Tips: Vis de begynner å snakke til deg på en stygg måte kan du la være å svare. Hvis du svarer, annses det som en svakhet.
Hvis du lar være å snakke med de, har jeg hørt at mobbingen blir redusert. Hvis de slår til deg, anbefaler jeg sterkt å si det til læreren på skolen,
selvom du kanskje ikke tør, så bør du gjøre det.
Når de stjeler tingene dine (eller ødelegger dem), bør du si det hjemme og til personens foreldre. Jeg har opplevd lærere som ikke bryr seg, så vis de ignorerer deg, snakk hjemme om saken og få
lærerne til å bry seg. Jeg er mye for meg selv på skolen, men blir ikke mobbet, kanskje noen stygge blikk, men har mange venner som ikke går på min skole, med samme interesse.
Hvis de sier stygge ting til deg kan det også hjelpe å smile til mobberen, som om du synes synd på han. Mobberen vil ofte få en til å bli sint eller deprimert,
hvis mobbingen ikke virker på selvtilliten, så kanskje de vil dra vekk.
Det er viktig å gå på skole, spesielt ungdomskole. Det avgjør hvilken jobb du får og utdanning er viktig. Vis du får for mye fravær så vil du ikke få med deg
det lærerike tingene som blir lært. Jeg liker heller ikke skole, men jeg hopper ut i det. Etter videregående vil jeg slutte og få en enkel jobb.
Husk at for mye utdanning ikke er bra heller, de som har lang utdanning har store vansker med jobb og vil ikke få det lett.
Håper tipsene mine kan være til noe hjelp.