Gode svar, skal se om jeg får gitt et godt svar tilbake.
Hvis du ser hvordan de måler inflasjonen så ser du at de gjør en god innsats for å unngå å måle nøyaktig og heller gir estimater som ingen kan vite om faktisk stemmer. De som sitter med nøyaktige tall ønsker ikke å offentliggjøre dem. Det er en grunn til at jeg er litt skeptisk til de tallene, hva om de har estimert feil?
Måle nøyaktig er umulig. Jeg jobber selv mye med rapportering gjennom min nåværende jobb.
Det man lærer i statistikk er ikke hvordan man finner et nøyaktig tall, men hvordan man kan teste hvor nøyaktig tallet man har er.
Jeg velger å stole på tallene, da kravene SSB og økonomer har for nøyaktighet er milevis over mine egne krav.
Men uansett, at lønnsutviklingen har vært større jevnt over eller i gjennomsnitt er høyere enn den estimerte inflasjonen kan godt stemme men vi vet jo ikke om estimatene er riktige.. Lønnsutviklingen og inflasjonen fordeles ikke likt over på alle men ujevnt, selv om totalt sett tallene skulle være positive kan likevel folk flest ende opp med negative tall ettersom verdiene er skjevt fordelt blant befolkningen. Inflasjon rammer de fattige hardere enn de rike.
Det er en mager trøst for den som får dårligere råd at naboene får bedre råd..
Det du nevner er noen de fleste analytikere tar høyde for

Statistikk er et ganske bredt felt, så man har mange verktøy for å vise et mer faktisk bilde av målgrupper.
Deres jobb er ikke å skjule tall for oss, men å se etter de faresignalene du nevner. Går økonomien til helvete går det dårlig for oss alle.
Dog en liten feil. Når tallene er positive så betyr det at folk flest ender opp med positive tall.
Du har derimpt rett med at det er mager trøst for de som fortsatt har uflaks.
F.eks. Det hjalp ikke å høre at jobbmarkedet var på bedringensvei, når jeg fortsatt fikk avslag på jobb etter jobb.
Men sånn kommer det alltid til å være. Det er bunner ut i spørsmålet "Hva er en rettferdig løsning". Det er for mange variabler inkludert (risikio, varighet, arbeidstid/prosent, ansvar, familieforhold, bosted, sosiale goder og mer).
Pengene dine besteforeldre jobbet hardt for å tjene har mistet mesteparten av verdien i dag, dette er helt uavhengig av hvordan lønnsveksten er og en av grunnene til at jeg er mot inflasjon.
Naturligvis. Derfor bør du aldri binde verdier ned i papirpenger (aka sparepengene i madrassen).
Heller holde det i noe som følger markedet (eks. bolig som kan senere selges) eller i en sparekonto med god rente.
Ta mine egne besteforeldre. Det de hadde av verdier er bundet i et hus. Et enkelt hus bygget for en billig penge, og verdt mer enn nok i dag.
Teknisk sett har arven gått til min generasjon, men vi har lat en tante og onkel overta den.
Vi hadde ikke noe behov, og de har i ettertid pusset/bygd den ut på pengene de sparte ved å få huset.
Inflasjon kommer vi aldri unna. Faktisk kan negativ inflasjon også være et faresignal.
Lavere prisere kan var et resultat av kraftig nedbemanning, lavere lønner og dårligere råd blant folk.
Tror det du tenker på er real vekst. Dvs. den summen som tar høyde for både prisvekst og lønnsvekst.
Er den negativ så betyr det at alle har dårligere råd, og du kan ende opp der uavhenig om priser går opp eller ned.