Jeg har vært "avhengig" av brus i årevis nå. Altså, jeg klarer meg uten det, jeg var på ferie i 2 uker uten å drikke brus, men med en gang jeg ser brus i butikken ender jeg opp med å kjøpe et par flasker. 1 1/2 liter flasker, that is. Hvis jeg ikke aktivt rydder ut flaskene når jeg er ferdig med dem, står det gjerne 5-6 flasker på slutten av uka. (Kjæresten drikker også, men langt ifra like mye som meg)
I perioder har jeg prøvd å bytte til vann. Jeg har en 2 liter vannflaske på skrivebordet, og en liten flaske i vesken, men det er lett for at jeg ubevisst "gjemmer" vannflaska bak PC-skjermen og "glemmer" at den er der. Det blir da mye lettere for at jeg plukker opp en flaske brus på butikken neste dag.
Jeg merker at jeg blir frustrert når flasken er tom, uansett hvor mye jeg har drukket. Skammen kommer ikke lenger, jeg har visst "gjemt" den også.
Det som normalt sett har satt stopper for tidligere avhengigheter er prisen. Jeg valgte aktivt å kjøpe 2-måneders-kort for World of Warcraft med kontanter, slik at jeg kunne se hvor mye det faktisk kostet, og det satt raskt en stopp. Problemet med brusen er at jeg kjøper den sammen med mat og annet jeg faktisk trenger. Det blir derfor en slags ubevisst assosiasjon i hjernen at brus er like viktig som mat, selv om jeg egentlig vet at det ikke er det.
Jeg tør ikke telle kaloriene eller sukkernivået jeg får i med på en måned, eller til og med bare en uke, men kanskje det er det jeg bør gjøre...