Skrevet av Emne: Insomnia.  (Lest 9359 ganger)

CrissyKatt

• Overaktiv Fur
    • Vis profil
Insomnia.
« på: 24. jan, 2012, 15:00 »
Åh, ja, insomnia er noe som har plaget meg i godt over et år nå. Jeg er ganske sikker på at det er arvet fra faren min, pluss litt depresjon og lignendes.
Det har plaget meg på skolen og i hverdagen, generelt, når noen ganger jeg blir så slapp at bare pfffff.

Er det noen andre her som også har søvnproblemer?
Hva gjør dere med det?

Jeg, for min del, er ikke så altfor bekymret for det. Faren min forstår problemene, og jeg leser. Mye. I det siste har jeg begynnt med reseptfrie sovepiller, ihvertfall om døgnrytmen min er helt fakka.
Kamilrazee

Laffe the Fox

• Senior Fur
  • Die trying!
    • Vis profil
    • Laffe's FurAffinity
Sv: Insomnia.
« Svar #1 på: 24. jan, 2012, 17:45 »
Har hatt søvnproblemer selv i perioder. Det pleide gjerne å komme med høst/vinter-depresjoner. Beste løsningen jeg fant var å ikke irritere meg over det og heller tenke "aaaaaah f*** it!" Eller for å si det på en annen måte; Hakuna matata!
Høres ut som et useriøst tips, men det funker, i hvertfall for meg : P
Hunting is not a sport. In a sport both sides should know they're in the game.
- Paul Rodriguez Sr.

RegaFox

• Gjest
« Svar #2 på: 24. jan, 2012, 19:42 »
Oooooo yeaaaa..

Six

• Über Fur
  • Purrr :3
    • Vis profil
« Svar #3 på: 24. jan, 2012, 19:53 »
yep, kinda. ikke det at det plager meg så veldig.

har vært våken to netter på rad jeg, med skole etterpå! WOHO.

CrissyKatt

• Overaktiv Fur
    • Vis profil
« Svar #4 på: 24. jan, 2012, 22:34 »
Har hatt søvnproblemer selv i perioder. Det pleide gjerne å komme med høst/vinter-depresjoner. Beste løsningen jeg fant var å ikke irritere meg over det og heller tenke "aaaaaah f*** it!" Eller for å si det på en annen måte; Hakuna matata!
Høres ut som et useriøst tips, men det funker, i hvertfall for meg : P

Akkurat det jeg gjør. :3 Men det blir jo plagsomt etterhvert. Hakuna matata!
Kamilrazee

CrissyKatt

• Overaktiv Fur
    • Vis profil
« Svar #5 på: 24. jan, 2012, 22:35 »
Jeg har det, og har hatt det de siste 4 årene. Holder i snitt 3-4 timer søvn i døgnet. Sovepiller fungerer dårlig for meg, men jeg må innrømme at det bedret seg etter at jeg begynte å bruke musikk som terapi.

Åh, ja, musikk. Hører alltid på musikk imens jeg lser om nettene. Det er beroligende.
Kamilrazee

Sarrukh

• Senior Fur
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
« Svar #6 på: 25. jan, 2012, 00:40 »
Finn kjedeligere lesestoff! Les møteprotokoller fra kommunestyret eller avhandlinger om Kants kategoriske imperativ til hjernen trygler om å få slå seg av :V
Spøk til side dog, kjedelig lesestoff er bra innsovningsmedisin. Og ja, musikk er god terapi.

Har søvnproblemer selv, men vet ikke om jeg vil kategorisere det som insomnia, jeg sovner som regel når ansiktet mitt får samme gråfarge som lysningen på morrakvisten  ;)

Ravusy Wolf

• Senior Fur
  • Awrooo!
    • Vis profil
    • Ravusy @ FA
« Svar #7 på: 25. jan, 2012, 00:57 »
Jeg har døgnrytme problemer, så melatonin tilskudd ble løsningen her.

Coast Wolf

• Overaktiv Fur
  • Sover aldri til riktig tid...
    • Vis profil
« Svar #8 på: 25. jan, 2012, 02:57 »
Forsinket Søvnfase Syndrom her, prøvd mange forskjellige typer sovemedesiner men ingen har hjulpet ordentlig.
melatonin var den som fungerte best men hadde omtrent null effekt hos meg etter 2 mnd.
men mye fysisk aktivitet har hjulpet meg best ;), holder det litt mer i sjakk på en måte...
Ask and u shall receive. var det noen som sa, og det gjør jeg å :3
FA - Twitter

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #9 på: 25. jan, 2012, 03:05 »
Finn kjedeligere lesestoff! Les møteprotokoller fra kommunestyret eller avhandlinger om Kants kategoriske imperativ til hjernen trygler om å få slå seg av :V

Hrmf. Det er da ikke noe kjedelig med Kants kategoriske imperativ. Kants Kritik der reinen Vernunft, derimot...

Freke

• Senior Fur
  • Hvorfor mure seg inne når man kan more seg ute?
    • Vis profil
    • To my Furaffinity!
« Svar #10 på: 25. jan, 2012, 08:10 »
vell i det siste har jeg hatt veldig mye søvnproblemer selv.... men det kommer mest sannsynelig av alt stresset og alt jeg har vært igjennom de siste ukene
"Life is like a dogsled team. If you ain't the lead dog, the scenery never changes." ~ Lewis McDonald Grizzard, Jr.

Skype navn: Loniler       (hvis dere skal sende meg venne inv på skype plz merk den men forumnavnet ditt eller noe xP)

Sarrukh

• Senior Fur
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
« Svar #11 på: 25. jan, 2012, 12:21 »

Hrmf. Det er da ikke noe kjedelig med Kants kategoriske imperativ. Kants Kritik der reinen Vernunft, derimot...

Jeg var redd jeg måtte dukke flyvende murstein for den ja  ;)

Du har rett, det kategoriske imperativ er ikke det kjedeligste. Når jeg tenker meg om, kjenner jeg folk som har veltet vinglass i debatt om kants katergoriske imperativ.
Selv om, det er jo bare en overkomplisert utbrodering av den universelle religiøse læresetningen "du skal gjøre mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg"  :p
Nei, Kant har all respekt hos meg, for at han prøvde å trekke de naturviteskaplige og de humanistiske fagene nærmere hverandre, og fordi han forøkte å bekjempe skeptisismen.

Poenget mitt var vel at faglektyre stort sett er ganske traurige greier, og ikke akkurat noen page turner.

Et annet forslag er Prograd Metamorfose i Wadati-Benioff Sonen

Zingo

• Gjest
« Svar #12 på: 25. jan, 2012, 13:50 »
Jeg har selv hatt kronisk insomnia i over 5 år nå. Sovemedisiner, både reseptfrie og reseptbelagte hjelper ikke i lengden, de hjelper der og da, men problemene sklir sakte tilbake. Det er blitt så ille nå at jeg skal til søvnutredning på psykiatrisk vern på Østmarka. Kan vel anbefale å bli fysisk sliten på dagtid, da er det enklere å bli sliten på kveldene og sovne til rett tid.

RegaFox

• Gjest
« Svar #13 på: 25. jan, 2012, 14:55 »
Imovane all the way.

Zingo

• Gjest
« Svar #14 på: 25. jan, 2012, 14:57 »
Søvnutredningen er oppskrytt. Funket ikke det spor for min del.
gjenstår å se, jeg har ikke noe forventning at ting på magisk vis blir bra, men med alle de skjemaene jeg måtte fylle ut så kan de vel finne ut noe.

FlameTheReadFox

• Gjest
« Svar #15 på: 26. jan, 2012, 00:25 »
 feks om jeg ikke driver med noe somhelst og kun sitter inne hele dagen får jeg ikke sove, mitt problem er at jeg sovner midt på dagen får  dermed ikke sove etterpå, ellers blir sittende oppe å spille,tegne osv :3... fungerte litt bedre etter jeg starta på trening

Ziggy Wolf

• Über Fur
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
« Svar #16 på: 26. jan, 2012, 01:24 »
Kronisk B furry så yeah, dessiten er dette den eneste tiden på døgnet jeg ikke blir forstyrret.
Jeg elsker natten egentlig, sitte å tegne, høre på lydbøker, drikke vin eller hva enn, fyre opp litt røkelse.

CrissyKatt

• Overaktiv Fur
    • Vis profil
« Svar #17 på: 26. jan, 2012, 09:32 »
Kronisk B furry så yeah, dessiten er dette den eneste tiden på døgnet jeg ikke blir forstyrret.
Jeg elsker natten egentlig, sitte å tegne, høre på lydbøker, drikke vin eller hva enn, fyre opp litt røkelse.

Åh, elsker natten selv. Da er det stille, mørkt, og hjernen er mer kreativ på denne tiden... Blir sittende oppe og tegne, bare. Men siden jeg er jo bare 13, bor med foreldrene mine som er bekymret for at jeg blir trøtt på dagen osv... Jeg ligger jo i timer i senga våken, hver natt, uansett.
Kamilrazee

Miwa

• Gjest
« Svar #18 på: 26. jan, 2012, 09:51 »

Åh, elsker natten selv. Da er det stille, mørkt, og hjernen er mer kreativ på denne tiden... Blir sittende oppe og tegne, bare. Men siden jeg er jo bare 13, bor med foreldrene mine som er bekymret for at jeg blir trøtt på dagen osv... Jeg ligger jo i timer i senga våken, hver natt, uansett.

Underlig at en skal bli så spontankreativ etter midnatt. Har det slik selv, tegnehumøret mitt kommer ikke frem før da og når man ikke kjenner noen form av tretthet så er det vel ikke så mye annet en kan gjøre :P

Samuel_Laeon

• Gjest
« Svar #19 på: 27. jan, 2012, 04:51 »
Jeg, meg selv for noen år siden hadde søvn problemer 24/7 fikk aldri en rytme gikk kansje bare noen dagger så begynte det og føkke seg opp hver gang.
etter noen år så begynte det og gå bedre nå sover jeg hvis jeg er veldig trøtt. eller jeg trener ofte så jeg sover mer lett.

FlameTheReadFox

• Gjest
« Svar #20 på: 30. jan, 2012, 01:21 »

En annen av grunnene til ikke å få sove, mer kreativ og elsker natten ettersom det er stille og fredelig rundt meg

deer

• Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #21 på: 02. feb, 2012, 07:28 »
mhm.
får ikke såvne før 8-12 tia på morningen.
brukte sove-piller en stund men de hjalp ikke så mye.

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #22 på: 02. feb, 2012, 10:05 »
De fleste opplever det minst en gang i livet, dog noen må leve med det.

Opplevde selv en ganske kraftig versjon av det for få år siden.
Underbevistheten fikk nok etter en periode med store mengde stress og depresjon.
Fikk ikke sove i det hele tatt. Lå bare å tenkte på arbeidsplassen. Dette førte til at jeg begynte å assosiere "legge seg" med "Skal på <gamle arbeidsplassen min> i morgen".
Man kan vinke hadde til søvn da. All de som jobbet i min avdeling slett med stresssykdom.

Siden min insomnia var situasjonsbetinget var det lett løst (men tok litt tid).
Fjernet årsaken ved å bytte jobb og flytte. Så kunne jeg bruke en mye bedre hverdag på å få roet ned kroppen og finne igjen døgnrytmen.
Jevnlig prat med en råflink fastlege og kraftig sovemedisin hjalp også.
Praten hjalp meg med å samle tanker. Ironisk nok var det sovemedisinens bivirkninger som hadde mest positiv effekt på meg.
Ikke noe gjør deg gladere for vanlig søvn enn en medisin som gjør deg kvalm, svimmel og narkoleptisk hele dagen etterpå :p
Hver gang det gikk litt lenger mellom jeg trengte å ta dem var en liten seier.

I dag er jeg tilbake til normal søvn. Dvs. at jeg oftest kan legge meg å sove til en fast tid og uten for mye venting.
Hvor fort jeg sovner og hvor mye jeg trenger vil avhengige av dagen og formen :)

Catya

• Gjest
« Svar #23 på: 07. feb, 2012, 02:44 »
Jeg sover heller for mye enn for lite, hender jeg sover i 12 timer om gangen, og klarer ikke å stå opp når vekkerklokken ringer, bare legger meg automatisk igjen uten å tenke over det.......er det en form for insomnia eller bare dårlig døgnrytme?

Den går veldig opp og ned, noen ganger våkner jeg før 12, noen ganger mellom 13-15 og andre ganger så sent som 17-20. Rekorden er vel 12pm til 21:30pm....
« Siste redigering: 13. feb, 2012, 01:20 av Catya »

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #24 på: 07. feb, 2012, 07:24 »
Høres ut som b12 mangel eller lignende, Catya.