vell.
som en aktiv jeger og med tanke på att jeg har vokst opp i et hjem der og avlive et dyr selv ikke er en stor ting, så må jeg nok si att jeg foretrekker og avlive selv.
har desverre måtte avlive 5 katter og en hund. (gjorde det selv med pistol). har ikke tall på antallet "mat" dyr jeg har avliva, men det er en annen ting.
1 katt med kniv desverre, men ute på landeveien milevis fra folk midt på natta, trur jeg nokk att det er bedre for katta med 1 sekund med smerter i stedet for og ligge i veikanten med bakenden knust, er ikke no morro men igjen så vill jeg heller gjøre noe "brutalt" i stedet for å la et dyr lide.
har også avlivet et ganske stort nummer av vill katter, med detta ble gjort pga sykdom (skabb), men villkatter er mer skadedyr enn kosedyr.
Jeg bør vell legge ved att jeg er en aktiv skytter/jeger og att jeg ikke snakker om en pinglete liten softgun. men en 45acp.
er litt messy men er det enest "kort våpnet" jeg har. men alle dyr som jeg har avlivet på avstand har blidt avlivet med en skikkelig storvilt rifle med skikkelig ammo.
MEN jeg har også veldigt strenge regler om ka jeg mener er en god grunn til og avlive,
1 jeg kommer ALDRI til og avlive et dyr for noen eller meg selv, bare fordi "jeg ikke kan ha det lenger".
2 jeg trykker aldri på avtrekkeren før jeg er sikker på att det er trygt for meg og att dyret ikke vill lide.
3 jeg kommer aldri til og avlive et dyr som kan bli friskt uten store smerter osv.
Når det kommer til vetrinær VS selv. så er det en veldigt induviduell sak.
Mesteparten av normenn har ikke kunnskap eller utstyr til og gjøre det på en trygg og human måte,
men så har vi folk som meg, som har kunnskapen og utstyret til og gjøre det rigtigt.
selv mener jeg att det er bedre for en hund/katt eller wha nå det er, og bli tatt ned på en tur, få litt godteri og slukne uten og ha noen ide,
VS og bli tatt med i en bil, eieren klart påvirka, sitte på ett venterom og bli stressa, før en tårevåt farvell, dyra skjønner att no er det noe virkeligt gæli på gang og blir stressa.
Men jeg tviler på att jeg kommer til og klare og holde meg "nøytral" når det kommer til min egen hund, men da vet jeg att jeg har familie som kan gjøre jobben for meg, så han ikke blir for stressa.
Når det kommer til "mat dyr" (gris, kvige, ville dyr osv) så har jeg ingen ting i mot og gjøre det selv, foxehh got to eat ya know...
edit:
må vell legge till at mange som ser blod når en slakter matdyr, og "sparking" automatisk tenker dyreplageri og att dyret er i live...
men det er en helt normal ting for et dyr og "sparke" en del etter avlivning, jeg liker ikke det helt selv, men jeg vet att dyret ikke er levende og att det ikke har lidd, og att det er en naturlig del av jobben..
detter kan ogs¨brukes som et argument mot "hjemme avlivning, og er en av grunnene til att når jeg avliver dyr så sørger jeg for att eieren ikke ser dette og ikke ser blod og griseri.