Nå skal det vel sies at Codemasters (DiRT serien (tidligere Colin McRae Rally) og GRiD serien (tidligere Race driver og før det TOCA Touring Car Championship (TOCA 1 og 2 var meget bra spill (PSX), så begynte de å prøve å blande inn historie når PS2 kom, slik som NFS gjorde, da begynte det å suge
))) ikke akkurat lager simulatorer, de er en god del hakk for arcade til å bli kalt sim, samme med Need for Speed sine senere spill, selv om ProStreet og Shift er en del mer realistiske enn Carbon og Most Wanted (og alle spillene før de to) så er det fremdeles arcade racing.
De eneste simracing titlene som er mainstream er vel Forza Motorsport på Xbox og Gran Turismo på Playstation. Dog, det er noen titler på PC også, selv om de ikke er mainstream, så er noen av dem blitt ganske så store, de har kanskje ikke så fantastisk grafikk som Forza og Gran Turismo, men de er under *
konstant utvikling de også, til tross for mindre marked. De mest kjente er vel SimBin sine titler, GTR, GTR2, RACE - The WTCC Game, RACE 07 - The WTCC Game, STCC - The Game, GTR Evolution og etter hvert nå GTR3 (De har også lagd et gratis spill, Volvo The Game) i rekken bak der har vi andre ukjente utviklere som har spill som rFactor, Live For Speed, iRacing Racer osv..
Selv spillte jeg før mer mainstream titler som DiRT, GRiD, ProStreet osv., men til jul fikk jeg Forza Motorsport 3 av kjæresten min og siden har det vert ca. det eneste jeg spiller på Xboxen, på PSPn min har jeg spillt Gran Turismo siden jeg kjøpte den. For ca. et år eller to siden kjøpte jeg RACE 07 på Steam og glemte det for jeg ble sittende med L4D og andre ting når jeg spillte på PCn, men nå har jeg plukket det opp igjen og det er kjempe mye morro!
Med de riktige instillingene på den visuelle biten av kontrollene og litt justering av dødsoner og slikt (Spiller med en PS3 spake(MotionJoy drivere FTW
)) så blir det ganske så realistisk av seg. (Til å være et PCspill der ratte og pedalene er en konsoll-kontroller.) RACE 07 har også fine, helt ubetydelige effekter som gjør det enda mer "immersive" å spille det med en view av cockpiten, for på frontruten blir det nemlig etter hvert å samle seg støv og døde insekter
Anbefales, kan kjøpes på Steam for en ikke så alt for stor penge (15€ eller noe for bare RACE 07), og det har online muligheter, så de som vil spille må bare si ifra, så skal vi nok kjøre online!