Sorry, ble litt fasinert av den ene diskusjonen i mediatråden så ønsker å dra den bort hit. Nemlig hacking, og alle dens forskjellige definisjoner.
For de som ikke vet har jeg selv en ganske utstrakt IT sikkerhetsbakgrunn. Jeg har vært veldig engasjert i informasjonssikkehet helt siden jeg fikk min første PC (16 år siden). Er utdannet innenfor informasjsonssikkerhet, og mine fleste jobber har inkludert en eller flere sikkerhetsfunksjoner. Jeg har krystalklart rulleblad, jeg har søkt og vært i intervjue innenfor flere sikkerhetsklarerte jobber og jeg er enormt interessert i hacker kulturen. Makes sense? It actually does
Når aviser skriver "En eller annen side ble hacket" så er jeg siste person i denne
stripen og kan nevne 10 måter det kan løses på.
Først la meg bare klarifisere en ting:
Hacker kulturen er ikke det nyheter omtaler som hackere, og i media generelt er det et skille mellom hvordan hackere blir fremvist.
Nyheter har en tendens til å vise kriminelle som har brukt dataverktøy for å gjøre jobben (wow, de gjorde det ved å følge en brukanvisning), mens filmbrasjen foretrekker "
hacker = hero" vinkelen.
Hvis man har lyst å bli kjent med den egentlig kulturen vil jeg anbefale og starte med wikipedia sin artikkel om
hacker ethics.