Skrevet av Emne: Norske jenter = Horer?  (Lest 22257 ganger)

Zaty

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1366
  • <3 Jinnai <3
    • Vis profil
Norske jenter = Horer?
« på: 10. apr, 2011, 07:38 »
Hoy. Satt og surfa fritt, da eg kom over dette her.

Kjendisadvokat Abid Raja har arbeidsuke som reporter i P4, og har tatt turen til en café på Grønland i Oslo. Der treffer han guttegjengen - tre unge menn på 26, 30 og 35 år fra Somalia og Senegal.

Guttene, som helst ikke vil framstå ved navn, snakker gjerne med P4 om voldtekts- og overfallsbølge som lenge har herjet hovedstaden.

http://www.p4.no/story.aspx?id=272134#

_________________________________________________

Få høre innspill fra dere! Hva mener dere om dette?
Er dette stereotypisk?
Er dere enig/uenig?
Om du er jente; har du noen gang opplevd noe lignende/værre?
Har du sett dette skje før?

Kom med din mening!

Klikketiklikk :D

Ukamii Wolf

  • Gjest
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #1 på: 10. apr, 2011, 11:42 »
Er det mulig. De får lov til å komme inn i landet vårt, får penger til klær og mat, og så oppfører de seg slik. Ikke bare det, men de ødelegger for andre innvandrere også.

Selv om en jente er full er det vell ikke fritt fram og voldta henne. Og over halvparten av damer som blir voldtatt er ikke lettkledde.
innvandrere som oppfører seg kan bli, de andre kan bli sendt hjem kastrert så de ikke voldtar noen i hjemlandet sitt.  >:(

sorry hvis jeg høres rasistisk ut, men dette er for drøyt. Og det med rasisme. Horfor kan en mørkhudet kalle en som er lys i huden hvit, men en som er lys kan ikke kalle en mørkhudet for sort for da er det rasisme   [puzzled]



Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #2 på: 10. apr, 2011, 12:28 »
Er det mulig. De får lov til å komme inn i landet vårt, får penger til klær og mat, og så oppfører de seg slik. Ikke bare det, men de ødelegger for andre innvandrere også.

Selv om en jente er full er det vell ikke fritt fram og voldta henne. Og over halvparten av damer som blir voldtatt er ikke lettkledde.


Amen.

Noe lignende en AP politiker sa i avisa her om dagen; Kvinner ska egentli kunne gå nakne uten at menn skulle ha behov for å prøve å ha seksuell omgang med dem.
Ikke det jeg mener at kvinner ska gjør det, føre var er alltid smart. Men fins grenser på hvor føre var man skal være.
Tror mye handler om respekt for kvinner, og dårlig opplevelse hos mange av disse mennene.
De trenger hjelp, enten psykologisk eller rett og slett å få inn i huet norske normer og regler.

Å jeg gir meg der, får jeg sier no korka siden dette er et tema som provoserer meg no grusomt.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #3 på: 10. apr, 2011, 13:10 »
Er det mulig. De får lov til å komme inn i landet vårt, får penger til klær og mat, og så oppfører de seg slik.

Selv om en jente er full er det vell ikke fritt fram og voldta henne. Og over halvparten av damer som blir voldtatt er ikke lettkledde.
innvandrere som oppfører seg kan bli, de andre kan bli sendt hjem kastrert så de ikke voldtar noen i hjemlandet sitt.  >:(
Enig i deg her..
Det er nå kvinnesynet deres som har no av skylden.

Også trur jeg SOS-Rasisme/Anti-rasistisk senter har en finger med i spillet når det gjelder synet.. Spesielt hos de yngre.
Sikter altså til en sak i Sarpsborg hvor en av disse venstreraddis gruppene (Blitz, sos rasisme eller anti-rasistisk senter) hadde arrangsert en flerkulturell fest med tittel "pimp n hoe" (eller på norsk; Hore og hallik).. Du kan tenke deg til hvem som var hva i dette tilfellet.

Hvorfor kan en mørkhudet kalle en som er lys i huden hvit, men en som er lys kan ikke kalle en mørkhudet for sort for da er det rasisme   [puzzled]

Det er nå noen spørsmål man kan stille seg for å komme fram til svaret...
Hvem er det som fronter Anti-Rasisme her i landet?
Sos-Rasisme og Anti-rasistisk senter..
Disse to organisasjonene har selv definert hva rasisme er, og disse to organisasjonene støtter og forsvarer kun rasisme som går mot mørke.
Sjekk lenkene om du ikke tror på meg.

edit: By the way...
kanskje ikke akkurat det lureste temaet å ta opp? x3
Tenker på konflikt innad på forumet.
« Siste redigering: 10. apr, 2011, 13:13 av Snøkrystal »

Ukamii Wolf

  • Gjest
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #4 på: 10. apr, 2011, 14:03 »
[edit: By the way...
kanskje ikke akkurat det lureste temaet å ta opp? x3
Tenker på konflikt innad på forumet.

Det er sikkert mange mørke her på forumet , men tviler på at de tenker sånn.
 Det jeg sa om rasisme var ikke for å angripe mørke.
Det var om folk som bare tror at rasisme er mot mørke og ikke bryr seg om rasisme mot folk som er lyse.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #5 på: 10. apr, 2011, 14:46 »
Det er sikkert mange mørke her på forumet , men tviler på at de tenker sånn.
 Det jeg sa om rasisme var ikke for å angripe mørke.
Det var om folk som bare tror at rasisme er mot mørke og ikke bryr seg om rasisme mot folk som er lyse.

Vi har noen, ja.
når det gjelder at folk bare tar rasisme som kun mot mørke, så er de aller fleste (og største) grupperingene innen anti-rasisme sånn.
Ihvertfall her i Norge.

Zaty

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1366
  • <3 Jinnai <3
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #6 på: 10. apr, 2011, 22:29 »
Slapp av. Geez. Eg tror du graver litt dypere enn du virkelig trenger. :P
Det er disse tre guttene det gjelder. Det er de som mener at det er slik, og eg bare formidler det videre. At de er mørke i huden har virkelig ingenting med saken å gjøre, men det at de går så langt som å si at lettkledde jenter på fylla = Lett bytte.

Så eg ser virkelig ingen grunn for "forumkonflikt". Det hadde vært akkuratt det samme om de var kvite, gule og tilogmed røde. Ingen har rett til å si det de sier. Og om noen føler seg truffet; vel, kanskje på tide å gå i tenkeboksen en tur? Eg tar på meg ansvaret :)

On-t: Det er virkelig hårreisende det de sier, og eg kunne ikkje vært mer uenig. I tillegg sier de seg litt imot når de sier at de "respekterer damer" :P Man voldtar ikkje en man respekterer, eg tror bare at disse 3 gutta har sett ekstremt feil på ting.

MEN; Vi kan alle være enig i at å drikke på byn og gå rundt i fylla og slikt kan føre med seg veldig mye ting du ikkje ønsker skal skje. :P Og da sikter eg ikkje nødvendigvis til bare voldtekt, men masse masse annet også, fra simple oppkast til 3-kant og 4-kant. Så en god ting å huske på er nok dette: Når du er ute å drikker deg drita, pass på at du vet hva du gjør. Hold deg unna folk som ikkje virker helt OK (slik som disse tre gutta)

Og at de kaller oss "helt forferdelige" bryr meg ett sted midt mellom korsryggen og rumpesprekken. Vi har nå ikkje så veldig godt inntrykk av dem heller, etter dette, og de er i GANSKE så mindretall enn det vi er :P

Klikketiklikk :D

Awite

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 494
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #7 på: 10. apr, 2011, 22:46 »
endel gode poenger, men et slikt tema står i fare for å bli lettere politisk etterhvert, å er det en ting jeg vet så er det at internett forum + politikk =  mas. : p

Zaty

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1366
  • <3 Jinnai <3
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #8 på: 10. apr, 2011, 22:56 »
Hehe. For de som har forstått meningen med diskusjonstopic, så er det slik det kan foregå ja :) Eg vil si dette er mer diskutabelt enn de aller fleste dyre-relaterte sakene. Og eg tørr påstå at selv om vi er på et furryforum, så må det da kunne gå an å ta opp andre topic enn dyr som drepes. SPESIELT siden ALLE her er glad i dyr og neppe sier mer da enn "Waah waah syns synd på dyret!!! :("

Klikketiklikk :D

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #9 på: 10. apr, 2011, 23:44 »
Hehe. For de som har forstått meningen med diskusjonstopic, så er det slik det kan foregå ja :) Eg vil si dette er mer diskutabelt enn de aller fleste dyre-relaterte sakene. Og eg tørr påstå at selv om vi er på et furryforum, så må det da kunne gå an å ta opp andre topic enn dyr som drepes. SPESIELT siden ALLE her er glad i dyr og neppe sier mer da enn "Waah waah syns synd på dyret!!! :("

Det er klart. Men det er også noe dumt å ta opp temaer som lett kan bli politisk som Awite nevner.
Har så klart ikke noe i mot å diskutere politiske temaer, i og med jeg er nokså politisk aktiv (over middels interessert ihvertfall).

Men nok om det;
On-t: Det er virkelig hårreisende det de sier, og eg kunne ikkje vært mer uenig. I tillegg sier de seg litt imot når de sier at de "respekterer damer" :P Man voldtar ikkje en man respekterer, eg tror bare at disse 3 gutta har sett ekstremt feil på ting.

MEN; Vi kan alle være enig i at å drikke på byn og gå rundt i fylla og slikt kan føre med seg veldig mye ting du ikkje ønsker skal skje. :P Og da sikter eg ikkje nødvendigvis til bare voldtekt, men masse masse annet også, fra simple oppkast til 3-kant og 4-kant. Så en god ting å huske på er nok dette: Når du er ute å drikker deg drita, pass på at du vet hva du gjør. Hold deg unna folk som ikkje virker helt OK (slik som disse tre gutta)

Det de sier er jeg også veldig uenig med. Det tror jeg de aller aller fleste her inne er enige om.
Som du sier; Man gjør ikke vondt mot de man respekterer. Så litt motsigelse der kan man si.
Og ja, kan være enig i at å drikke på byen, eller på fest generelt, kan ende i litt mindre hyggelige ting. Spesielt hvis inntaket er for stor.
Da gjelder det å prøve og holde seg til forhåndsregler/tips som du kommer med :P
(Har aldri vært full og glad for det  [laugh] )

(yeah.. Jeg graver litt langt noen ganger, do excuse me  [laugh] )
« Siste redigering: 11. apr, 2011, 00:11 av Snøkrystal »

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #10 på: 11. apr, 2011, 07:48 »
En slik sak er politisk jah, men for meg som jente syns jeg det er viktig at noe gjøres og jo flere som engasjerer seg å sier det er feil - jo større sjans er det for at noe skjer enn bare å tro at det ordner seg selv.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #11 på: 11. apr, 2011, 08:34 »
En slik sak er politisk jah, men for meg som jente syns jeg det er viktig at noe gjøres og jo flere som engasjerer seg å sier det er feil - jo større sjans er det for at noe skjer enn bare å tro at det ordner seg selv.


Det er klart  [razz]
Kom over et innlegg på "Si ; D" i aftenposten idag, av en tenåringsjente som forteller om at guttene slenger godt med leppa.
Kan skrive inn alt i et sitat:

Sitat
Hei, alle gutter!
Når jeg kommer på skolen er jeg en solstråle, det går mot varmere tider og dette påvirker humøret mitt. Jeg er glad helt til andre time, når en av dere slenger en kommentar etter meg. Om at jeg er hore og stygg. Jeg vet dere sikkert ikke mener det seriøst, men jeg skal love dere at det går inn på meg. Når vi har Mat og Helse får jeg og flere andre jenter kommentarer om at vi burde være flinkere til å lage mat, for guttene gidder ikke å jobbe, de mener det er kvinnearbeid. Når vi har sløyd rotter guttene seg sammen og kommer nok en gang med stygge kommentarer jeg slettes ikke fortjener. Det blir mer og mer vanlig at gutter sankker om jenter som bruksgjenstander de kan fornærme som de vil. Men det er ikke greit! Jeg vet at dette ikke gjelder alle gutter. Men vær så snill, dere gutter som kjenner dere igjen: Tenk dere om før dere roper ut en grov kommentar etter en uskyldig jente - Selv om dere ikke er seriøse, er det lett å bli såret!

Trudde og håpa egentlig på at slikt ikke var faktum. Man har tydligvis ikke kommet særlig langt når det gjelder unge og likestillingssynet vårt her i Norge.
Noe må nesten gjøres, og synes de voksne også burde gjøre en innsats her.

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #12 på: 11. apr, 2011, 14:10 »
Jeg sier bare.. 3 idioter som uttaler seg på vegne av et helt folk og legger frem for hele norge at de er skadede mennesker som bør settes i bur.

Uansett.. hvis noe av det de sier faktisk stemmer bør det taes noen skikkelige tak i sosialisering av utlendinger..

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #13 på: 11. apr, 2011, 14:28 »
Fy fader så sint jeg ble da jeg hørte:

- Hvordan er det å ta på jenter mot deres vilje?
- Jeg liker det! Hehehe, jeg liker det! Hehehe.

Kvalmendes.

Har ikke mer å tilføye enn at her burde integreringsmyndighetene ta ansvar og få fingen ut.

Vet om en innvandrer som prøvde seg på to venninner jeg har, de hadde begge kjæreste på det tidspunktet. En gjør ikke slik om en har respekt for vedkommende. Nå kan det ikke likestilles med voldtekt, og det finnes nok nok av norske gutter som er akkurat sådan, men det er det nærmeste jeg har opplevd noe slikt.

Corona

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2294
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #14 på: 11. apr, 2011, 15:18 »
Synet de har på norske kvinner og kvinner generelt får meg til å rynke på nesa, for å si det på den måten. Det er ekkelt at noen mennesker er slik som det.

Har ikke mer å tilføye enn at her burde integreringsmyndighetene ta ansvar og få fingen ut.
Jeg sier bare.. 3 idioter som uttaler seg på vegne av et helt folk og legger frem for hele norge at de er skadede mennesker som bør settes i bur.

Uansett.. hvis noe av det de sier faktisk stemmer bør det taes noen skikkelige tak i sosialisering av utlendinger..
Seconded.


Ellers, jeg har opplevd noe lignende som kan lede til en slik situasjon, men det var i veldig mild grad og er ikke voldtekt-relatert.
Føler ikke helt for å legge alle detaljer på bordet offentlig, men jeg kjenner jeg blir veldig sint når jeg hører det de sier.

Mikio

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 521
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #15 på: 11. apr, 2011, 18:30 »
Endelig er det noen som har funnet den. Har faktisk leita etter den saken der utrolig lenge.

Ble faktisk kaldt hore en gang av en utenlandsk fyr en gang. En lang historie kort: En gjeng med utenlandske folk skrek stygge ting etter meg og en jeg var med (fordi vi gikk i svarte klær, det var det de kommenterte). Så jeg sa noe tilbake. Dem fulgte etter oss. Så sa de til han jeg var med: be hora de om å si unnskyld. Jeg snakket, de sa: be hora de om å holde munn. Og jeg ga meg ikke. Så de slo ned han jeg var med. Har opplevd truing også. Jeg og ei til skulle bli drept osv.

Så jeg anbefaler å ikke si noe tilbake, la dem si hva dem vil. Og hvis jeg er ute om kvelden i Drammen, tør jeg ikke gå alene uten CS-gassen min.

Freke

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 963
  • Hvorfor mure seg inne når man kan more seg ute?
    • Vis profil
    • To my Furaffinity!
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #16 på: 12. apr, 2011, 08:46 »
for meg så høres det nesten ut som om guttene i intervjuet innrømmer at de har voldtatt noen

jeg tror løsningen på hele dette er å kle opp en haug med menn som transer og lar dem gå lettkledd ute så kan overgriperene få seg en overaskelse i det minste x3


*slapper seg særiøs igjen*

men jeg mener fortsatt at det høres ut i intervjuet at de har gjort noe de prøver å dekker over, men det er min mening jeg er er ikke etterforsker og har ingen rett til å beskylde noen for noe

*Freke out*
"Life is like a dogsled team. If you ain't the lead dog, the scenery never changes." ~ Lewis McDonald Grizzard, Jr.

Skype navn: Loniler       (hvis dere skal sende meg venne inv på skype plz merk den men forumnavnet ditt eller noe xP)

Zaty

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1366
  • <3 Jinnai <3
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #17 på: 12. apr, 2011, 09:16 »
jeg tror løsningen på hele dette er å kle opp en haug med menn som transer og lar dem gå lettkledd ute så kan overgriperene få seg en overaskelse i det minste x3

HAHAHA :D That would be SO funny.

men jeg mener fortsatt at det høres ut i intervjuet at de har gjort noe de prøver å dekker over, men det er min mening jeg er er ikke etterforsker og har ingen rett til å beskylde noen for noe
Der var en tanke. Godt mulig. De er jo ganske så enige i det de sier, så om ikkje dem selv så kjenner de kanskje noen som gjør dette til vanlig. x3
It must come to an end.

Klikketiklikk :D

Dragondan Ro

  • Gjest
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #18 på: 14. apr, 2011, 20:19 »
Med mindre man har et skilt på seg som faktisk står skrevet "Voldta meg, og dette er helt 100% seriøst, ikke noe tull" så kan man ikke være "kledt" for voldtekt.

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #19 på: 15. apr, 2011, 09:31 »
Kunne ringt meg så hadde jeg vært der på flekken.
Skjønner ikke hvorfor enkelte invandrere ikke eier respekt for folk, og klarer å oppføre seg anstendig.
Hadde det vært meg hadde jeg ikke tollerert noe sånt.

Darkwolf

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 16
  • I fuck like a beast
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #20 på: 15. apr, 2011, 11:26 »
Jeg blir så provosert av å lese den artikkelen. makan!
We humans fear the beast within the wolf because we do not understand the beast within ourselves.

KamuTraxyRaff

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #21 på: 16. apr, 2011, 00:36 »
Jeg synes slike uttalelser og holdninger kvalifiserer i en øyeblikkelig og umiddelbar utsendelse med forbud mot å igjen komme til landet

Edit: Nå er ikke det der det verste jeg har lest for hva angår holdninger, men det er tydelig at de bruker det at jenter går lettkledd her som en «unnskyldning». Vi skjønner det, de er ikke vant til det, men det er ikke noen automatikk i at det da er «greit» å voldta eller antaste jenter. Og forstår de ikke dette, er de en trussel for samfunnet og bør sendes ut/gjøre tvangsarbeid/sitte i fengsel uten betaling/osv.
« Siste redigering: 16. apr, 2011, 00:40 av Skoony »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #22 på: 16. apr, 2011, 02:38 »
jeg leste dette for en stund siden. da ble jeg veldig fort sint og provosert, så jeg lot være å kommentere her x3

Men jeg syns ikke det er gøy å bli kalt hore av folk jeg ikke kjenner. det er greit om en venn sier "håhå di hore! neida sorry bare kødda hehe" fordi jeg vet de kødder. mener de at jeg faktisk er hore så klapser de til meg, eller tramper vekk, noe ingen har gjort hittil.
Jeg får ikke så mye kommentarer lengre, mest fordi jeg er stille, og gjemmer meg i resten av folka. og om jeg får en kommentar, eier jeg de hardt tilbake.

jeg er heller aldri ute! xD nesten. så det er ingen som slenger slikt mot meg fordi ingen møter meg ute anyway. og når jeg er ute, er vi ikke sammen med utlendinger, fordi vi ikke har "mørke" folk i klassen. vi har to fra litauen, but thats it. ingen i 8. eller 10.... eller, det er en i 10. men han kjenner jeg ikke. har ikke lyst til å kjenne han heller, for han er en drittsekk av dimensjoner.

de eneste få gangene jeg ser utlendinger er når jeg går til og fra skolen, eller når jeg ser vaskefolka på skolen. de bruker å skule på meg, og si masse burkagura ord mot meg med obviously skjønner jeg ikke det. ELLER når jeg tar buss rundt i byen.

Kan altids hende at folk har kalt meg hore, uten at jeg har fått det med meg. Hører på musikk det meste av tiden ;3


MEN SOM SAKT BOR JEG JO I GOKK, ikke oslo/andre store plasser... xD
---

Also, noe som irriterer meg med utlendinger, er det at de får penger av NAV også får de flotte nye møbler og what not. jeg mener, utlendingene har det FINERE hjemme hos seg, enn det vi har det her hjemme. og alikevell klager de, og NOEN [ I K K E   A L L E  >_< ] voldtar folk :I det er... å gå over linja, iallefall min linje.

KamuTraxyRaff

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #23 på: 17. apr, 2011, 01:34 »
Also, noe som irriterer meg med utlendinger, er det at de får penger av NAV også får de flotte nye møbler og what not.
Wops, en liten uheldig generalisering der.

Ildri

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 100
  • Per aspera ad astra. . .
    • Vis profil
Sv: Norske jenter = Horer?
« Svar #24 på: 17. apr, 2011, 12:10 »
Venninna mi og jeg satt faktisk å diskuterte tema innvandring/integrering over lengre tid i går da jeg tilbrakte noen timer hos henne.

Denne saken er fra 2008—men er enda aktuell i den forstand at det fremdeles foregår voldtekter i den grad at mange blir engstelige i hovedstaden. Vil med dette si at jeg ikke synes noen form for overgrep mot kvinner er greit, men poenget mitt er at antall saker som rapporteres varierer noe i mengde ettersom tiden går og i det siste har man hatt en del oppmerksomhet rundt det.

Uansett, det er bekymringsverdig. Uavhengig av kjønn har man råderett over egen kropp og hvem som kan røre ved den, og det er et brudd av individets grenser som foregår om noe skjer uten avklaring, noe jeg tror vi alle er enige om her inne.

I tillegg til dette skaper slike holdninger en del ring-effekter som også bør tas på alvor. På individnivå er det viktig med en ordentlig håndtering av overgripere og støtte av offeret, men i en større skala skaper det her enda mer fremmedfrykt som igjen kompliserer integreringsprosessen, som er vanskelig nok fra før av.

For å gjøre det klart: Jeg er ikke etnisk norsk. Derimot er jeg oppvokst på en annen kant av landet, og problematikken rundt mannfolk som tar seg til rette ovenfor kvinner spiller en stor rolle i mitt valg av studieplass. Tilfeller der utlendinger/folk med ikke-etnisk norsk bakgrunn er involvert i overgrepssaker har fått mye oppmerksomhet opp igjennom, og etter å ha snakket med en del bekjente i min krets, har vi kommet fram til at det er en grunn (blant flere) til at vi helst vil unngå hovedstaden.

Noe som er uheldig, da en ikke burde føle seg truet av en slik grunn. Dessuten—det er viktig at man husker at det er to sider av en sak. Man har en "oss og dem" retorikk gående på begge sider, som jeg vanskelig ser at kan gjøres noe med da alle parter gjør sitt for å hindre en lettere integrering. Enten det er å gjøre ting som oppfordrer til fremmedfrykt (i dette tilfelle, å forgripe seg på kvinner/ytre krenkende holdninger) eller om man rett og slett trekker seg bort fra det ukjente (å holde seg til kun seg og sine, uten å la andre få innpass i en allerede etablert gruppe). Sammenlagt skaper man situasjonen en ser nå.

Vel, det er ikke mer å si fra min side, synes jeg.
Annet enn at jeg personlig har problemer med å se hvordan dette skal løses. Man kan da alltids si at dem trenger psykologisk hjelp, men psyken er mer komplisert enn som så, og når det kommer til spørsmål om diskriminering kan man argumentere for at nordmenn gjør nøyaktig det samme ovenfor dem til en viss grad, om man vinkler det på en annen måte. Problemet er bare at i bunn og grunn er alt diskriminerende ut i fra noens subjektive mening, og grensesettinga er omdiskutert fordi ... tja, hvem har egentlig rett til definisjonsmakt i saker som angår et vidt publikum?
Vola con me, più altamente, - più altamente; per sempre.