JEg vet jeg kommer til å bli hatet for mitt syn, men jeg står for hva jeg tror på.
Jeg er..for norsk pelsdyroppdrett. Det er ikke på grunn av at jeg liker tanken på at disse dyrene blir avlet for å sy klær, men er mer på grunn av ossen det er i resten av verden. Norge ligger, om jeg husker, høyt oppe i pelskledd næringen verden rundt. Vi har ett ganske bra oppsett allerede, og di fleste dyrene koser seg når di er der. Vi i Norge faktisk behandler dyrene -veldig- bra i forhold til andre land som driver med denne næringen, og jeg tror det ville vørt naivt og tro at pelsnæringen vil forsvinne i verden.
Men det jeg mer ser på er hel-skapen i hva dette kan bety. Nå er Norge høyt oppe og vi har strenge krav om ossen dyrene skal bli behandlet. Uheldigvis er det få som går imot regelverket, men heldigvis blir sånne personer tatt veldig fort, stengt ned og banket opp av staten som jeg synes di fortjener.
Det at om Norsk pelsnæring forsvinner vil andre land ta vår plass, andre land som ikke har sånne kriterier vi har for avling og opphold av dyrene. Som vi står nå kan vi faktisk gjøre en forskjell om Pelsnæringen (noe som di gjør) jobber mot andre land for at kriteriene der skal bli løftet opp.
Jeg har vært på en pelsfarm selv og sett ossen dyrene har det. Selv om jeg synes at di heller skulle gått fritt rundt i innhegninger så lå di og koset på hverandre i bura, som var faktisk litt store. Di hade det ikke vondt i det hele tatt som jeg så og så ganske fornøyde ut. Fine i pelsen var di også..For det er sant at dyr som liker seg, pelsen forandrer seg veldig. Men jeg kan også skjønne burene litt også, i tilfelle sykdom vil det være lettere å få di syke dyrene vekk fra di friske, uheldigvis spurte jeg da ikke driveren om hva som skjer med di syke dyrene..Men jeg håper på at han faktisk brukte tid til å få dem friske, men det kan jeg ikke si for sikkert.
Som sagt, det er -veldig- få i Norge som vannskøtter dyrene sine, og di som gjør det blir tatt, og det er heldigvis ett fåtall ut av dem som gjør så, men i Norge så blir man funnet ut av ganske fort. Men det skriver ikke noen om. Det som gjør meg EKSTRA forbanna er dyreaktivistene som slepper alle disse dyrene ut i villmarka. Jeg tror ikke di forstår alvoret og konsekvensene for handlingene demmes.
Dette er dyr som er oppdrettet i fangenskap i flere generasjoner, hele deres overlevelsesinstinkt i naturen er ødelagt, di er bokstavelig talt kjæledyr. Så når man slepper alle di dyrene ut som noen har gjort..Så skjer enten en av to ting..
1: Dyrene bare dør ut, via sult, spist eller værre ting.
2: (Denne er veldig usansynelig, men man vet aldri!) Di overlever og totalt øldelegger økosystemet rundt seg, for naturen i Norge er veldig fint balansert. Det kan bokstavelig talt få en hel skog til å knele, ødelegger mye for naturen dette også.
Så jeg ser på omfanget og hva som kan gjøres..Sier jeg heller da at Norge skal fortsette med denne virksomheten, men med kanskje strengere krav og MYE tettere oppfølgning. Men vi må også jobbe med di andre landene rundt oss, prøve og komme i dialog for å få ting til å bli forandret..Vil ikke hjelpe noen om Norges pelsnæring forsvinner. Istedet da for å ha ett nogenunde bra liv vil forsvinne, og bli tatt over av ett annet land som igjen behandler dyrene ENDA verre enn i Norge.
*Venter på å bli steinet*