https://www.dropbox.com/s/yvmr6mh2p2su2k0/20160213_163522.jpg?dl=0Dagens status, kopiert og modifisert fra et anna forum. Er dog lang lesning, men ville dele noe av dagen med dere her inne - og litt grundigere presentasjon av min hobby og livsstil:
Dagstur inne i sentrale deler av marka idag, kjøpte nye truger igår (stakkars, stakkars lommebok..) - så de måtte jo prøves! Har jo hatt Tubbs truger før, tredje paret mitt detta..
Kjørte opp en skogsvei litt utenfor der jeg bor. Var en som hadde kjørt av veien og jeg tilbød meg å hjelpe å få dratt han opp igjen bare jeg fikk tatt på kjettingene først, men han venta på hjelp som kom kort etter. Rimelig glatt på kantene opp.
Gikk veien ned til et større vann i området her og spente på meg de flunkende nye trugene, labba ned på isen. Gamle spor av ATV på vannet røpa at her hadde den "sunne norske friluftsungdommen" vært ute.
Var en av deres likesinnede foran meg da jeg var ved bomkassa og betalte noen sure kroner for kjøringa opp veien. Jeg kom før han opp på parkeringa så han må ha forgrepet seg på visse regler. Synes jeg hører Siv Jensen og resten av hennes kumpaner i FRP applaudere hans måte å (mis)bruke naturen på, han får ingen applaus av meg - kunne fått noe anna som innebærer henda det også..
Er alltid fint å være utpå vann, om jeg ikke rusker over isen som reven så labba over så stuttbeint og trang i skjæret som jeg er. Forbi koselige øyer og opp i, eh - granåkern på andre sida av skogsbilveien på nordsida. Oppstigninga til dagens turmål.
Trugene styres gjennom terrenget med halvgammal påvirka skau, flatehogst og lommer av gammalskau. Jeg søker helst gammalskauen, som et gammalskaukrevende dyr jeg er. Vi, ensomme; ulver liker oss ikke på åpne flater - er tryggere i skauen. Der blir vi ikke så lett sett. Bortgjemte søkk er også fint!
Jeg har ikke vært på akkurat den åsen sia 1999, men da var skuffelsen så stor over ødeleggelsene der at det ikke ble å søke tilbake dit. Men fikk plutselig lyst på en tur dit der idag for å se om det kunne være noe igjen å oppleve. Men gammalskauen er ganske fragmentert der oppe. Ble sikkert ikke bedre etter at Statsskog overtok skauen heller, de har tatt mye av gammalskaulommer i de sentrale delene av marka. Tragisk, har ikke ord for hva de har gjort med mye av de sentrale delene av marka - dvs jeg har ord for det og de, men det egner seg nok ikke på trykk..
Men bål skulle jeg da ha her oppe. Fant en plass med utsikt. En liten tørrgran ofres til ilden, bålet fyres, svartkjelen fylles med snø og henges over med en bålkjepp. Solnedgangen får jeg orkesterplass til ved siden av bålet, den var svært fin i efta!
Temperaturen faller mens jeg super til kaffekoppen og gnafser i ei lefse. Føttene sliter med å holde temperaturen. Det har gått fra vår til vinter igjen. Men det har gitt fine trugeforhold! Det bærer svært bra nå!
Det har blitt mørkt og jeg må tenke på retretten. For å gjøre den enklest mulig går jeg på baksporet (altså at jeg går etter mine spor i motsatt retning enn da de ble avsatt) av meg sjøl. Månen lyser, men bare en del av den - likevel nok til at det blir litt skinn og stemning!
Så bærer det utpå isen på det store vannet igjen, under stjernehimmelen og i månelys. Det ble månelyst ikveld også ja, på denne rette måten!
Jeg velger å gå i skiløypa oppover til kraftledningene igjen. Registrerer at de små gammalskaulommene ved løypa er blitt betydelig mindre sia sist. Noen finske gloser blir ramsa opp der under stjernene...
Ikke lenge etter når kraftledningene er nådd så står jeg ved G-vogna igjen. Jeg kommer meg helskinna ned veien og turen ender godt!
Klar for avgang og klar for å teste ut de nye trugene
:
https://www.dropbox.com/s/uxvu2u52dyli7oj/20160213_143304.jpg?dl=0Klisje, men det er en grunn til at det er en klisje - alltid like nydelig
:
https://www.dropbox.com/s/cx8z8v9j10ode5r/20160213_171040.jpg?dl=0Ca.3minutters video med bålstemning:
https://www.dropbox.com/s/mnfzmowq899skp6/20160213_164556%20%281%29.mp4?dl=0 Hmmm.. Kan ikke spille av videoen står det når jeg trykker meg inn på den, kun lyden som høres. Veit ikke om det kun er jeg som opplever det eller om de av dere som har turt å trykke på den linken opplever det samme..