir litt ødelagt muligens..

Og som Quintus nå skrev, Fordommer kommer det uansett til å være...
Det kommer aldri til å bli sånn at ingen har fordommer mot homofile, nasjonal sosialistiske, innvandrere, asiatere and so on...

Kinjara

• Overaktiv Fur
  • jervling
    • Vis profil
    • FA
« Svar #37 på: 06. feb, 2010, 23:47 »
Heizan! Så gøy :) Dagbladet har av og til veldig greit lesestoff. Særlig når det ikke er så mange oslosentriske artikler.

Tror nok all belysning en slik artikkel gir vil gi positive utslag for 'toleransen' for denne rariteten, men det er aldri noe i veien for at mindre modne mennesker tar for seg på sitt vis. Det er alltid noen som skal opptre som barn, og dem kan man ikke gjøre så meget med. De som studerer antropologi eller psykologi eller historie, kjenner sikkert igjen den moralsk skjeve, noe destruktive menneskelige natur, som viser sine forskjellige sider fram like godt i krig, i maktposisjoner og på nettet.

Tenker selv at det er verd å tenke på hva slags inntrykk som vil være best for miljøet å gi; her i Norge er miljøet så lite at en nesten kan snakke om å føre en 'linje' - men den er i øyeblikket ikke til å skille fra enkelt-individenes mangel på vilje til å stå fram, med relativt gode grunner. I alle fall er det ikke sunt - særlig ikke i dagens samfunn med digitaliserte informasjonskanaler - å uvørent gå fram med personlige detaljer. I akkurat dét ligger vel mye av problemet for disse furry-greiene og åpenhet rundt det, ved at den informasjonen som er verd å hente ut (for journalisten her, tenker jeg) er slikt som individene føler er veldig intime detaljer. Visse aspekter av ens person er delt med andre i miljøet, mens noen (gjerne viktigere, for de enkelte) sider er helt private til det unike og karakterbestemmende.

Jeg synes først og fremst synd på journalisten for å skulle ha slikt et språkproblem foran seg. Furry, rufs, rufsehet og alt det det går i. Blir mange fantasibegreper.

Kjør hardt. Folk som skal intervjues må sikre seg med tåregass og batong, i tilfelle det hele er en felle. Eller de skal på t-banen.

Regandor

• Senior Fur
  • Kittyfox =3
    • Vis profil
« Svar #38 på: 07. feb, 2010, 03:25 »
Heihei krushdbug.
Dette høres interessant ut.
Kunne vert morsomt å få furries i et bedre lys. :)

Og er enig med de som har skrevet om Eurofurence. Det er veldig strenge regler om media på furry conventions.
Så jeg tror ikke du ville blitt godt motatt der om de vet du er fra en avis.
Selvfølgelig kan ingen stoppe deg om du vil gå "undercover" men det er et sjangsespill.
Men det skader ikke å sende en av de fra Eurofurence Staffen en mail og spørre. Om du er heldig kanskje du får lov, men ikke forvent for mye.
Om du vil snakke med selve sjefen for Eurofurence, anbefaler jeg at du tar kontakt med Cheetah.
Du finner emailen hans på Eurofurence forumet.

Og for om noen vil, og hvem av oss Norske furs som skal intervjues av deg diskuteres hyppig for tiden.
Jeg anbefaler at du ikke kontakter personer privat og at du ikke hopper på den første furry som har lyst til å intervjues.
Vi vil veldig gjerne gjøre så godt intrykk som mulig, og prøver å finne ut hvem som evt passer best for det. :)
« Siste redigering: 07. feb, 2010, 03:29 av Regandor »

Kal

• Administrator
  • Aktiv Fur
  • Teknisk grevling
    • Vis profil
« Svar #39 på: 07. feb, 2010, 16:07 »
Hei Martin!

Vi har hatt en samling i dag hvor vi har diskutert saken litt. Vi er ikke negative til at det blir en reportasje, men ønsker å ha en viss kontroll over hva som kommer ut. De av oss som har lest artiklene dine sitter med inntrykket av at du er en seriøs journalist som prøver å gi et ganske nøytralt bilde.
Vi er derfor villige til å finne noen som er villige til å la seg intervjue og som vi føler kan gi et best mulig bilde av den norske fandomen. Vi ber om at du ikke tar noe direkte kontakt med noen på forumet. Det er en lei tendens til at de som er mest ivrige til å komme i media ikke akkurat er de som tar seg best ut.

Jeg sender deg en PM med epost og telefonnummeret mitt. Jeg har fått rollen som forumets pressetalsmann, så det er fint om du kan holde meg informert om hva du foretar deg angående artikelen, enten ved å skrive det på denne tråden her eller ved å kontakte meg direkte.

Nøyaktig hva vi kan tilby deg av materiale får vi diskutere oss litt fram til. Intervjuer skal du få, men å få følge noen til EF er som sagt trolig ikke mulig å få till. Furmeetsene våre er kanskje egentlig litt for "vanlige" til at det blir mye spennende lesestoff ut av det. Men, som sagt, dette kan vi snakke sammen og finne ut av.

Med vennlig hilsen
-Kal

krushdbug

• Gjest
« Svar #40 på: 08. feb, 2010, 00:35 »
Kal: Flott at dere vil være med! Jeg har forståelse for at dere ønsker en viss kontroll med hva som kommer ut, men jeg håper dere ikke lar det bikke over i ren selvsensur.

Angående direkte kontakt med forummedlemmer ble jeg kontaktet før helga av en person som jeg da avtalte et møte med (ikke intervju) for å diskutere artikkelen, og jeg kommer nok til å holde den avtalen. Utover det kan jeg godt avvente litt og se hva dere på forumet kommer opp med av intervjuobjekter. Jeg sender deg en mail til uka, så kan vi diskutere nærmere hvordan vi går frem videre.

Jeg vil gjøre et forsøk på EuroFurence (eller en annen konvensjon noen av dere skal på) i alle tilfeller, det er litt viktig at jeg kan gi artikkelen en setting, og å få være med der ville vært knall. Om det er slik at noen av dere skal dit og er ok med at jeg følger med ned, så kunne vi kanskje kontaktet arrangørene i fellesskap og lagt fram artikkelideen? Å gå undercover, som Regandor nevner, blir nok ikke aktuelt. Sånne virkemidler bruker man helst bare for å avsløre kritikkverdige forhold i samfunnet.

SadistiCfAction: Ja, håper vi kanskje kan få med i hvert fall en fur som ikke nødvendigvis bor på Østlandet. Har skjønt det sånn at dere bor ganske spredt? Angående det å gi personlige detaljer har vi som sagt mulighet for anonymisering, om man føler at det blir for belastende å stå frem med fullt navn og bilde. Vi kan også holde artikkelen unna nett. At dere har mange internuttrykk er bare gøy, jeg hadde mye moro med å forklare terminologien til Lego-byggerne.

Snøkrystall

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #41 på: 08. feb, 2010, 09:25 »
Angående direkte kontakt med forummedlemmer ble jeg kontaktet før helga av en person som jeg da avtalte et møte med (ikke intervju) for å diskutere artikkelen, og jeg kommer nok til å holde den avtalen.

Vel... vet ikke helt hva man skal si til det...
Synes det er litt dumt at akkurat det der skjer, på en måte..
Kan du eventuelt nevne hvem dette er til Kal? For å opprettholde litt kontroll ihvertfall..
Eller ihvertfall hinte til hvem det kan være..

Fint at du ihvertfall sier at det er noen som allerede har gjort det...
Vil jo helst ikke at en noe mindre seriøs furry går ut for å snakke om det og eventuelt ta intervjue for seg selv..

krushdbug

• Gjest
« Svar #42 på: 08. feb, 2010, 10:02 »
Som sagt, det er ikke et intervju, kun en samtale om artikkelen. Så lenge det er greit for personen jeg har avtalen med, kan jeg godt si navnet til Kal, evt. så kan han si det selv her på forumet.

Snøkrystall

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #43 på: 08. feb, 2010, 11:33 »
Joda, det har jeg fått med meg...
Men man vet aldri hva som skjer, og det kan gå litt for langt... Og det vil i så fall være ganske dumt..

Hadde vært greit...
For dette er noe som kan bli alvorlig

Regandor

• Senior Fur
  • Kittyfox =3
    • Vis profil
« Svar #44 på: 08. feb, 2010, 14:08 »
Jeg tror ikke du trenger ver eredd for ren selvsensur. :P
Jeg tror de fleste vil bare vere anonyme nok til å ikek bli kontaktet av eventuelle aggresive lesere. ^^
Bortsett fra det vil vi bare ha noen som er flinke til å snakke for seg, slik at man får minst mulig misforståelser i tilfelle det skulle skje.
Og noen som har fursuits, slik at du kan ta noen bilder. :)
Vi har sjekket deg opp litt, og hadde ikke sagt ja til å bli intervjuet av hvem som helst.

Man er bare litt redd for media, siden (som du sikkert har sett) media ofte liker å fokusere på det verste i fandomen. :P
Så, vi er nok bare litt tege og forsiktige i begynnelsen.
Vi trenger å planlegge litt og få tak i de vi vil skal vere med på intervjuet.
Så, du får nok intervjuet ditt. ^^

For Eurofurence vet jeg ikke hvor mange som er villige til å sette seg på spill. Om man er uheldig og du ikke får lov til å komme dit, kan det også muligens gå ut over de som hjelper deg. Så tror ikek du burde hva de furry navnene våre er når du tar kontakt.
Men, du kan jo skrive til Eurofurence staffen, og prøve å formulere det slik at de kan ha lyst/tillater deg å dra dit. og bare skrive at du har snakket med noen Norske furs angående det, som har gått god for deg. Og at vi gjorde det klart hvordan media reglene der er, men at du er til å stole på. eller noe sånt.
Jeg personlig har ikke noe imot det, så lenge du skriver positive ting. Kunne hatt deg hengende over skulderen til tider, men hadde blitt vanskelig å følge etter hele tiden, siden man har mange ting som skal gjøres.

krushdbug

• Gjest
« Svar #45 på: 08. feb, 2010, 14:45 »
Regandor: Ok, da skal nok dette bli en god artikkel til slutt. Angående evt. misforståelser tipper jeg vi får rydda greit opp i dem under sitatsjekken, det er det den er til for.

Tillatelse fra EuroFurence blir nok en utfordring, men vi får finne en god måte å legge dette frem for dem.

Fenris: Hva mener du i forhold til at det kan gå for langt? Sender vedkommende en melding nå, så kan vi sikkert klare opp i det her på forumet.

Snøkrystall

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #46 på: 08. feb, 2010, 16:05 »
Fenris: Hva mener du i forhold til at det kan gå for langt? Sender vedkommende en melding nå, så kan vi sikkert klare opp i det her på forumet.

Slik at den personen kanskje tar litt overhånd..
planen var at vi på forumet her skulle diskutere litt hvem som skulle være med, og at ingen skulle ta kontakt på egenhånd... Og heller ikke at du skulle ta kontakt med noen av oss på egenhånd..
 Det er nå for å holde litt mer kontroll, for dette er nå ikke akkurat små saker..
Kommer man først utti media, så klarer man ikke å komme seg ut igjen..

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #47 på: 08. feb, 2010, 16:15 »
Det finnes andre furry festivaler der ute enn Eurofurence, men det er nok den største i Europa, og jeg tror de fleste er småstrenge hva gjelder å slippe inn folk fra media.

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #48 på: 08. feb, 2010, 17:29 »
Et lite forslag i fra meg til begge parter. Hva om saken ble delt i 2?
Den internasjonale furry communitien er enormt interresert i god omtale, men som alle andre messer/møter/++ passer de veldig på at alt foregår ordnet.
De fleste "conventions" drives mye på solidaritet og frivilllig arbeid, så de må passe på at de som møter opp har mulighet til å more seg og slappe av. Dette er nok en grunn til at de må begrense hva slags presse som har tilgang.

Men tilbake til forslaget mitt. Hva hvis du først lagde et nasjonalt innslag? Ha den som en "temperaturmåler" for furry communitien og dagbladet.
Hvis artikkelen bommer (blant leseren, db og/eller furries) vil det være bortkastet/håpløst å bruke penger/ressurser på å organisere internasjonale turer.
Hvis den derimot treffer så har du, dagbladet og den internasjonalle communitien et knallsterkt argument for å følge opp saken ved en senere anledning.

krushdbug

• Gjest
« Svar #49 på: 08. feb, 2010, 18:48 »
Fenris: Det er Ziggy_wolf jeg har prata med. Han kommer ikke til å ramle uti noe som helst av å prate med meg, foreløpig er artikkelen bare i planleggingsfasen hvor jeg samler mulige kilder og stoff.

Som sagt ble også avtalen gjort før Kal skrev sin melding. Har fått forespørsel fra en person til også, men som vi har blitt enige om kommer jeg ikke til å avtale noe der nå.

Dax: Jeg tviler på at Fredag har lyst på to furrysaker. Har man gjort en såpass stor reportasje om et emne blir det "oppbrukt", og da tar det ganske lang tid før det blir aktuelt å gjøre noe nytt på det. Det eneste hadde vært om man gikk til andre medier med den, men jeg vet ikke hvor aktuelt det er for min del.

En ting jeg likevel har tenkt på er muligheten for å kanskje gjøre en dokumentarfilm senere, om begge parter føler seg fornøyd med artikkelen. Jeg er forlova med en dokumentarregissør, og hun liker ideen godt. Men sånt må vi evt. diskutere senere, nå konsentrerer jeg meg bare om å få skrevet en god sak.

I forhold til å gjøre noe som bare foregår i Norge og det norske miljøet er det mulig det uansett blir realiteten, enten fordi EuroFurence og lignende konvensjoner er for lenge til, eller fordi vi ikke får innpass der. I så fall går nok saken i trykken i løpet av et par måneder, vil jeg tro. Når vi finner ut noe litt mer konkret skal jeg ta en prat med redaktøren min og høre hva hun tenker i forhold til når saken skal på.