Personlig sliter jeg veldig med angst, og jeg snakka om dette i emnet "Nettstudier?" at jeg får gjerne panikkanfall under slike eksamener.
Men jeg har funnet ut at å virkelig vite og være selvsikker og klar på det du fremfører gjør alt mye lettere. Har du ikke noe manus, og du vet nøyaktig hva du skal si og du kanskje har øvd før selve eksamen foran en venn eller familiemedlem, så er det mye lettere. Om så ha det for et kjæledyr om ingen kan, eller kanskje for noen over skype?
Noen ganger lager jeg presentasjoner på fritiden om ting jeg virkelig kan om, ikke for å lære det jeg allerede vet noe om, fordi det er jo teit, men for å øve meg på å lage en presentasjon, og forklare og få frem informasjonen jeg vil at publikum skal vite. Disse fremleggene har jeg ofte for foreldre, venniner, folk over skype eller om så bare for katten min.
De fremleggene jeg har fått best karakter på, har jeg hatt for en venn eller forelder som har lagd spørsmål til det jeg forteller om, hvor de etter presentasjonen spør meg de spørsmålene de har skrevet ned om jeg ikke får snakket om dem.
Personlig syns jeg det er litt vanskelig å involvere en sensor i presentasjonen da, i og med at jeg ikke aner hvem de er. Men for en lærer kan jeg godt gjøre det, om jeg kjenner de.
---
Eneste jeg vet er at jeg blir veldig redd, usikker og får veldig panikk om jeg er usikker på hva jeg skal si, hvordan det blir til slutt og lengden på presentasjonen. Derfor liker jeg å ta den for noen før eventuell eksamen, og tar tida på det sånn at jeg vet om det blir for langt eller for kort.
---
Det tar forsåvidt ikke vekk angsten min da, men det hjelper veldig på ;u;