Begynner å bli lei for jeg får ikke til å lære at det ikke er lov og jeg vil ikke være hardhendt.
There's you problem.
Hardhendt kan være så mangt, og er faktisk en del av verktøyene man må bruke.
Når du sier "hardhendt" så tenker jeg da på et klart og tydelig kroppsspråk. Akkurat som folk flest trenger den å vite når dere sier "nei" og når dere sier "ja".
Bare for å ta familiekatta vår som eksempel.
Dette gjelder kun tilfeller når den gjør eller skal prøve seg på noe den ikke har lov til.
I 90% av tilfellene trenger vi kun å si kort "Nei" med en dyp stemme.
Hvis den ikke hører på det får han advarsel med et tramp i gulvet, og da har vi dekket 99% av alle tilfeller.
Hjelper ikke det, så er det ut. Dvs. den blir plukket rett opp og blir ikke sluppet får den er utenfor døra.
I starten trenger vi å gjøre det mer, siden den lærte seg grensene. Selv jeg har kastet han ut døra og/eller holdt han nede et par ganger
Husker spesielt en vinter hvor det var ekstra løs snø på terrasen. Han hadde gjort et kraftig "lovbrudd" så jeg siktet på den største haugen med snø og passet på at han fikk en flyvetur bort i den. Han gikk ifra å være "rebelsk" til "oh shit, nå gjorde jeg noe stygt" ganske fort. Han fikk være ute en stund, før han ble sluppet inn til sin vanlige kos og oppmerksomhet.
Eller så er denne kommunikasjonen gjensidig.
Hvis vi går over grensen dens, så rykker han på rumpa eller dytter hendene våres bort.
Blir ikke det respektert eller vi gjør noe veldig feil så biter han. Han biter hardt nok til at det gjør vondt, men fortsatt kun en brøkdel av hva han virkelig klarer.
Jeg er også av den tro at "klare signaler = økt tillit". Vi og katta har så dyp tillit til hverandre at vi kan ta han med til vetrenær og han holder seg rolig.
Han vil være redd og vil rykke, men godtar alt fra dumme bedøvelser til flaue barberinger.
Kort sagt:
Hovedsaken er klare signaler. Den trenger å vite når den gjør riktige ting, og den trenger å vite når den gjør noe galt.
Ikke være redd for å holde den rolig eller ta den bort/skammekrok hvis den gjør noe feil.
Spesielt i starten vil det trengs man litt repitering, men så lenge den får god oppmerksomhet ved siden av blir ikke tilliten borte.