Skrevet av Emne: Dataproblemer: bsod  (Lest 3021 ganger)

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Dataproblemer: bsod
« på: 24. apr, 2012, 16:04 »
Jeg melder meg inn i Miles-klubben og spør om litt råd!

Med ca to ukers mellomrom nå har laptopen min bluescreenet mens den har ligget i dvalemodus. Jeg lukker en fungerende maskin og blir møtt med en blåskjerm noen timer senere. Ikke vet jeg hva som forårsaker dette, og ikke skrev jeg ned errorkoden.

Men jeg sjekket loggen etterpå, og hadde en kritisk feil den siste timen. Kernel-Power stod det. For de som kan litt mer enn meg, så har dere mange fine bokstaver og tall dere kan tyde her:

- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
  <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
  <EventID>41</EventID>
  <Version>2</Version>
  <Level>1</Level>
  <Task>63</Task>
  <Opcode>0</Opcode>
  <Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
  <TimeCreated SystemTime="2012-04-24T13:36:35.918837700Z" />
  <EventRecordID>196105</EventRecordID>
  <Correlation />
  <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
  <Channel>System</Channel>
  <Computer>julie-PC</Computer>
  <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
- <EventData>
  <Data Name="BugcheckCode">80</Data>
  <Data Name="BugcheckParameter1">0xfffffb58019ccc6b</Data>
  <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
  <Data Name="BugcheckParameter3">0xfffff8000318bbae</Data>
  <Data Name="BugcheckParameter4">0x7</Data>
  <Data Name="SleepInProgress">true</Data>
  <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
  </EventData>
  </Event>


Maskinen er av typen Acer Aspire Timeline X 5820TG.
CPU: Intel Core i5 2.4 GHz
Ram: 4 GB

Det eneste jeg kan komme på som er litt kranglete er skjermkortet. Grafikken i WoW har vært litt rar i det siste, og det er ikke alltid det vil bytte fra Intel-skjermkortet til ATI-skjermkortet.

Wat do? >:

Laurence

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 44
    • Vis profil
Sv: Dataproblemer: bsod
« Svar #1 på: 24. apr, 2012, 18:45 »
Vell beste stedet å begynne uten å analysere dumpen fra blåskjermen, noe jeg ikke har gjort eller satt meg inn i er å få vite hva som står på blåskjermen.
Oftest står det ett filnavn og stop koder, disse kan peke i retning synderen.
Dette skjer altså kun med dvalemodusen og ingen andre steder? Er mulig det er litt bugs med denne, i allefall med stasjonære maskiner, og jeg ser stadig BIOS fixes for denne sprette opp uten at de får det til.

Ariin

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 170
  • Yo, what's up? :3
    • Vis profil
Sv: Dataproblemer: bsod
« Svar #2 på: 24. apr, 2012, 19:25 »
Husk hvertfall å skrible ned BSOD koden neste gang ;) Gjerne også den teksten med store bokstaver som ser ut som IRQ_BLABLA_BLABLA eller noe sånt noe. Den er også en god ledetråd.

Hvis maksina start om før du rekker dette, så deaktiver autoatisk omstart:

Start -> Høyreklikk på "Datamaskin" -> Properties -> Klikk på "Advanced system settings" -> Under Startup and Recovery klikk på "Settings" -> Huk áv "Automatically Restart". :3


Jeg er forundret over at ikke BSOD koden lagres i event..... Gjør den ikke det? :(


EDIT: Virker som om dette ofte er relatert til grafikkortdrivere og/eller minne.
Jeg må nok anbefale at du får kjørt memtest http://www.memtest.org/#downiso

er også mulig å teste drivere, men dette har jeg selv ikke gjort før. Jeg er stor fan av å bare reinstallere lett-som-bare-det (eller latskap) når problemer oppstår~
http://www.sevenforums.com/tutorials/101379-driver-verifier-enable-disable.html
« Siste redigering: 24. apr, 2012, 19:35 av Ariin »
=============================
//Ariin

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Dataproblemer: bsod
« Svar #3 på: 24. apr, 2012, 21:07 »
Ah. På blåskjermen stod det: PAGED_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Nå har jeg fikset opp i skjermkortdriverne mine, de samarbeider litt mer for øyeblikket.

Indigo: Realtek og lyd sier du? Lyden min krangler litt. Lyden i Chrome funker ikke når jeg spiller WoW f.eks.

Og jeg har huket av automatisk reboot, men da bluescreenen kom opp hadde jeg ikke noe å skrive på eller med. x:

Zingo

  • Gjest
Sv: Dataproblemer: bsod
« Svar #4 på: 25. apr, 2012, 01:07 »
.......puter>julie-PC</Computer>
  <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
- <EventData>
  <Data Name="BugcheckCode">80</Data>
  <Data Name="Bu........

Excellent! Event 41 er enkel å debugge, se etter BugCheckCode, i ditt tilfelle 80 (Desimalt), ta den desimale koden og konverter den til heksadesimal i kalkulatoren, da får du 50, så ser vi på denne listen og ser det er PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Videre på listen leser vi at det mest vanlige er defekt RAM, defekte drivere, eller feil på harddisk, så det er disse tre du først burde sjekke.

RAM: Memtest
Drivere: Windowstast + R -> "devmgmt.msc", her er bare en liste over drivere, men kanskje finner du noe du husker du har lagt inn rett før problemene startet.
Harddisk: Windowstast + R -> "Chkdsk /f /r", du får kanskje en melding som sier du må restarte, i såfall trykker du ja.

Start med disken, så drivere, så RAM.

Lykke til med operasjonen!

Event 41 er etter det jeg kan huske W7 sin måte å si "ukjent feil"
Det stemmer ikke, Event 41 (Kernel-Power) vil si at den restartet seg unormalt med en tilleggskode kalt BugCheckCode, den forteller hva som er årsaken.


Vell beste stedet å begynne uten å analysere dumpen fra blåskjermen, noe jeg ikke har gjort eller satt meg inn i er å få vite hva som står på blåskjermen.
Det kan man lese i Event Viewer, må innrømme at den listen som jeg linka til lengre opp tok meg lang tid å finne.



Husk hvertfall å skrible ned BSOD koden neste gang ;) Gjerne også den teksten med store bokstaver som ser ut som IRQ_BLABLA_BLABLA eller noe sånt noe
Det står i Event Viewer hvis man vet hva man leter etter.


Og jeg har huket av automatisk reboot, men da bluescreenen kom opp hadde jeg ikke noe å skrive på eller med. x:
Unødvendig og irriterende å måtte fysisk restarte når man har Event Viewer.

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Dataproblemer: bsod
« Svar #5 på: 25. apr, 2012, 01:24 »
Oh, tusen takk! Skal se hva jeg får til i morgen når jeg er litt mer opplagt. :3 Får håpe det er ram, det skulle jeg kjøpe nytt av uansett!