Delvis oppgitt over meg selv. Nok en gang ble jeg litt for fasinert over å lese lovverk.
Spesielt hva de sier om arrangementer på offentlige steder og maskering.
Tilfelle noen lurer:
1: Mindre arrangmenter, møter og lignende trenger ikke meldes til politiet.
Det er kun for større events som krever ferdselsregulering eller ekstra vakthold.
2: Loven forbyr generelt sett maskering MEN gjør spesifikt unntak for skuespill, maskerader og lignende.
Dvs. de skiller mellom maskering for underholdning, og maskering for å skjule identitet.
3: Politiet og andre tjenestemenn har rett til å kreve at man identifiser seg, men kun med navn, fødselsdato, fødselsår og bosted (eller stilling).
Den nevner kun av man må oppgi, så det skal være nok å kunne gå til et skjermet område å fortelle hva man heter, når man er født, og hvor man bor eller jobber.
Politiet kan be om identifisaksjonspapir og har rett til det, men er ikke pålagt å kreve det av deg.
Gjennom 5 år med fursuiting har jeg kun opplevd trøbbel med vakt en gang (aldri med politi, og kun en person), men ville uansett finne ut mer.
Liker å være beredt. Om det skal gjelde førstehjelp eller vite hva man har lov til og ikke :p