Skrevet av Emne: Gode råd til muntlig eksamen?  (Lest 6162 ganger)

Lapu

• Fur
  • *
  • I'll find a way!!
    • Vis profil
    • Furaffinity
Gode råd til muntlig eksamen?
« på: 31. mai, 2016, 07:18 »
Nå er det slik at jeg snart er ferdig med 10. klasse og det gleder jeg meg til, men først må man gjennom eksamen. Nå har jeg vert igjennom skriftlig norskeksamen og venter på og få vite hva jeg kommer opp i på muntlig eksamen. Jeg tenkte og bruke lit tid på og spørre folk som har vert igjennom det om di kanskje hadde noen gode råd. Jeg trenger alt jeg kan få. Så vis du har vert igjennom muntlig eksamen vil jeg gjerne vite hvordan det var, hva du gjorde og hva som er viktig og tenke på.

I will look for you, i will find you .... and i will hug you <3

UsagiKun

• Senior Fur
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: Gode råd til muntlig eksamen?
« Svar #1 på: 31. mai, 2016, 13:04 »
Jeg synes muntlig eksamen er ganske gøy, men det kommer selvfølgelig an på tema osv. Men et godt tips er å ikke ha manus, men heller lære seg stoffet og snakke fritt ut i fra punkter på f.eks. PowerPointen ^^ Da blir det bedre flyt, det virker mer naturlig, og du slipper å stresse med å si ting nøyaktig etter manuset. En annen ting er å prøve å slappe av, snakke i rolig og tydelig tempo, ha øyekontakt med alle i rommet og gestikulere og bevege seg litt. Står man med armene i kryss eller i lommene på samme sted, så blir det veldig stivt og sjeldent bra.

Nå vet jeg ikke hvilket fag det er snakk om, men å "involvere" publikum litt kan gjør at det ikke blir kjedelig å se på. Still spørsmål til publikum (som du selvfølgelig svarer på selv etterhvert), kom med eksempler hvor du bruker "du" som referanse, eller noe som "tenk deg at..".

Når det kommer til hvordan det er med muntlig eksamen, så er det veldig forskjellig fra person til person. Noen liker å snakke foran andre, mens andre foretrekker å heller skrive. Men prøv å tenk at de som sitter i rommet er interessert i å høre på hva du har å si, og prøv å "selg" kunnskapen din til dem. Tenk at du skal overbevise publikum om at du har rett og at du vet hva du snakker om :D

Er mange måter å gjøre det på, men dette er ting som har hjulpet meg i både muntlig eksamen og presentasjoner av prosjekter osv. Lykke til! :D
« Siste redigering: 31. mai, 2016, 13:06 av UsagiKun »

TazDingo

• Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 31. mai, 2016, 13:50 »
Når eg skulle opp til muntlig eksamen var eg ganske heldig og fikk framføre med en partner. Vetsje om det fortsatt er en ting, men det er mye lettere å lage en framføring når man er to :P

Har egentlig bare ett generelt råd, og det er att du må virkelig forstå det du snakker om. Tror de fleste sensorer merker det hvis du bare siterer notater du har tatt. Det blir mye lettere å fremføre en presentasjon hvis du er selvsikker, og du blir mer avslappet når du har roen på temaet du skal presentere. Forbered deg godt så blir det ezpz :3

Lykke til!
Grrrr... Grrr? o.o

Six

• Über Fur
  • Purrr :3
    • Vis profil
« Svar #3 på: 31. mai, 2016, 14:36 »
Personlig sliter jeg veldig med angst, og jeg snakka om dette i emnet "Nettstudier?" at jeg får gjerne panikkanfall under slike eksamener.

Men jeg har funnet ut at å virkelig vite og være selvsikker og klar på det du fremfører gjør alt mye lettere. Har du ikke noe manus, og du vet nøyaktig hva du skal si og du kanskje har øvd før selve eksamen foran en venn eller familiemedlem, så er det mye lettere. Om så ha det for et kjæledyr om ingen kan, eller kanskje for noen over skype?

Noen ganger lager jeg presentasjoner på fritiden om ting jeg virkelig kan om, ikke for å lære det jeg allerede vet noe om, fordi det er jo teit, men for å øve meg på å lage en presentasjon, og forklare og få frem informasjonen jeg vil at publikum skal vite. Disse fremleggene har jeg ofte for foreldre, venniner, folk over skype eller om så bare for katten min.

De fremleggene jeg har fått best karakter på, har jeg hatt for en venn eller forelder som har lagd spørsmål til det jeg forteller om, hvor de etter presentasjonen spør meg de spørsmålene de har skrevet ned om jeg ikke får snakket om dem.

Personlig syns jeg det er litt vanskelig å involvere en sensor i presentasjonen da, i og med at jeg ikke aner hvem de er. Men for en lærer kan jeg godt gjøre det, om jeg kjenner de.

---

Eneste jeg vet er at jeg blir veldig redd, usikker og får veldig panikk om jeg er usikker på hva jeg skal si, hvordan det blir til slutt og lengden på presentasjonen. Derfor liker jeg å ta den for noen før eventuell eksamen, og tar tida på det sånn at jeg vet om det blir for langt eller for kort.

---

Det tar forsåvidt ikke vekk angsten min da, men det hjelper veldig på ;u;

Lapu

• Fur
  • *
  • I'll find a way!!
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #4 på: 31. mai, 2016, 16:28 »
Takker for svar ;)

Dette hjelper meg veldig. [w-happy]

I will look for you, i will find you .... and i will hug you <3

Dragon_Pancake

• Senior Fur
  • Hurr durr imma dragonurr
    • Vis profil
    • DeviantArt profilen min
« Svar #5 på: 03. jun, 2016, 13:09 »
Et tips om du er avhengig av manus for å huske ting, er å lage små kort i kartong eller stivt papir som du limer stikkord på. Dette ser bedre ut og er lettere å holde styr på enn masse papirark. Når du lager eks powerpoint burde du ikke skrive for mye på den. Det er kjedelig å høre på noen som bare sier det samme som du kan lese på skjermen. Bruk stikkord eller nøkkelsetninger, og snakk så fritt rundt det som står på skjermen. Husk bilder som illustrerer det du snakker om ^^ Du kan også skrive ned ekstra informasjon du vil huske på "juksekortene". Selv brukte jeg ikke å gjøre det, men mange skriver ned alt de har tenkt å si og så pugger det. Da er det også lett å dra ut nøkkelord å skrive ned for å huske det.

Som nevnt tidligere er det viktig å kunne stoffet sitt. Litt avhengig av hva slags tema du kommer opp i, er det stort sett alltid en god ide å sette seg inn i andre emner rundt, ikke bare det du jobber med. Sensor er gjerne glad i å trekke sammenhenger mellom forskjellige emner. Så om du får om sci-fi kan du godt få spørsmål om fantasy, hvordan de har påvirket hverandre og hvordan sci-fi har påvirket morderne forskning eks. Du kan også få spørsmål om helt andre ting som har vært pensum, men vanligvis har det en relasjon til det du snakker om.

Warius

• Overaktiv Fur
  • Tromsø drage.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 03. jun, 2016, 13:29 »
Det jeg gjorde for å få kontroll over nervene siden jeg hadde mye nerver på muntlig eksamen igjen naturfag. Jeg tok meg rett og slett et glass konjakk. og det roet nervene
rererere i'm a tromso dragon. rawr

Dragon_Pancake

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #7 på: 03. jun, 2016, 14:33 »
Det jeg gjorde for å få kontroll over nervene siden jeg hadde mye nerver på muntlig eksamen igjen naturfag. Jeg tok meg rett og slett et glass konjakk. og det roet nervene

Tja, bortsett fra at i 10ende er man vanligvis for ung til å drikke alkohol da xP
Ville kanskje heller anbefale å sove godt, spise og drikke nok i forkant og prøve å motstå fristelsen til å stressøve rett før. Pust med magen. Det er jo ikke akkurat jordas undergang som skal avgjøres heller da ^^

Koob

• Senior Fur
  • Duran
    • Vis profil
« Svar #8 på: 03. jun, 2016, 14:59 »
Hadde muntlig matte i tiende og muntlig fysikk i andre videregående, og kan si at i realfag er det viktigst å vise at man kan alt, med litt fokus på at man kan bruke det i en praktisk sammenheng. Som oftest får man et tema på fremføringen, og kanskje noen spørsmål man svarer på.

Hvis man får en litt rar oppgave er det bare å bullshitte grunner til å bruke alt man har lært. F.eks trigonometri og grafer for et kunstverk, andregradslikninger for å snu bilen over en grense eller alt annet tull. Spørs hvor seriøst de tar det med tema og hva de krever at du skal ha med.

Hadde også prøvemuntlig i Engelsk. Så lenge man kan snakke og lese engelsk godt, og finner noe man kan snakke lenge om er det en fantastisk eksamen.
Hadde om mysterier og "paranormal" stuff, så jeg la frem masse om bermuda-triangelet, myter om eksperimenter utført i krigsridene, pyramider osv som jeg da var svært interessert i. Så lenge skravla går er det vanskelig å få dårlig i engelsk slikt sett.

Six

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #9 på: 03. jun, 2016, 15:58 »

Siden jeg er 20 og går VG1 igjen (feila de andre årene pga noen setbacks med depresjon og sånn), så tror jeg kanskje jeg må gjøre det. Pappaen min har en japansk Konjakk med kaffesmak, som jeg tror jeg blir å låne litt <3

Lol! Men om du ikke er gammel nok/ikke har drukket før så tror jeg ikke det er lurt å drikke et glass konjakk før eksamen! XD

Warius

• Overaktiv Fur
  • Tromsø drage.
    • Vis profil
« Svar #10 på: 06. jun, 2016, 12:11 »

Siden jeg er 20 og går VG1 igjen (feila de andre årene pga noen setbacks med depresjon og sånn), så tror jeg kanskje jeg må gjøre det. Pappaen min har en japansk Konjakk med kaffesmak, som jeg tror jeg blir å låne litt <3

Lol! Men om du ikke er gammel nok/ikke har drukket før så tror jeg ikke det er lurt å drikke et glass konjakk før eksamen! XD
jeg er bare 19. I know I'm such a bad boy. Men det må no gå annet at man tar seg ett glass.  Man behøver ikke å bli drita full når man har eksamen... brodern gjorde den feilen der.
rererere i'm a tromso dragon. rawr

Six

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #11 på: 06. jun, 2016, 12:31 »

jeg er bare 19. I know I'm such a bad boy. Men det må no gå annet at man tar seg ett glass.  Man behøver ikke å bli drita full når man har eksamen... brodern gjorde den feilen der.

Vi er så heldige at vi ikke kom opp i muntlig i år :D Så slapp det.

Dragon_Pancake

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #12 på: 06. jun, 2016, 22:33 »
Hvis jeg ikke husker feil, så er det forbud mot alkohol på skolen sine områder. Det gjelder også om du er beruset fra før av. Så om de kan lukte alkohol av pusten din eller du feilberegnet litt kan du risikere å ikke få gjennomføre eksamen, ergo stryk. Just to mention it xP

Six

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #13 på: 06. jun, 2016, 22:41 »
Hvis jeg ikke husker feil, så er det forbud mot alkohol på skolen sine områder. Det gjelder også om du er beruset fra før av. Så om de kan lukte alkohol av pusten din eller du feilberegnet litt kan du risikere å ikke få gjennomføre eksamen, ergo stryk. Just to mention it xP

Man blir ikke full at et lite glass konjakk xD hahaha. Plus hvem tar med seg konjakken og drikker den på skolen? wtf?

maisha

• Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 på: 07. jun, 2016, 00:05 »
hei! har faktisk også muntlig eksamen i tiende nå og lurte på hva du kom opp i og evt hvordan det gikk? kom forresten opp i norsk muntlig og norsk skriftlig æssjj, men jaja
"Vær ikke redd for å ta et langt steg når det er nødvendig. Du kan ikke ta deg over en avgrunn i to små hopp

Yakamaru

• Aktiv Fur
  • **
  • Offense is never given, it's taken
    • Vis profil
« Svar #15 på: 08. jun, 2016, 04:58 »
Tja. Da jeg hadde muntlig eksamen for mange år siden hadde jeg KRL, det faget jeg virkelig HATET mer enn lyset fra tusen stjerner. Utrolig nok fikk jeg 5+ på den.

Tips:

- Forbered deg for eventuelle spørsmål.
- Ha materiale for mer enn tiden du skal ha eksamen i.
- Bruk online kilder, eventuelt Google er alltid kjekt å bruke.
- Ha struktur på materialet, men ta også noe på sparket.
- Ha øyekontakt.

Er alle tipsene jeg kommer på for øyeblikket.
There are two kinds of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.