Kjøpsloven gjelder, det er sant det, men du har ikke solgt en vare med en mangel. Om kjøperen ikke sjekket at dette var kompatibelt med sin PC (men det du beskriver er jo veeelldig sært, er jo ikke mange krav på en sånn intuos) er det galt nok å skulle be om heving (eller reklamasjon, som det egentlig blir).
Jeg vurderer av lovdata at du ikke har solgt et produkt som oppfyller kravene om vesentlig kontraktbrudd (§39). Dersom du har lovet at varen skulle fungere godt på hans maskin, og det i produktbladet skulle stå noe om at den -ikke- ville fungere på hans maskin tror jeg imidlertid du står på tynn is og bør ta tilbake varen.
Jeg sier meg uenig der. For å kunne ta i bruk §39 må du ta med hva loven anser som mangel. Paragraf 30 sier:
"Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42."
Noter setningen "...eller forhold på hans side". Jeg anser "For dårlig PC" som forhold på kjøperens side.
Så det blir mest opp til SpiceyFeline om hun ønsker å kjøpe den tilbake eller ikke. Det er derfor butikker skiller på garanti og reklamasjon.
Reklamasjon er lovpålagt bytte grunnet faktisk mangel. Garanti er fritt bytte på butikkens premisser (kortere tidsfrist, men kan bytte uten mangel).
Det er derfor man kan få byttet mangelfulle varer selv om garantien har gått ut.
En annen viktig ting er at kunden kan ikke kreve at selger skal dekke porto.
Selv ved faktiske mangler (reklamasjon) må kjøper selv dekke porto for tilbakesending.
Jeg har gjort nok reklamasjoner selv til å kjenne til dette. Selger sender tilbake eller bytter tilsvarende porto for sending og varen.
MEN siden varen ikke inneholder en faktisk mangel (etter lovens definisjon) vil jeg si at det er helt opp til SpiceyFeline.
Mest reelle vil være at kjøper kan sende den tilbake, og få tilbakebetalt varens sum. Gitt at problemet ble meldt innen rimelig tid.