Skrevet av Emne: Oppgave om "Furry Fandom" i engelsk  (Lest 10275 ganger)

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
Oppgave om "Furry Fandom" i engelsk
« på: 30. jan, 2012, 18:01 »
Jeg driver å skriver en engelsk oppgave om "Furry Fandom"! Og jeg har et kort spørsmål jeg gjerne vil vite svaret på, håper noen her vet det...

"Hvorfor ble internett et så populært sted for furries til å sosialisere seg?"

Selv tenker jeg at det kan ha noe med at fandomen er internasjonal og at det var lettere å holde kontakten gjennom internett. Men jeg vil gjerne høre andres meninger også...
I can feel it growing strong, the wolf inside of me!
-Timeless Miracle - Curse of the werewolf

Miwa

• Gjest
Sv: Oppgave om "Furry Fandom" i engelsk
« Svar #1 på: 30. jan, 2012, 18:05 »
Er nok helt enig med din mening, internett er den enkleste måten å kontakte andre på.
Hvor mange hadde egentlig hvert furries, eller visste at det var navnet på fandomen vis det ikke var for nettet?

Irie

• Overaktiv Fur
  • Telegram: Purrtail
    • Vis profil
    • Min furaffinity!
« Svar #2 på: 30. jan, 2012, 18:22 »
Siden ikke så mange er intereserte, er det mye letter å finne folk med samme interesser når man sosialiserer seg globalt heller enn på skolen og i nabolaget.
Mow!

CrissyKatt

• Overaktiv Fur
    • Vis profil
« Svar #3 på: 30. jan, 2012, 18:43 »
Helt enig med deg. c:
Kamilrazee

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
« Svar #4 på: 30. jan, 2012, 18:49 »

"Hvorfor ble internett et så populært sted for furries til å sosialisere seg?"

- Folk kan skjule hvem de virkelig er, aka må ikke si hvem de er
- Det startet vel med folk som var interessert i techologi  og jeg ikke husker feil (se deg rundt i fandomen å se hvor mange som jobber innen IT f.eks)
- Lettest måte å komme i kontakt med folk, som du sier - vi er "få" og spredd.
- Diverse mediaer/tanker/ideer blir lettere spredd via the interwebs

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #5 på: 31. jan, 2012, 13:14 »
Ok, takk for svarene  [w-happy] [w-wink]

Miwa

• Gjest
« Svar #6 på: 31. jan, 2012, 17:42 »
Om du ikke har noe mot det, så lurte jeg på om det er noen mulighet om du kunne dele litt av informasjonen du har samlet?
Driver selv med en oppgave om furries som skal være litt utdypende, å vil utnytte meg med all info og hjelp jeg lan få  [smile]

Wolftale

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #7 på: 31. jan, 2012, 17:57 »
Driver selv med en oppgave om furries som skal være litt utdypende, å vil utnytte meg med all info og hjelp jeg lan få  [smile]
Hva med å spørre oss?  [puzzled]
Er nok en del av oss medlemer på Norwegian Paws som kan gi en go del bra svar på det meste  [cool]

Miwa

• Gjest
« Svar #8 på: 31. jan, 2012, 18:01 »
Hvorfor er jeg så korttenkt?!
Tusen takk for tipset Wolftale!  [ureshii]

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #9 på: 31. jan, 2012, 18:06 »
He he, ja det var derfor jeg stilte dette spørsmålet akkurat her  ;D

Men du kan sikkert få litt info av meg Miwa hvis du trenger det.

Dette er problemstillingen min:

"Hva er en furry, hva gjør en furry, hvem startet fandommen og hvorfor startet den (begynnelsen og utviklingen), hvorfor er fandommen så hatet og misforstått, og hvordan er miljøet internasjonalt og nasjonalt?"

Wolftale

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #10 på: 31. jan, 2012, 18:17 »
dere kan lese litt her også; http://en.wikifur.com/wiki/Furry og http://en.wikifur.com/wiki/Furry_fandom
Tror kanskje å finne ut hvorfor og hvem som startet det kan bli litt vanskelig - det har jeg selv ikke sett noe fakta på.. Har du Dax?

Kan svare på den andre spørsmålene slik jeg ser de dog;
Hva er furry: Folk som er interessert i antropomorfiske dyr
Hva gjør en furry: Det samme som vanlige folk. Dog vi har interesser som f.eks fursuiting, spirituell kontakt med sitt indre dyr, kunstnerisk  inspiratsjon av dyr (feral og anthro) som tegning, skriblerier og musikk. Andre er i fandomen kun for å hange med folk som har samme interesse som en selv.
Hvorfor fandommen er forhat: Som de sa i Outsider kan det ligge litt i det at det er unormalt og derfor skummelt. Også det å ha to identiteter er skummelt og gjør det derfor vanskelig for enkelte og forholde seg til personer i fandomen. Andre liker heller ikke enkeltes folk interesser innenfor fandomen.

Nå er jeg ltt uskker på hva jeg ville sagt om furry miljøet. Kulturen er vel egentlig ikke så gammel. Vil i hvertfall si at det Norske er ganske voksende. Den internasjonale føler jeg er litt variert fra sted til sted.
« Siste redigering: 31. jan, 2012, 18:31 av Wolftale »

Miwa

• Gjest
« Svar #11 på: 31. jan, 2012, 20:18 »
dere kan lese litt her også; http://en.wikifur.com/wiki/Furry og http://en.wikifur.com/wiki/Furry_fandom
Tror kanskje å finne ut hvorfor og hvem som startet det kan bli litt vanskelig - det har jeg selv ikke sett noe fakta på.. Har du Dax?

Hva gjør en furry: Det samme som vanlige folk. Dog vi har interesser som f.eks fursuiting, spirituell kontakt med sitt indre dyr, kunstnerisk  inspiratsjon av dyr (feral og anthro) som tegning, skriblerier og musikk. Andre er i fandomen kun for å hange med folk som har samme interesse som en selv.
Hvorfor fandommen er forhat: Som de sa i Outsider kan det ligge litt i det at det er unormalt og derfor skummelt. Også det å ha to identiteter er skummelt og gjør det derfor vanskelig for enkelte og forholde seg til personer i fandomen. Andre liker heller ikke enkeltes folk interesser innenfor fandomen.

Nå er jeg ltt uskker på hva jeg ville sagt om furry miljøet. Kulturen er vel egentlig ikke så gammel. Vil i hvertfall si at det Norske er ganske voksende. Den internasjonale føler jeg er litt variert fra sted til sted.

Dette er problemstillingen min:

"Hva er en furry, hva gjør en furry, hvem startet fandommen og hvorfor startet den (begynnelsen og utviklingen), hvorfor er fandommen så hatet og misforstått, og hvordan er miljøet internasjonalt og nasjonalt?"

*Noterer ned* oxo''
Thanks  ;D

Sarrukh

• Senior Fur
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl

Wolftale

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #13 på: 31. jan, 2012, 20:56 »

*Noterer ned* oxo''
Thanks  ;D
Du bør også dobbelt sjekke slik at alt blir korrekt. Kan hende jeg har glemt noe eller formulert meg feil.

hvem startet fandommen

Han/hun som lagde denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lion_man_of_the_Hohlenstein_Stadel  [wink]
Generelt de i oldtiden som drev med å gi guder dyreutrykk og/eller anthromorifiske dyr? slik som Egypterne og Grekerne..

Sarrukh

• Senior Fur
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
« Svar #14 på: 31. jan, 2012, 21:21 »
Jo, men fenomenet oppsto lenge før oldtiden. Det er grunnen til at jeg nevnte løvemannen, han er prehistorisk (~30000 f.kr.), og en del av menneskets aller første kunstneriske uttrykk (Sammen med Venus fra Willendorf og andre) som omhandlet idealer, og andre konsepter noe mer avanserte enn jaktscenarioer osv. Altså vil jeg si at antropomorfisme og zoomorfisme er noe av det aller mest grunnleggende innenfor menneskelig spiritualitet og kultur, og dermed ikke kan tid- og stadfestes.

Zoxeb

• Gjest
« Svar #15 på: 31. jan, 2012, 21:38 »
Anthropomorfiske dyr oppsto sefølgelig lenge før oltiden, men selve furry fandomen starta ikke før på 80 tallet.

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #16 på: 31. jan, 2012, 22:25 »
Anthropomorfiske dyr oppsto sefølgelig lenge før oltiden, men selve furry fandomen starta ikke før på 80 tallet.

Akkurat det jeg også kom fram til  ;)

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #17 på: 31. jan, 2012, 22:35 »

Jeg har fått svar på det meste, men takk likevel  ;D Det jeg føler at jeg mangler noe på er det nasjonale og internasjonale miljøet. Har nevnt "Norwegian Paws" sånn i forbifarten.  :P

Husk på at dette skal presenteres til folk som mest sannsynlig aldri har hørt om fandommen. Så jeg jobber en del med begreper som furry, fursona og anthro slik at det skal bli forståelig for de jeg snakker til.

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #18 på: 01. feb, 2012, 00:32 »

Hoi, det var en voldsom problemstilling! Syv spørsmål i ett.

Hvis du vil vite mer om historien til det norske miljøet kan du spørre ut noen av de som har vært i det norske miljøet lenge (som vel vil inkludere meg selv), men vet ikke hvor mye det egentlig er å si om temaet.

Wolftale

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #19 på: 01. feb, 2012, 07:12 »
Begrepene furry og anthro burde ikke være så vanskelig å få en lett forklaring på. Fursona kan kanskje bli litt mer interessant.
Uansett, lykke til ^^

Hvis du vil vite mer om historien til det norske miljøet kan du spørre ut noen av de som har vært i det norske miljøet lenge (som vel vil inkludere meg selv), men vet ikke hvor mye det egentlig er å si om temaet.
Jeg syns i hvertfall det er vanskelig å beskrive det norske mljøet fra 7 år og frem til nå.. utenom voksende... men du kan jo si noen ord du, Baxx :3
« Siste redigering: 01. feb, 2012, 07:14 av Wolftale »

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #20 på: 01. feb, 2012, 08:05 »
Begrepene furry og anthro burde ikke være så vanskelig å få en lett forklaring på. Fursona kan kanskje bli litt mer interessant.
Uansett, lykke til ^^

Tusen takk!  ;D

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #21 på: 01. feb, 2012, 08:08 »

Si det du føler er viktig eller som kan være interessant for resten av problemstillingen min... Det gjør ikke noe om det blir for mye, all informasjon er velkommen  [w-wink]

Six

• Über Fur
  • Purrr :3
    • Vis profil
« Svar #22 på: 01. feb, 2012, 10:39 »
En furry er en som interesserer seg for tegneserier, filmer og kunst innenfor anthropomorfiske dyr.

En furry gjør alt det andre gjør, men leser comics, browser art og kanskje tegner/lager musikk/danser eller noe annet fint. Så klart kan furrien bare være en person som kjøper tegninger, og browser furry musikk og andre ting furry fandom har å tilby. Mange furries ønsker å treffe så mange furs som mulig, foreksempel på cons, furmeets eller liknende :3

Furry fandom har på en måte eksistert siden... veldig veldig lengesiden. Har en del bilder fra kanskje 500 AC, der en prest visualiserer seg som en mann med hundehode. har en del bilder i en stor hunde bok, om du er interessert :P

Fandommen er hater og misforstått, pga noen få mennesker som gjerne smeller alt av fetisjer og nasty stuff i trynet på mennesker som ikke vet hva det er, og derfor tror de at alle holder på slik. Noen mennesker er litt spesielle i adferden sin og, pga de tror det er riktig, og at alle andre gjør det. som å mjaue/knurre og "vaske seg" sammen med mennesker som ikke aner hva det er. De menneskene som ikke skjønner, tror det er en ille fetisj der folk gjerne har sex i fursuit, og leker dyr (aka spiser mat på gulvet og sover i en kurv om natta). JEG SIER OFCOURSE IKKE AT ALLE GJØR DET XDD haha.

Miljøet er en annen ting, tror ikke jeg skal gå så veldig inn på det.

De fleste andre fandoms som for eksempel diverse Animefandoms og slikt, har det mest sannsynelig helt likt, bare litt andelenes her og der.

Der har du mine meninger og svar, håper de er brukbare :P hehe

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #23 på: 01. feb, 2012, 12:37 »
Takk! Som sagt er all informasjon velkommen  ;)

Jeg har for det meste lagt skylden på media når det kommer til misforståelser og hat mot fandommen. Media er altfor fokusert på det seksuelle, og TV-serier som CSI og Entourage gir et feil bilde av hva en furry er, etter min mening... nå har jeg riktig nok ikke sett en episode av Entourage med furries, men har sett CSI-episoden.

Mangler fortsatt litt på miljøet nasjonalt og internasjonalt... Her er noen punkter/stikkord av det jeg har skrevet så langt om miljøet:

Nasjonalt (Norge)
- En liten men voksende gruppe
- En samling rundt "Norwegian Paws"
- Hjelp og støtte fra andre furries

Internasjonalt
- Conventions verden over
- Conventions som samlingspunkt (møte likesinnede)
- Forskjellige type mennesker som er furries

Zoxeb

• Gjest
« Svar #24 på: 01. feb, 2012, 22:28 »
Furry fandom har på en måte eksistert siden... veldig veldig lengesiden. Har en del bilder fra kanskje 500 AC, der en prest visualiserer seg som en mann med hundehode. har en del bilder i en stor hunde bok, om du er interessert :P

Feil. Bildene på den tiden hadde ingenting med furry fandomen å gjøre. Som jeg skrev tidligere så startet ikke furry fandomen før rund 80-tallet. Så selv om de avbildet antropomorfise dyr for flere tusen år siden var det mytologi, ikke furry fandom.