Jeg var i går hos blodbanken og skulle ta blodprøve, siden jeg ville bli blodgiver...
Her er hva jeg har skrevet på facebook siden "La homofile gi blod!" (
http://www.facebook.com/group.php?gid=10150089191920467 ):
"Jeg var med blodbanken i går faktisk (14 Februar). Uten å få noen beskjed, skrev jeg høflig under på skjemaet jeg fikk i venterommet.
Jeg var ganske ivrig ettersom at jeg i godt over 10 år har gledet meg til å bli blodgiver og nå endelig skulle jeg få sjansen til å bidra og hjelpe samfunnet.
For jeg er mer enn klar over mangelen på skikkelig blodgivere.
Da jeg kom inn for intervjuet (merk, jeg hadde ikke fått noe som helst informasjon utenom et lite hefte),
gikk vi gjennom skjemaet punkt for punkt. Utenom en allergi jeg var usikker på, var skjemaet plettfritt!
Helt til vi kom til punktet om jeg var homofil.
Da sa hun "Du kan dessverre ikke bli blodgiver på grunn av legningen din". "Hva?" svarte jeg forbløffet.
Da sa hun "På grunn av regelverk satt av helsedirektoratet, tillater vi ikke homofile menn å donere blod,
så du vil dessverre ikke kunne gi blod resten av ditt liv".
Jeg kunne egentlig ikke gjøre annet enn å bare godta det hun sa,
selv om jeg fortsatt var dypt sjokkert over at legning i det hele tatt skulle ha noe å si på om en kunne bli blodgiver eller ikke.
Det som slo meg først var det at hun ikke engang fullførte skjemaet og at jeg ikke i det hele tatt fikk sjansen til å teste blodet mitt for sykdommer.
Jeg forstår så klart at om jeg er i en risikogruppe, burde de være mer forsiktige. Men å nekte meg helt og holdent? De kunne i alle fall testet meg.
Jeg er fortsatt dypt sjokkert og berørt over hvordan jeg ikke vil kunne gi blod for resten av livet mitt. Å sitte der, i kontoret,
og få rett opp i ansiktet at jeg aldri vil kunne gi blod på grunn av legningen min, finner jeg både sårende og diskriminerende.
Og jeg støtter denne saken fullt og holdent, for jeg vil ikke tolerere å bli forskjellsbehandlet på denne måten i 2011.
Jeg vil være med på å bedre samfunnet og det å gi syke mennesker en så viktig ressurs som blod, er noe alle i landet vårt burde gjøre.
Og jeg håper at Norge til slutt følger Sveriges fotspor og tillater homofile nordmenn til å donere blod.
Og den dagen homofile nordmenn får gi blod, kan jeg love dere at jeg er klar på blodbanken med åpne årer! ;-)"
Altså, grunnen til at jeg ikke fikk gi blod, var fordi at homofile(eller menn som har hatt seksuell omgang med en annen man) tydligvis har 70% større sjanse i å bli smittet av HIV, enn heterofile, bifile og lesbiske.
Jeg klarer ikke helt å fatte at det skulle ha noe å si på sjansen i å bli smittet!
Hva er deres mening om dette?