Skrevet av Emne: Oppgave om "Furry Fandom" i engelsk  (Lest 10272 ganger)

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Oppgave om "Furry Fandom" i engelsk
« Svar #25 på: 02. feb, 2012, 02:06 »
Det har vel vært aktive furs i Norge i nesten et par tiår. Jeg vet at Sayh var med på en eller to tidlige Eurofurence'ene, hvis jeg ikke husker feil, og han og Swandog var to av de første rusene jeg møtte. Jeg startet Norwegian Paws forumet i 2004, som jo gjorde det lettere for folk i miljøet å snakke sammen, bli kjent, og å planlegge treff. Det er vel fortsatt det største, mest populære samlingspunket for norske furs. De siste årene har vi vært ganke godt representert på Eurofurence (i stor grad takket være folk som klarer å få samlet andre norske pelser og skape litt hype rundt arrangementet - som Tellos), og også Desucon (selv om det ikke er en furry con per se). Det norske miljøet er relativt lite - som er naturlig gitt vår lave populasjon - men voksende, og den sporadiske mediadekningen vi har hatt så langt har vel (for det meste) ikke skadet. Dagbladet-artikkelen har vel vært det største så langt.

Hm, og jeg prøver å huske hvordan jeg møtte på norske furs før forumet kom opp, hvordan jeg f.eks. fant Sayh og Swandog og diverse andre... Det var kanskje i gjennom IRC og LiveJournal jeg møtte på de fleste.

Ellers virker det ikke som det er så mange i Norge som direkte misliker furry miljøet og furs. Det er jo nå og da man skumper borti folk som har blitt SomathingAwful eller 4chan-ifisert, men virker som det stadig skjer sjeldnere, og at det å være en fur blir sett på som en litt uvanlig men helt harmløs og akseptabel hobby eller livsstil. Men kan være jeg tar feil, siden jeg sjelden er åpen om å være en furry IRL.

Vet ikke om noe av dette var interessant!

Lastet for øvrig opp en del av en podkast om furry miljøets historie her. Er tatt fra The Big Little Podcast, en age play podkast (så anbefaler ikke å trykke seg videre for å høre på hele episoden med mindre man er interessert i slikt, og det meste om temaet nevnes i dette klippet uansett). Vet det også finnes dedikerte furry podkaster der ute, er sikkert noen av de som har gått i gjennom miljøets historie også.

Sarrukh

• Senior Fur
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
« Svar #26 på: 02. feb, 2012, 02:17 »
Selv på steder som Something Awful og 4chan er det nå relativt trygt å være uttalt fur. De fant vel til slutt ut at mesteparten av brukerne deres var furries, og som man sier: Can't stop the tide (unless you're dutch).

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #27 på: 02. feb, 2012, 08:08 »
Det har vel vært aktive furs i Norge i nesten et par tiår. Jeg vet at Sayh var med på en eller to tidlige Eurofurence'ene, hvis jeg ikke husker feil, og han og Swandog var to av de første rusene jeg møtte. Jeg startet Norwegian Paws forumet i 2004, som jo gjorde det lettere for folk i miljøet å snakke sammen, bli kjent, og å planlegge treff. Det er vel fortsatt det største, mest populære samlingspunket for norske furs. De siste årene har vi vært ganke godt representert på Eurofurence (i stor grad takket være folk som klarer å få samlet andre norske pelser og skape litt hype rundt arrangementet - som Tellos), og også Desucon (selv om det ikke er en furry con per se). Det norske miljøet er relativt lite - som er naturlig gitt vår lave populasjon - men voksende, og den sporadiske mediadekningen vi har hatt så langt har vel (for det meste) ikke skadet. Dagbladet-artikkelen har vel vært det største så langt.

Hm, og jeg prøver å huske hvordan jeg møtte på norske furs før forumet kom opp, hvordan jeg f.eks. fant Sayh og Swandog og diverse andre... Det var kanskje i gjennom IRC og LiveJournal jeg møtte på de fleste.

Ellers virker det ikke som det er så mange i Norge som direkte misliker furry miljøet og furs. Det er jo nå og da man skumper borti folk som har blitt SomathingAwful eller 4chan-ifisert, men virker som det stadig skjer sjeldnere, og at det å være en fur blir sett på som en litt uvanlig men helt harmløs og akseptabel hobby eller livsstil. Men kan være jeg tar feil, siden jeg sjelden er åpen om å være en furry IRL.

Vet ikke om noe av dette var interessant!

Lastet for øvrig opp en del av en podkast om furry miljøets historie her. Er tatt fra The Big Little Podcast, en age play podkast (så anbefaler ikke å trykke seg videre for å høre på hele episoden med mindre man er interessert i slikt, og det meste om temaet nevnes i dette klippet uansett). Vet det også finnes dedikerte furry podkaster der ute, er sikkert noen av de som har gått i gjennom miljøets historie også.

Tusen takk! Ja, dette var nyttig. Jeg kommer til å bruke en del av denne informasjonen i oppgaven min... Takk igjen!  ;D
I can feel it growing strong, the wolf inside of me!
-Timeless Miracle - Curse of the werewolf

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #28 på: 02. feb, 2012, 10:07 »

Min erfaring er at de fleste anser det som "litt uvanlig men helt harmløs og akseptabel hobby".
En sjelden gang møter man en kranglefant, men før det har du måtte 10 stykker som virker mer enn normalt interessert i hobbyen din :)

Miwa

• Gjest
« Svar #29 på: 02. feb, 2012, 13:29 »
I en slik fordomsrik småby som jeg bor i, velger jeg å holde hobbyen for meg selv og Rekondo. Kjenner miljøet her litt for godt, og ønsker ikke at dem som liker å hakke på alt som er annerledes få gjøre det før jeg har reist her fra om noen mndr  ;)

Six

• Über Fur
  • Purrr :3
    • Vis profil
« Svar #30 på: 03. feb, 2012, 12:54 »
Furry fandom har på en måte eksistert siden... veldig veldig lengesiden. Har en del bilder fra kanskje 500 AC, der en prest visualiserer seg som en mann med hundehode. har en del bilder i en stor hunde bok, om du er interessert :P

Feil. Bildene på den tiden hadde ingenting med furry fandomen å gjøre. Som jeg skrev tidligere så startet ikke furry fandomen før rund 80-tallet. Så selv om de avbildet antropomorfise dyr for flere tusen år siden var det mytologi, ikke furry fandom.

Korrekt. skulle kanskje formulert den setninga litt andeledes.

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #31 på: 03. feb, 2012, 17:26 »
Jeg driver å avslutter oppgaven min nå, og jeg har enda ett spørsmål:

"Hvorfor er fandommen/furries så åpne og tolerante, finnes det noen spesiell grunn?"  [w-confused]

Hundehode

• Aktiv Fur
  • **
  • Hvað er að frétta?
    • Vis profil
« Svar #32 på: 03. feb, 2012, 19:05 »
Jeg driver å avslutter oppgaven min nå, og jeg har enda ett spørsmål:

"Hvorfor er fandommen/furries så åpne og tolerante, finnes det noen spesiell grunn?"  [w-confused]

Selv om jeg faktisk har til gode å møte en intolerant furry, finnes det sikkert noen som det gjør i de aller fleste samfunn.

Jeg tror grunnen til at aksept og toleranse er så utbredt blant furries er nettop fordi at mange furries kommer til fandomet i søken etter disse egenskapene selv. Et sted man kan være seg selv, ytre ideer og tanker og kanskje til og med få utløp for frustrasjoner. Kunst dreier seg om dette for mange  og det er ikke til å nekte for at fandomet har mye å tilby på dette feltet.

En annen teori kan være at mange opplever et samhold og en tilhørighet litt alà en familie eller en klan og føler et ansvar for å gjøre det best for alle og dermed viser andre den respekt de selv ønsker å møte.

Pwhiew.. skriver dette innlegget på en telefon og nå sier tommelen min stopp. Det er iallefall mine teorier :)
Oslo-født bikkje i Stavanger for å bli smart.

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #33 på: 03. feb, 2012, 19:07 »
Ok, takk  :)

Zoxeb

• Gjest
« Svar #34 på: 03. feb, 2012, 20:01 »
Synes det er litt dumt at furries er så tolerante.
Overtolerante furries er en av grunnene til vårt dårlige rykte. Ting som pedofili, zoofili, creepy furs som roper ut sine fetisher ovs, blir ofte akseptert på grunn av ''hurr durr de er furries så da går det greit'' eller ''døm aldri din medfur''.

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
« Svar #35 på: 03. feb, 2012, 20:23 »
Synes det er litt dumt at furries er så tolerante.
Overtolerante furries er en av grunnene til vårt dårlige rykte. Ting som pedofili, zoofili, creepy furs som roper ut sine fetisher ovs, blir ofte akseptert på grunn av ''hurr durr de er furries så da går det greit'' eller ''døm aldri din medfur''.
Må si meg enig..
Samme som "Are you proud to be a furry?" - Nei egentlig ikke, er mange deler ved furry fandomen jeg ikke er stolt av eller ønsker å være en del av.

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #36 på: 03. feb, 2012, 20:26 »
Zobex. Ikke vondt ment, men det hadde vært hyggelig hvis du en gang i blant fortalt litt om det du synes er positivt i fandomen. :)

Zoxeb

• Gjest
« Svar #37 på: 03. feb, 2012, 20:52 »
Zobex. Ikke vondt ment, men det hadde vært hyggelig hvis du en gang i blant fortalt litt om det du synes er positivt i fandomen. :)

Det er mange flinke kunstnere i fandomen.

SpiceyFeline

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #38 på: 03. feb, 2012, 21:04 »
Kan jeg bare spørre hvorfor noen velger å stå opp og fortelle om furry fandom forran andre utenforstående? Og hvorfor på skolen?

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #39 på: 03. feb, 2012, 21:09 »
Kan jeg bare spørre hvorfor noen velger å stå opp og fortelle om furry fandom forran andre utenforstående? Og hvorfor på skolen?

Fordi det er noe som interesserer meg og jeg tenker det er bedre at de hører det fra en furry enn at de hører det fra medier som tråkker på fandommen og misinformerer folk om hva fandommen handler om.

SpiceyFeline

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #40 på: 03. feb, 2012, 21:16 »

Fordi det er noe som interesserer meg og jeg tenker det er bedre at de hører det fra en furry enn at de hører det fra medier som tråkker på fandommen og misinformerer folk om hva fandommen handler om.

Men dere snakker om fandomen som om det var på lik linje med homofili, som å "komme ut til vennene sine av det furry skapet" er en ting som må skje, og at folk må vite om denne annerledese fritidsinteressen. Det er bare.. å be om å bli sett rart på

Caeruz

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #41 på: 03. feb, 2012, 21:22 »
Ja, jeg tror jeg skjønner hva du mener, men jeg har lagt så mye tid og arbeid i dette at det er omtrent for sent å snu (ikke det at jeg faktisk vil snu). Dessuten handler det ikke om at jeg skal stå frem som furry, men heller at de skal forstå hva fandommen faktisk handler om.

SpiceyFeline

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #42 på: 03. feb, 2012, 21:25 »
Husk å ta med at alle furs har vært mobbeoffer/annerledes, som ikke har noe problem å mimre over det, da.

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #43 på: 03. feb, 2012, 21:47 »
Det er mange flinke kunstnere i fandomen.

Velding enig med deg der ^^
Takk **bukker dypt og ærbødig**

Fordi jeg anser begrepet furry fandom som en hobby/interesse på lik linje med andre fandommer, og av samme grunn som Caeruz.
Folk klager over dårlig rykte på fandommen, men eneste måten å få en positiv vinkling er å fortelle om positive sidene med den.
Jeg velger å fortelle om de positive opplevelsene på con, hvordan de drives frivillig og de positive ting de gir tilbake til samfunnet (donasjoner og hvor lett talenter kan vise seg frem).
Samtidig hvor mye positive tilbakemeldinger vi får under furwalks/events og alle de hyggelie furmeetene vi har.

Skyldes sikker at jeg jobber i et serviceyrke hvor folk bare kontakter meg hvis noe er kritisk feil.
Gir en "hvordan få ting bedre" holdning pluss gi litt f*** i kritikk :P
« Siste redigering: 03. feb, 2012, 21:59 av Dax Cyro »

Zoxeb

• Gjest
« Svar #44 på: 03. feb, 2012, 22:10 »
Skyldes sikker at jeg jobber i et serviceyrke hvor folk bare kontakter meg hvis noe er kritisk feil.

Kritkk er nødvendig for å få ting bedre.

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
« Svar #45 på: 03. feb, 2012, 22:12 »

Å i hvertfall i et service yrke :P (yup, jeg jobber i service næring)

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #46 på: 03. feb, 2012, 23:05 »
Å i hvertfall i et service yrke :P (yup, jeg jobber i service næring)

Kommer an på kritikken ;)
Blir kynisk når brukerne sier "alt er nede, ingen kommer på systemet" bare fordi de har glemt passord og tror dette vil gjør at vi løser deres sak fortere.
Jeg opplever en gang i blant at folk blir irriterte/sinte fordi jeg må prioritere en viktig sak (flere kunder kommer ikke inn på et system) over en ukritisk sak (det er en skrivefeil i navnet mitt).
Til og med fått kjeft fordi en bruker hadde ikke tatt backup av filer, og så tok personen å slettet originalen :p
Den mest nyligste perlen var når jeg måtte avfeie en internbruker (liten feil, jeg jobbet med 2 kritiske saker) og brukeren gikk bort og forstyret en kollega som satt i telefon med kunde.

Jeg har bare funnet ut at jeg får løse ting etter beste evne og gi f*** i kritikken etterpå. Oftest ender jeg opp med mer ros enn ris siden det er umulig å gjøre alle til lags ;)
Tror dette har litt innvirkning på mitt syn av fandomen.