Noen som vet positivene med Brexit? Kompisen min i skottland har ingen D:
1. Full kontroll over immigrasjon.
2. Full kontroll over handel uten at EU tar sin del av kaka. Nåværende handel skjer praktisk talt KUN med EU. Utenfor EU kan Britannia ha handel med hvem som helst uten en million reguleringer som hindrer fri flyt av informasjon, services, varer, etc.
3. Frihet og ytringsfrihet, noe du ikke har under EU. Frihet og ytringsfrihet er noe du ikke kan sette en pris på.
4. EU er på vei mot et oligarki og "superstate".
5. EU har planer om eget militære. NATO er åpenbart "ikke nok".
6. 60% av alle lover i Britannia blir foreslått og lovfestet fra Brussels.
7. Ekstremt større potensiale for en bedre økonomi, og trenger ikke følge EU sine reguleringer som forhindrer åpen og fri handel. Dette er nok en av de viktigste sakene for Brexit.
8. EU sin Euro er ustabil og forårsaker at 17 av 28 land i EU ikke kan gro økonomisk eller sosialt. De 11(snart 10) av landene som faktisk har god økonomi støtter de andre. Dette er bare tilbakestående å tvinge på land for å kontrollere dem.
9. EU er GARANTERT til å bruke frykt og all mulig dritt for å gjøre det jævlig for Britannia etter at Brexit er i effekt.
10. EU sitt styre er umulig å kontrollere, selv på en liten måte. Det er et oligarkisk totalitær regime, eller på vei mot det. Det er praktisk talt anti-demokratisk.
11. Å bruke frykt, skam og skyld i propaganda for å få det du vil, vil ikke virke i et demokrati med fri flyt av informasjon.
12. Selv om Skotland forlater Britannia vil Skotland være for isolert. Og tror neppe de vil like å bruke Euroen.
13. Hvis Skotland forlater Britannia vil de mest sannsynligvis slite på en rekke forskjellige måter, og blir nødt til å ha ordentlige grenser mot sørparten.
Det er mange flere grunner, men tenkte jeg sku ramse opp noen av de viktigste.
Dog hadde vært bedre om jeg kunne ta dette på engelsk, eller bedre, legge han til i en personlig samtale eller noe.
Grunner for å bli:
1. Prøve å forandre EU fra innsiden. Viktigste grunnen for at 3 av venna mine stemte Remain.
2. Stabil nok økonomi.
3. Felles pass for alle EU medlemmer.
4. Få om ingen tariffer på handel mellom EU land.
5. Felles immigreringslover.
6. Følelsen av tilhørighet.
^ Er de eneste grunnene for å forbli i EU som jeg funnet så langt. Driver og graver, ser om jeg finner fler.