Det har vel vært aktive furs i Norge i nesten et par tiår. Jeg vet at Sayh var med på en eller to tidlige Eurofurence'ene, hvis jeg ikke husker feil, og han og Swandog var to av de første rusene jeg møtte. Jeg startet
Norwegian Paws forumet i 2004, som jo gjorde det lettere for folk i miljøet å snakke sammen, bli kjent, og å planlegge treff. Det er vel fortsatt det største, mest populære samlingspunket for norske furs. De siste årene har vi vært ganke godt representert på Eurofurence (i stor grad takket være folk som klarer å få samlet andre norske pelser og skape litt hype rundt arrangementet - som Tellos), og også Desucon (selv om det ikke er en
furry con per se). Det norske miljøet er relativt lite - som er naturlig gitt vår lave populasjon - men voksende, og den sporadiske mediadekningen vi har hatt så langt har vel (for det meste) ikke skadet. Dagbladet-artikkelen har vel vært det største så langt.
Hm, og jeg prøver å huske hvordan jeg møtte på norske furs før forumet kom opp, hvordan jeg f.eks. fant Sayh og Swandog og diverse andre... Det var kanskje i gjennom IRC og LiveJournal jeg møtte på de fleste.
Ellers virker det ikke som det er så mange i Norge som direkte misliker furry miljøet og furs. Det er jo nå og da man skumper borti folk som har blitt SomathingAwful eller 4chan-ifisert, men virker som det stadig skjer sjeldnere, og at det å være en fur blir sett på som en litt uvanlig men helt harmløs og akseptabel hobby eller livsstil. Men kan være jeg tar feil, siden jeg sjelden er åpen om å være en furry IRL.
Vet ikke om noe av dette var interessant!
Lastet for øvrig opp en del av en podkast om furry miljøets historie
her. Er tatt fra
The Big Little Podcast, en age play podkast (så anbefaler ikke å trykke seg videre for å høre på hele episoden med mindre man er interessert i slikt, og det meste om temaet nevnes i dette klippet uansett). Vet det også finnes dedikerte furry podkaster der ute, er sikkert noen av de som har gått i gjennom miljøets historie også.