Skrevet av Emne: Det Norske Oljeeventyret  (Lest 3531 ganger)

Vaskebjørn

• Aktiv Fur
  • **
  • *krafse snuse krafse* ooh! En chillinøtt! *yum*
    • Vis profil
Det Norske Oljeeventyret
« på: 15. jul, 2010, 13:35 »
Hei alle sammen!
Jeg vet ikke om dette er riktig forum for en slik post, så si i fra hvis ikke. Men:

Om litt under en uke går jeg inn i et prosjekt hvor jeg sammen med to skuespillere, en forfatter og en visuell kunstner skal utforske Norges forhold til seg selv som oljenasjon. Vi har sett på medias måte å bruke eventyrsjargonger når de snakker om norge og det norske og vi begynte å spørre oss selv; hva er egentlig det norske oljeeventyret? Som en ganske ung generasjon nordmenn (og en nederlender) innså vi at vi egentlig ikke visste stort, verken politisk eller historisk, om hva oljeeventyret har vært for Norge. Vi bare ER en oljenasjon. Vi har vokst opp med begreper som 'oljefondet', 'norsk sokkel' og 'offshore' like naturlig som at vi har brunost på brødskiva. Så hva ER egentlig så eventyrlig? Og hvem står egentlig på den gode siden? Var det Askeladden-Norge som kappåt med Troll-feltet og vant prinsessen og halve kongeriket, eller sitter vi som dovregubben på en knaus og venter på at sola skal stå opp?

Vi har oppsøkt og snakket med forskjellige mennesker og spurt dem om de kan fortelle oss DERES versjon av Det Norske Oljeeventyret og begynne med formuleringen 'Det var en gang...'. Vi har fått noen fine, fantasifulle og ettertenksomme eventyr, og jeg tenkte at det kunne være interessant å poste denne utfordringen til dere også :) Eventyret kan være så langt eller kort som dere ønsker, så politisk og historisk korrekt eller ukorrekt som dere ønsker og det er fritt frem å se inn i fremtiden eller endre historiens løp på den måten det passer DITT Norske Oljeeventyr best. Det trenger heller ikke være eventyrkarakterer, det står helt åpent.

Det er bare to kriterier:
1 - Tittelen er 'Det Norske Oljeeventyret'
2 - Det begynner med formuleringen 'Det var en gang...'

Jeg håper noen av dere vil se det som en morsom utfordring, og om noen ønsker kan dere også skrive privat eller emaile meg på spistekatten(at)yahoo.no. Målet er å ta alle historiene og blande dem sammen til ett gigantisk Norsk Oljeeventyr fortalt av 'folket' som i sin tur skal bli til en forestilling.

Langt eller kort, treigt eller fort, jeg blir kjempeglad for alle innspill!