Skrevet av Emne: Pirater og hacktivister, hva mener du?  (Lest 4862 ganger)

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Pirater og hacktivister, hva mener du?
« på: 24. okt, 2012, 15:36 »
Syntes det er for lite diskusjoner her på forumet.  Så hva syntes dere om pitatvirksomhet? Sensurering av internett og de som definerer seg som hacktivister?

Plateselskaper tar mesteparten av pengene som burde gått til artistene. De hindrer nye artister i å etablere seg ved å bestikke radiostasjoner til å spille sine artister så de kan tjene mer penger på andres arbeid, og kvaliteten svekkes. Hva værre er at en god del usunne holdninger promoteres av selskapene, og bidrar til en negativ gruppementalitet. Mye av musikken i Norge er eid av tyske plateselskap og er vanskelig å få tak i i butikker. Det burde ikke være slik. Prisen for en cd ligger på omkring 170kr noe mange mener er for dyrt.  
Det samme er sant for film, spill og bok/tegneserie bransjen. Eksempelvis kan et nytt spill koste intill halve prisen av konsollen den spilles på, dette er for dyrt.
Flere artister som bruker Musikkmedier som iTunes, Wimp, Spotify etc kan gå veien utenom plateselskapene og selge direkte til sluttbrukere. Flere artister blandt annet Micheal Jackson har gått ut imot industrien, og man ser en økende trend å gi ut verker selv, enkelte gir bort prøver gratis eller distribuerer via p2p nettverk.

Stort sett i Norge er utdanning gratis, med untak av noen høyskoler og universiteter. Flere mener informasjon og undervisningsmateriell bør være gratis så alle får den samme muligheten.  

Når programvare koster optill 20,000 er det mange som nekter å delta i internasjonale selskaps tyrrani og cracker disse programvarene og distribuerer fritt.

Flere stater og organisasjoner vill holde relevant informasjon fra folket, som eksempelvis korrupsjon innad i vår egen regjering. De vill ha strengere overvåkning på bekostning av folks aktiviteter.

Får noen månder siden tokk svenske og amerikanske myndigheter ned steder som Demonoid, Megaupload og andre. Dette resulterte i at vi tokk ned flere svenske myndigheters sider i protest.

Jeg laster ned og deler fritt ca 100 gigg konstant. Jeg laster ned fra stote artister og selskaper som har for mye. Jeg kjøper fra artister som er små eller uetablerte. Jeg gir fritt undervisningsmateriell til de som spør.  Jeg  tar fra de rike og gir til de fattige.  Jeg er pirat,  jeg er hacktivist. Hva mener dere?
« Siste redigering: 24. okt, 2012, 15:38 av Ziggy Wolf »

passera

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 210
    • Vis profil
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #1 på: 25. okt, 2012, 14:15 »
er litt enig med deg at det med de store plateselskapene tar over bransjen og prisen på alt i norge er ofte alt for dyrt så synest at egentlig gratis stuff burde blitt mer tilgjengeligt x3 + synes det er bare helt feil å ta ned sider som megaupload osv pga de er ofte sider som hjelper folk som ikke kan så mye om hacking osv til å laste ned ved å trykke en knapp , så ziggy ceep uploading and downloading ^^

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #2 på: 25. okt, 2012, 16:33 »
Facebook tar rettighetene til alle bilder lagt ut der, informasjon du skriver inn blir liggende der, selv om du sletter kontoen din? Hva er deres tanker om at flere har tenkt til å ta ned denne siden i protest? Terrorist eller frihetskjemper?
http://www.youtube.com/watch?v=0utX2WeaK5A

Pilosus Crinitius

  • Lokal Moderator
  • Senior Fur
  • *
  • Innlegg: 694
    • Vis profil
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #3 på: 25. okt, 2012, 16:59 »
Ble nylig tråkket ned av "Piratpartiet" på Universitetet, og de drev og samlet underskrifter som de trenger for å offesielt stifte parti. Men selv om eg er i mot sensurering og ting som for eksempel Facebooks "al-ur-bases-is-belong-to-us" policy, så er eg ikke sikker på at saken passer på et politisk nivå.

Når det gjelder prisen på programvare, så er det lisensen og ikke nødvendigvis koden som koster penger. Dyre lisenser gir brukeren ofte lov til å benytte programmet til komersiell bruk, altså at brukeren kan tjene penger ved hjelp av å bruke programmet og sånn sett tjene inn tapet på sikt. Dette er selvfølgelig på trynet med hensyn til enkeltforbrukere og privatpersoner, men den klassen programvare det er snakk om her er som regel ikke målrettet til vanlige privatpersoner heller. Men som sagt, det hadde allids vært gøy med en kopi av den nyeste Photoshop tilgjengelig da så eg har full forståelse for hvorfor det piratkopieres...

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #4 på: 26. okt, 2012, 08:39 »
Det blir til syvende og sist snakk om moral-etikk egentlig? Hva er å handle moralsk? Med tanke på nedlasting og maktmissbruk? Hva mener du?

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #5 på: 26. okt, 2012, 09:37 »
er litt enig med deg at det med de store plateselskapene tar over bransjen og prisen på alt i norge er ofte alt for dyrt så synest at egentlig gratis stuff burde blitt mer tilgjengeligt x3

Pft, vi er stormannsgale og gjerrige hele gjengen.

Catya

  • Gjest
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #6 på: 26. okt, 2012, 18:08 »
Har alltid syns prisen på CDer er normal (varierer fra 99,150 til 200) Jeg kjøper ikke så ofte CDer lenger, kommer an på hvem som har lagd den, feks hvis det er en ny Iron Maiden CD, så kjøper jeg den uten å tenke meg om  ;D (Etter å ha kjøpt Best of the Beast, så har man neste alle sangene deres, men det er en annen sak.)

Når det gjelder hackere som kommer seg inn på PCen din og ødelegger ting på pure faen, så syns jeg de burde begraves levende...
« Siste redigering: 26. okt, 2012, 18:10 av Catya »

passera

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 210
    • Vis profil
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #7 på: 27. okt, 2012, 00:30 »
hacking for å ødelegge og stjele informasjon er ikke like kjekt er enig i det. tja noen er gjerrige og mange sløser pga latskap men synes at spill osv kan gå ned i pris mens andre ting som er mer must have burde gå opp pga da går f.eks si 5% av det til veldedighet elns og da blir det nokså mye etter hvert.men stormannsgale og gjerrig ville ikke jeg ha kalt meg selv, familien min gir klær til fretex og noen andre små ting vi bruker ikke så mye strøm og sorterer men klarer å bruke penger men hvis vi gjør det så er det smart bruk men point kinda seen x3

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #8 på: 27. okt, 2012, 22:49 »

Når det gjelder hackere som kommer seg inn på PCen din og ødelegger ting på pure faen, så syns jeg de burde begraves levende..
.

Gennererelt enig med det utsagnet, men å bruke evnene sine til å stå imot store selskaper som bøller til seg penger og rettigheter, hva med det?
Og kødde litt med folk av og til syntes jeg er greit så lenge det er harmløst, men som nent de som stjeler og ødelegger på privatpersones pc, eller stjeler kredit/konto opplysninger er jeg ikke for.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #9 på: 28. okt, 2012, 00:38 »
Syntes det er for lite diskusjoner her på forumet.  Så hva syntes dere om pitatvirksomhet? Sensurering av internett og de som definerer seg som hacktivister?

Piratvirksomhet: Gråsone til tusen. Jeg holder faktisk verken med distribusjonsselskapene eller piratene her.
Ikkegodkjent filnedlasting er langt fra så ille som distributørene skal ha det til. Det viser kun at det er rom for andre markeder.
Det er også vist at de største nedlasterne bruker allerede bruker store deler av budsjettet sitt på media.

Men mange "pirater" er pirater pga. egen gjerrighet og latskap.
I de fleste tilfeller finnes det allerede gratis/rimlige alternativer. Dette gjelder både OS, programvare, musikk, filmer og spill.
Og har man litt penger til overs, så støtt de som gir ut rimlige/gratis alternativer.
Dette er en av grunnen til at jeg bruker mye "open source" programvare og er en stor tilhenger av "the humble bundle".

Sensurering av nettet:
På generell basis er jeg sterkt i mot sensurering, men det bør heller ikke være "carte blanche" for å gjøre andre vondt.
Men igjen, dette dreier seg alltid om gråsoner. Hvor går grensen mellom kritisk syn og ønske om å skade grupper/individer?
Så la oss si at en gruppe går veldig hardt ut mot en annen gruppe og ønsker de uttrydet. I dette tilfelle ville jeg tillatt sensurering i sterkt begrenset grad.
Dvs. tillatelse fra rettsvesenet, sporbarhet (hva blir sperret, hvem har rett til å sperre, varighet, omfang, etc) og ettersyn ("who's watching the watchers? The answer is you and me").

Hacktivister:
Nei. Bare nei. I de fleste tilfeller er det bare et fint ord for vandalisme. Litt for mange bruker ordet som unnskylding "for the lolz" eller egen intoleranse.
Det er lov å være kritisk, men skadeverk er ikke løsningen. Defacing/ta ned nettsider er også sensur. "Øye for øye. Tann for tann" mentalitet tilhørte middelalderen.
Det gjør det ikke bedre av at jeg er har med tro på "old school hacking". De som kaller seg hackere i dag er ikke noe mer enn script kiddies med minimal datakunskaper.
Hacking handler mer om faktisk forskning og optimalisering enn "jeg brukte program XXX for å bytte ut forsiden på en webserver".


For the lolz:
Bare kødde med folks PCer er også strengt nei.
1: Du vil aldri vite hvor verdigfull en gitt fil er for personen.
2: Det er fryktelig lett å gjøre en feil, spesielt hvis man bare skal tulle med noen.
3: Mange av "verktøyene" man kan bruke er veldig kraftige og kan gjøre mer skade enn man tror.
4: Hva hvis mottaker tar spøken 100% alvorlig? Kanskje en bare byttet bakgrunnsbilde, men hva hvis personen sender PCen sin til en reperatør som bare reinstaller alt på pcen?
   Data blir fjernet, personen må betale for en unyttig reparasjon.

Jeg bevist overdriver på den siste, men kun fordi vi aldri kan være 100% sikre på konsekvenser.
Vanlige databrukere med et "hacker verktøy" (grøss, for et ord) er som en baby med ladd pistol.

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #10 på: 28. okt, 2012, 09:56 »
Mange gode punkter og argumenter, open source programvare er et godt alternativ. Og jo og kødde med folks pcer er strengt talt ikke så pent.
Men hva med de som støtter occupy bevegelsen og tar ned sider som et protestmiddel?
Jeg sikter til Annonymous, lulsec og annonops her.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #11 på: 28. okt, 2012, 16:07 »
I de tilfeller hvor de tar ned sider, så er jeg i mot dem ja. Rett og slett fordi det også er en form for sensur.
Men de har gjort mye godt også på konstruktive måter.
Etter sånn jeg har forstått har de vært med på å organisere mange protestaksjoner, og passet på at de gikk rolig for seg.

Leophan

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2747
  • Rawr!
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #12 på: 05. nov, 2012, 18:56 »
Er sterkt imot piratvirksomhet fordi det er rett og slett feil å stjele et produkt uansett hva man gjemmer seg bak begrunnelser.

Og hacktivisme er feil måte å løse problemer på og bygger også ofte på begrunnelser som virker nærmest som konspirasjonsteorier


Det som irriterer meg mest er folk som Kim Dotcom som tjener masse penger på andres arbeid. http://www.dagbladet.no/2012/01/24/nyheter/megaupload/fildeling/tekno/internett/19920900/

Arko

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 24
    • Vis profil
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #13 på: 05. nov, 2012, 22:01 »
Personlig? Jeg vet av et faktum at musikk industrien er korrupt, og det er ikke bare på grunn av artistene (selv om deler er deres feil) men mest på grunn av plateselvskapene som har monopol på alt av musikk.
En kjent artist i dag kan stjele en sang fra en mindre kjent artist, og komme unna det siden plate selvskapene, kan enten kjøpe ut sangen, eller saksøke han/hun som lagde den originale for å stjele.
For å være helt ærlig, er det en av de type selvskapene jeg ikke hadde brydd meg mye om gikk konkurs, siden i dag er de beste musikk artistene "free lance" (Og det i seg selv er en stjerne i min bok.)

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #14 på: 06. nov, 2012, 08:49 »
Er sterkt imot piratvirksomhet fordi det er rett og slett feil å stjele et produkt uansett hva man gjemmer seg bak begrunnelser.

Riktig, men piratvirksomhet er ikke bare uautorisert fildeling.
De er også de samme folka som gjør det mulig å ha sikkerhetskopier.
Veldig mange av kopibeskyttelseprogramene er også indirekte skadelig for PC/OS/programvare eller bryter med krav forbrukere har (f.eks. sikkerhetskopi).
Det er bl.a. en sterk grunn til at jeg nærmeste totalnekter å kjøpe spill distribuert av Ubisoft. De er veldig kjent for å "skyte spurv med kanon" når det gjelder valg av løsninger.
Valve derimot. ^^
Eneste beefen med dem er at Steam ikke kan splitte opp kontoen.

Laffe the Fox

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 562
  • Die trying!
    • Vis profil
    • Laffe's FurAffinity
Sv: Pirater og hacktivister, hva mener du?
« Svar #15 på: 06. nov, 2012, 17:05 »
Når det gjelder musikk synes jeg det er skammelig at musikkindustrien styres av penger og at de store selskapene bare hover inn for, etter min mening, sjelløs musikk der image er det viktigste, men sånn er det nå en gang. Derfor velger jeg heller å styre unna i det store hele. Eneste unntaket er vel når jeg en sjelden gang kjøper album av band jeg alltid har vært stor fan av.

Forøvrig synes jeg det er mer givende med mindre band, artister og labels som driver på fordi de synes det er gøy, for deres egen del og for å spre musikk de selv brenner for, ikke for å tjene penger. Folk som virkelig setter pris på den støtten de får, enten det er tilbakemeldinger fra fans og andre band/artister, eller de slantene de tjener på å gi ut album som er "pay-what-you-want" eller ikke mer en et par dollar på bandcamp. Hvis pengene som tjenes inn går til veldedighet og til å støtte en god sak, så har det også min støtte.

Selv er jeg litt involvert i chip-community'n som ikke er så veldig stor, men der det ikke er store selskap og penger som driver den. Det er et ganske tett forhold mellom alle artistene som ofte bruker støtter hverandre. En god grunn til at jeg er veldig glad i den, i tillegg til at det er den musikken jeg brenner for. Dermed har ikke dette med piratvirksomhet vært noe særlig stort tema for min del, og for meg er den musikken jeg liker i mange tilfeller faktisk gratis og 100% lovlig å laste ned. Selv lager jeg litt musikk for moro skyld, men uansett tror jeg aldri jeg noen gang kunne tenke meg å tvinge folk til å betale for den hvis de liker den. Som sagt; jeg ser ingen grunn til å støtte store selskaper som robber musikkindustrien for dens siste del av verdighet og oppriktighet på noen måte, eller å betale i dyre dommer for sjelløs musikk. Det de gjør er da etter min mening mye, mye verre enn piratvirksomhet, og jeg vil si at de nærmest oppfordrer folk til piratkopiere med tanke på hvor dyrt det faktisk er.
Hunting is not a sport. In a sport both sides should know they're in the game.
- Paul Rodriguez Sr.