Skrevet av Emne: Forbud mot heldekkende plagg - Lovforslag  (Lest 9147 ganger)

Smiling

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 443
  • Jeg er også kjent som VCR Thunder og Jayce
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Forbud mot heldekkende plagg - Lovforslag
« Svar #25 på: 05. jul, 2014, 00:03 »
men om vi kan lære opp våre unge til å bruke hijab vil de også lære det til sine unger, og siden vi får mer unger enn vestlige kvinner vil vi bli en minoritet innen 2022. de vil liksom lage en "norm".

Uh.. spellcheck?

Yeah ik, jeg er ikke veldig flink på å skrive. men det var egentlig mer et sitat av det han lederen sa :P takk for at du påpeker dette jeg skal prøve å forbedre mine skriveferdigheter til nesegang !

Trur det var mer rettet til hvordan en gruppe vil bli en minoritet når den vokser raskere enn de andre.
"[...]og siden vi får mer unger enn vestlige kvinner vil vi bli en minoritet innen 2022."


altså...... De VIL bli en minoritet om de fortsetter å vokse, det er liksom hele poenget med minoritet og majoritet. hvis en gruppe vokser seg stor nokk til å bli en minoritet utgjør de en del av folket og hvis de fortsetter å vokse enda mer blir de en majoritet som vil si at de er folket. hvis de blir en stor nokk minoritet kan de starte et politisk parti.

Minoritet, mindretall, brukt om folkegruppe som utgjør et mindretall av et lands befolkning. Minoritet er det motsatte av majoritet, som beskriver et flertall. http://snl.no/minoritet

og for å bli en minoritet så må de jo vokse ? det er liksom litt essensielt

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Forbud mot heldekkende plagg - Lovforslag
« Svar #26 på: 06. jul, 2014, 09:10 »
Skjønner ikke. Er ikke alle folkegrupper en minoritet i starten uansett? De er vel ikke noe annet før det?

Edit: Jeg syntes det er en vanskelig sak, men til nå mener jeg at argumentene for forbudet er de beste.

Dette innlegget er godt skrevet: http://m.aftenbladet.no/meninger/omdal/Ansikt-til-ansikt-3457941.html#.U7kjakYayc1
« Siste redigering: 06. jul, 2014, 12:24 av Atrox »

Koob

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 849
  • Duran
    • Vis profil
Sv: Forbud mot heldekkende plagg - Lovforslag
« Svar #27 på: 09. jul, 2014, 15:11 »
altså...... De VIL bli en minoritet om de fortsetter å vokse, det er liksom hele poenget med minoritet og majoritet. hvis en gruppe vokser seg stor nokk til å bli en minoritet utgjør de en del av folket og hvis de fortsetter å vokse enda mer blir de en majoritet som vil si at de er folket. hvis de blir en stor nokk minoritet kan de starte et politisk parti.

Minoritet, mindretall, brukt om folkegruppe som utgjør et mindretall av et lands befolkning. Minoritet er det motsatte av majoritet, som beskriver et flertall. http://snl.no/minoritet

og for å bli en minoritet så må de jo vokse ? det er liksom litt essensielt

Det er altså snakk om minoritet som offentlig status? Da forstår jeg. Det er jo en minoritet fra før av, så det ga lite mening for meg :P

Azeliah

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 164
  • Time to run, kid!
    • Vis profil
Sv: Forbud mot heldekkende plagg - Lovforslag
« Svar #28 på: 09. jul, 2014, 17:18 »
Vi har maskeringsforbud i Danmark. Undtagelser til dette lyder som følger (Danmarks straffelov, kapitel 15):

§ 134 b. Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 2. På samme måde straffes den, som på offentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet under de i stk. 1 nævnte omstændigheder.

Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte forbud gælder ikke for tildækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener andet anerkendelsesværdigt formål.

Denne er egentlig lavet for at sikre, at demonstranter, der udøver hærværk, politivold eller lignende kan identificeres, samt at forsøge at undgå større røverier. Et "anerkendelsesværdigt formål" (English: appreciable agenda/reason) kan tolkes i mange retninger, det være sig religion, public entertainment (herunder fursuiting) eller lignende. Loven er med stk. 3 altså meget fleksibel og tolerant, men den frie fortolkning af stk. 3 kan det også potentielt være et problem, hvis fursuitere bliver stillet i dårlig lys i offentligheden. Omvendt er fursuits også meget let identificérbare, så jeg tvivler på, at det kommer til at blive et umiddelbart problem, så længe loven forbliver, som den er nu.
"It's too bad that stupidity isn't painful." -Anton Szandor LaVey

In math, I see beauty. In complexity, I see simplicity. In chaos, I see order. You might miss that which is beautiful, but if you do see it, then embrace it.