Med fare for å høres ut som en skikkelig grinebitter nå.. (Bryr meg egentlig ikke så hardt om det)
Når man deltar i diskusjoner på et forum, er det veldig greit å gjøre seg forstått.
Punktum, Komma, Utropstegn og andre tegn er en viktig del av dette.
Men noe som også er en viktig del av å gjøre seg forstått er: Språk og skrivemåte.
Vi har alle våre små merksnodigheter, måter å si ting på etc. Men de aller fleste av oss kan bokmål.
Jeg tør påstå at de aller fleste har hatt bokmål som hovedmål på skolen en gang i tiden også, med unntak av enkelte selvfølgelig. (Ingen nevnt, ingen glemt)
Når det er sagt. Den berømte "Internett generasjonen" har nå begynt å dra litt på årene, og en ny generasjon har kommet til.
Personlig vil jeg kanskje kalle dette for "Konsoll/gamer generasjonen". Men Internett er fortsatt en utrolig viktig del av livet til de fleste.
Ikke for å miste tema nå, men jeg føler det har litt med saken å gjøre.
I det siste har fandomet sett et dropp i alder. Noe som er veldig positivt på mange måter.
Folk i alle aldere deler en og samme interesse. En gylden mulighet til å lære av hverandre.
Men det bringer også med seg noen utfordringer. Jeg sier ikke at dette er basert på kun alder, selv om det kanskje kan virke slik. (Det beklager jeg)
Men man kan se en endring i adferds mønster og skrive mønster, både på dette og på andre forum.
Internett/SMS språk kan være vanskelig nok og lese, men når man blander dialekt inn i det kan det bli nesten helt umulig.
"D e mæ sm ska gjør d i da" (Mitt elendige forsøk på internett/sms språk med dialekt.)
Det jeg ønsker med dette innlegget, er egentlig bare en diskusjon rundt språket vårt. Samt internett/sms språket.
Personlig må jeg si at jeg synes det er helt forferdelig å lese slike forkortelser på den måten.
Jeg bruker det ikke selv, kanskje derfor. Men når man må lese en setning flere ganger for i det hele tatt forstå den?
Håper virkelig det er mulig å få en sunn diskusjon rundt dette.
Og jeg skal ikke legge skjul på at mitt håp med tråden, er at folk faktisk begynner å skrive bokmål eller nynorsk konsekvent i sine poster.
Slutt på Internett/sms språk, hold dere heller til en av de to skriftlige formene.
Når det gjelder å skrive på dialekt, er dette nesten det samme. Kan fort bli umulig å lese.
Vell, det var nok "gammal gubbe" snakk fra min side.
Ønsker dere alle en flott dag/kveld/natt. Hva enn det måtte være når du leser denne tråden.