Om du lurer på hva det betyr. Generelt året da konsoller slippes ut eller noe innenfor en viss generasjon, i dette tilfellet når Wiien, Xbox 360 og PS3 kom ut. Når WiiU, PS4 og Xbox One kom ut så er det kalt den 8ende som vi er i nå.
https://en.wikipedia.org/wiki/Seventh_generation_of_video_game_consolesMen for å gi min mening, jeg synes ikke PS2 hadde mye bedre spill en PS1 men jeg vil påstå at PS1 var bedre mens PS2 hadde sine gode spill også. Men helt siden Xbox 360, PS3 så har fokuset bare vært på å blaffe ned ting du ikke vil skal være i live. Det handler lite om å tenke, eller å skaffe en god spill opplevelse, det nærmeste jeg kommer til et spill som fungerer slikt på Xbox 360 er Blue Dragon som jeg synes er kjekt. Men Nintendo Wii er litt unntak siden den har noen OK spill. Men nja, savner liksom ideen om å føle at du kan utforske uten at man trenger å bli fortalt hva det å det gjør, som Spyro 1, 2 og 3 osv. Eller det at spillet er bygd opp og du bare trykker videre for å selv finne ut. Assassin's Creed 1 er kanskje et perfekt eksempel på hvordan moderne spill burde vært, jeg mener du har noen cinematiske segmenter men det føles ikke som det, fordi du bare venter litt og boom så er du en snikmorder igjen, ingen leier deg i hånda, du har ting du kan bruke men du blir på en måte aldri fortalt hvordan det fungerer. Selvfølgelig har du en delvis litt tutorial men de føles ikke så mye i veien og er der bare litt, du scouter selv, utforsker og finner flagg selv, du på en måte føles som du er i kontroll. Nå Assassin's Creed 2 derimot er mye mer interesert i å lage en handling heller enn en spillopplevelse aka en filmopplevelse som er det meste nymoderne spill går for som er utrolig trist.
Men jeg er uansett interesert om dine meninger. En grunn at jeg har mista delvis interessen for nymoderne spill egentlig, og pluss at jeg savner litt mer 3d platformers også