Skrevet av Emne: Trenger lit hjelp  (Lest 5830 ganger)

Chimchar582

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 789
  • tsuna ^^ :3 , jeg har dykleksi. så mye feil ord
    • Vis profil
Trenger lit hjelp
« på: 08. jun, 2012, 14:40 »
jeg har utrolig lyst på en hund / en valp. menjeg får ikke lov av foreldrene fordie vi reiser så mye.Men vist jeg hadde funnet en godgrunn til å få en hund. Vi reiser utrolig my. til tyrkia. vi reiser høst ferien og sommern fordie at vi har leilighet. såå sier mamma at kenel blir for dyrt. Og det er mange vi sennder bort reist om sommeren. Så kan dere gi meg noen tips heller si noen grunner.
tsuna ^^

Lucifer

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 62
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #1 på: 08. jun, 2012, 17:32 »
jeg har utrolig lyst på en hund / en valp. menjeg får ikke lov av foreldrene fordie vi reiser så mye.Men vist jeg hadde funnet en godgrunn til å få en hund. Vi reiser utrolig my. til tyrkia. vi reiser høst ferien og sommern fordie at vi har leilighet. såå sier mamma at kenel blir for dyrt. Og det er mange vi sennder bort reist om sommeren. Så kan dere gi meg noen tips heller si noen grunner.

Jeg maste vel i ca 6 år før mamma gikk med på det. Fant til slutt en omplasseringshund på 13 måneder, da mamma gikk med på det om hun slapp å ha en valp i hus. Sa jeg ville komme meg mer ut, noe jeg gjor.

Det som fungerte best for meg var når jeg tok mamma med for å treffe hunden da. Da falt hun helt for henne.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #2 på: 08. jun, 2012, 17:32 »
For å være ærlig så anbefaler jeg ikke hund hvis dere reiser mye.

En ting er at kennel er dyrt, men det er etter min erfaring en ting man bør unngå (spesielt i valpestadiet.). Dog det fins selvfølgelig gode kenneler der ut også.
Man kan selvfølgelig ta vaksiner og kurer for å få dyret med seg, men er litt usikker på hvordan det er med regeler angående karanter og slik. Husk også at det er kun tillat med 2 hunder ombord på et fly omgangen.

Coast Wolf

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 297
  • Sover aldri til riktig tid...
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #3 på: 08. jun, 2012, 17:39 »
en ting man kan gjøre vist man ikke mulighet til å anskaffe seg hund,
er å låne en hund innemellom vist behovet er der.
inntil man har mulighet til man kan anskaffe seg en.

man må også innse att det ligger mye ansvar å ha en hund.
har erfart dette selv flere ganger.

men jag angrer aldri på den dagen jeg selv skaffet meg en hund.

så å låne en er det beste jeg kan anbefale, vist ikke men melder seg frivillig til å bli hundepasser på en kennel da :-/
Ask and u shall receive. var det noen som sa, og det gjør jeg å :3
FA - Twitter

Chimchar582

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 789
  • tsuna ^^ :3 , jeg har dykleksi. så mye feil ord
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #4 på: 08. jun, 2012, 21:51 »
en ting man kan gjøre vist man ikke mulighet til å anskaffe seg hund,
er å låne en hund innemellom vist behovet er der.
inntil man har mulighet til man kan anskaffe seg en.

man må også innse att det ligger mye ansvar å ha en hund.
har erfart dette selv flere ganger.

men jag angrer aldri på den dagen jeg selv skaffet meg en hund.

så å låne en er det beste jeg kan anbefale, vist ikke men melder seg frivillig til å bli hundepasser på en kennel da :-/
begge dere har rett i det :/  har mye tid å gå tur og det men jeg tenker på  hundens beste at den blir passet heller alt det er ikke bra for den men har så trolig lyst på en hund siden katten min døde :(. ja jeg tror ikke det er lurt å ta en hund med til Tyrkia for det første er det så utrolig varm og den kommer til å ikke like varmen  og det andre er det stor sansynlg het at vis vi tar den medå går tur med han / hn i bond kan det andre hundene angripe fordie det er  nesten ingen som går   i  bond i side fordie det er trentopp å være snill og er blandt folk hele tiden nor de  er liten.:/
tsuna ^^

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #5 på: 08. jun, 2012, 22:39 »
Ville egentlig ikke ha kjøpt valp første gang du har hund heller. Vi har hatt to valper, og det er ekstremt mye arbeid med dem. Men nå skal det sies at den ene var Berner Sennen-blanding og den vi har nå er elghund/schæfer. Du kan jo ha hund på fôr, og se hvordan det går? Vi har en Phalene som var ferdig med utstillingstiden sin. Vi hadde en prøveperiode på et par uker, og om det ikke funket kunne vi levere han tilbake.

Hunder er jo helt annerledes enn katter, fordi de kan ikke forlates alene i et par uker, men kanskje du kunne skaffet en katt igjen? Det er alltid masse kattunger/voksne katter som trenger nye hjem, men som ikke nødvendigvis får et >:

Chimchar582

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 789
  • tsuna ^^ :3 , jeg har dykleksi. så mye feil ord
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #6 på: 08. jun, 2012, 22:56 »
Ville egentlig ikke ha kjøpt valp første gang du har hund heller. Vi har hatt to valper, og det er ekstremt mye arbeid med dem. Men nå skal det sies at den ene var Berner Sennen-blanding og den vi har nå er elghund/schæfer. Du kan jo ha hund på fôr, og se hvordan det går? Vi har en Phalene som var ferdig med utstillingstiden sin. Vi hadde en prøveperiode på et par uker, og om det ikke funket kunne vi levere han tilbake.

Hunder er jo helt annerledes enn katter, fordi de kan ikke forlates alene i et par uker, men kanskje du kunne skaffet en katt igjen? Det er alltid masse kattunger/voksne katter som trenger nye hjem, men som ikke nødvendigvis får et >:
hehe .Moren min  er opvokst med hunder så det er ikke noe problem. Men  jeg vet at en hund er helt anderledes fra katter  for har passet  beste faren min sin hund førden døde . :/
tsuna ^^

Nekotwix

  • Gjest
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #7 på: 10. jun, 2012, 09:32 »
Jeg syns også det er en god ide meg å ha hund på for. Visste du at min hund har vi på for? :3 Og det er lurt (hvis du er nybegynner) å ungå å kjøpe hunder som Settere, Alaskan Malamute/Siberian husky, spanieler etc. Du bor jo rett ved byen og det er en dårlig ide å ha sportshunder da.

Jeg har mast for å få hund siden jeg visste hva hund var. Når jeg var 11 fikk jeg Lucy c:


mitt argument var at jeg ville bli mer aktiv. jeg trener lucy med agility, triksing og vi skal starte på sporhundkurs til høsten.
Jeg er en veldig stillesittende person, så mamma var enig i at jeg trengte det.

En lur ting ville vert å finne en familie som også liker hunder. Vi reiser nesten hele tia vi, men når vi er borte er Lucy hos en nabofamilie i nærheten her. Der har hun det kjempeflott og leker med dem sin hund, otto som er onkelen til lucy (og ett og et halvt år yngre enn henne). ^^

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #8 på: 10. jun, 2012, 11:05 »
Jeg syns også det er en god ide meg å ha hund på for. Visste du at min hund har vi på for? :3 Og det er lurt (hvis du er nybegynner) å ungå å kjøpe hunder som Settere, Alaskan Malamute/Siberian husky, spanieler etc. Du bor jo rett ved byen og det er en dårlig ide å ha sportshunder da.

Aldri før hørt at spanieler er dårlig start hund o.O
Derimot schäfer, rotweiller og dobbelmann, samt enda flere av de så kjente polarhundene. + Border collie

Nå varierer alle raser fra indvid til indvid, så selv om naboens snille søte hund som er samme rase som den du vurderer å få, kan din være totalt andeledes. Og hva du skal bruke den til er viktig. Er det en sofagris du vil ha så ikke velg en rase som krever max energi. (Å max energi fins også i små hunder! Pumi er et godt eksempel på dette).
 Det går et program på Animal planet som heter "Dogs 101", husker ikke når det går  men det tar for seg en del raser.
Pluss denne er fin;http://viewer.zmags.com/publication/cc62adef#/cc62adef/1

Jeg passet jeg en hund hver helg som jeg hadde totalt 100% ansvar for i et halvt år + skoleferier (høst og vinter) før foreldra mine gikk med på å ha hund + at jeg måtte gi opp å spille håndball siden vi ikke hadde råd til begge deler.

Så spørsmålet er hvorfor vil du ha hund? (Retorisk spørsmål til deg egentlig)
Vi kan bable i vei om vi angående hund her, men det er du som må finne grunn til hvorfor du vil ha hund.



Coast Wolf

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 297
  • Sover aldri til riktig tid...
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #9 på: 10. jun, 2012, 11:50 »
jeg skaffet meg hund for terapi og aktivisering.

å ha hund hjelper på begge omeråder.
trenger man en unnskyldning: så som du nevner er mor hunde vant å da er det egentlig lite i veien for att dere kan skaffe dere hund. men jeg trur du bør ta en lengre samtale med mor å snakke rolig med hun. finne ut hvorfor dere ikke kan skaffe hund.

analyser grundig å kom med mange argumenter.
slik som:

jeg vil bli mer aktiv å en hund kan hjelpe meg med dette.
jeg vil vite åssen det er å bli leder og ha ansvar, å en hund kan være en god metode å trene inn disse kunskapene.

man kan få det til vis man prøver hardt nokk,
jeg har truen på deg. men husk att man ikke kan være noe serlig mer borte enn ett par helger eller uke av gangen for voksen hund.
en uke på dyrehotell er overkommelig for de fleste.

man bør for enhvær tid ungå å skape seperasjons angst hos hunder, da dette tar ofte lang tid og trening for å overkomme det.
Ask and u shall receive. var det noen som sa, og det gjør jeg å :3
FA - Twitter

Chimchar582

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 789
  • tsuna ^^ :3 , jeg har dykleksi. så mye feil ord
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #10 på: 10. jun, 2012, 23:04 »
Jeg syns også det er en god ide meg å ha hund på for. Visste du at min hund har vi på for? :3 Og det er lurt (hvis du er nybegynner) å ungå å kjøpe hunder som Settere, Alaskan Malamute/Siberian husky, spanieler etc. Du bor jo rett ved byen og det er en dårlig ide å ha sportshunder da.

Aldri før hørt at spanieler er dårlig start hund o.O
Derimot schäfer, rotweiller og dobbelmann, samt enda flere av de så kjente polarhundene. + Border collie

Nå varierer alle raser fra indvid til indvid, så selv om naboens snille søte hund som er samme rase som den du vurderer å få, kan din være totalt andeledes. Og hva du skal bruke den til er viktig. Er det en sofagris du vil ha så ikke velg en rase som krever max energi. (Å max energi fins også i små hunder! Pumi er et godt eksempel på dette).
 Det går et program på Animal planet som heter "Dogs 101", husker ikke når det går  men det tar for seg en del raser.
Pluss denne er fin;http://viewer.zmags.com/publication/cc62adef#/cc62adef/1

Jeg passet jeg en hund hver helg som jeg hadde totalt 100% ansvar for i et halvt år + skoleferier (høst og vinter) før foreldra mine gikk med på å ha hund + at jeg måtte gi opp å spille håndball siden vi ikke hadde råd til begge deler.

Så spørsmålet er hvorfor vil du ha hund? (Retorisk spørsmål til deg egentlig)
Vi kan bable i vei om vi angående hund her, men det er du som må finne grunn til hvorfor du vil ha hund.



^^ jeg vil ha hundfordiejeg vil begyne å trene påagelegti og gå turer . ogfå meransvar  og lekeog ha det gøyt med hunden.det fleste er at eg vil gå lange tureer men det er ikke sågøyt visikke jeg har et selskapog ingen av de venene jeg har i nerheten liker ikke ågå turer såderfor er det en grunn at vis eg får en hund kan jeg fåen tur partner
tsuna ^^

Chimchar582

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 789
  • tsuna ^^ :3 , jeg har dykleksi. så mye feil ord
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #11 på: 10. jun, 2012, 23:07 »
jeg skaffet meg hund for terapi og aktivisering.

å ha hund hjelper på begge omeråder.
trenger man en unnskyldning: så som du nevner er mor hunde vant å da er det egentlig lite i veien for att dere kan skaffe dere hund. men jeg trur du bør ta en lengre samtale med mor å snakke rolig med hun. finne ut hvorfor dere ikke kan skaffe hund.

analyser grundig å kom med mange argumenter.
slik som:

jeg vil bli mer aktiv å en hund kan hjelpe meg med dette.
jeg vil vite åssen det er å bli leder og ha ansvar, å en hund kan være en god metode å trene inn disse kunskapene.

man kan få det til vis man prøver hardt nokk,
jeg har truen på deg. men husk att man ikke kan være noe serlig mer borte enn ett par helger eller uke av gangen for voksen hund.
en uke på dyrehotell er overkommelig for de fleste.

man bør for enhvær tid ungå å skape seperasjons angst hos hunder, da dette tar ofte lang tid og trening for å overkomme det.
hehejeg vet som såvist grunnen at jeg ikke kan få hund.og det er det at vi reiser så mye :/. og det er det jeg står ig prøver å finne men finneringen ting sp  ja
tsuna ^^

Chimchar582

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 789
  • tsuna ^^ :3 , jeg har dykleksi. så mye feil ord
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #12 på: 10. jun, 2012, 23:08 »
Jeg syns også det er en god ide meg å ha hund på for. Visste du at min hund har vi på for? :3 Og det er lurt (hvis du er nybegynner) å ungå å kjøpe hunder som Settere, Alaskan Malamute/Siberian husky, spanieler etc. Du bor jo rett ved byen og det er en dårlig ide å ha sportshunder da.

Jeg har mast for å få hund siden jeg visste hva hund var. Når jeg var 11 fikk jeg Lucy c:


mitt argument var at jeg ville bli mer aktiv. jeg trener lucy med agility, triksing og vi skal starte på sporhundkurs til høsten.
Jeg er en veldig stillesittende person, så mamma var enig i at jeg trengte det.

En lur ting ville vert å finne en familie som også liker hunder. Vi reiser nesten hele tia vi, men når vi er borte er Lucy hos en nabofamilie i nærheten her. Der har hun det kjempeflott og leker med dem sin hund, otto som er onkelen til lucy (og ett og et halvt år yngre enn henne). ^^

ja vet den gode grunnen men mamma sier at de fleste vikjenner reiser vekk og vikan ikke være 100 prosent at de er der vært år
tsuna ^^

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #13 på: 11. jun, 2012, 12:02 »
Du har god tid til å skaffe deg hund, vent til du blir litt eldre synes nå jeg :p

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #14 på: 11. jun, 2012, 20:58 »
Det blir kanskje litt.. uansvarlig å skaffe seg en hund om man reiser veldig mye. De fleste folk jeg kjenner med dyr har måttet ofret ferier for dem. Det blir som regel til at man bare drar på hytta istedenfor.

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #15 på: 13. jun, 2012, 16:09 »
Visst dere reiser mye, og familien ikke ønsker å offre ferier, så er nok ikke hund en god ide.
Når du er gammel nok til å bo hjemme mens familien er på tur, så kan det gå.

Jeg har selv en hund hos pappa og en katt hos mamma, og mens mamma drar på ferie til Spania,
passer jeg katten. Man må huske at disse dyrene lever lenge, og om du ikke vet at du kan være
hjemme med hunden hele året eller å ha noen som kan passe på den mens du er borte, så hjelper
det ikke hvor mye du vil ha hund.

Laurence

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 44
    • Vis profil
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #16 på: 16. jun, 2012, 20:13 »
Liker ikke å være den som stikker hull på en ballong og ødelegge morroa men jeg vil ikke anbefale en hund om dere er såpass mye borte.
Valget faller da mellom leiligheten i Tyrkia eller hund, og transport fram og tilbake med karantenen er heller ikke noe bra for dyret, sitte i ett bur i ett dårlig lydisolert lasterom på en "narrowbody jet" (737 og lignende, 747 er "Widebody") som samtidig er mørkt kan seriøst ødelegge ferien for dere og hunden.

Og så kommer valget på riktig rase til slutt også, alt for mange velger feil og får en villstyring av en hund, for eksempel en fuglehund til sofahund funker sjeldent bra da de er lastet med energi og vil svært ofte på "jakt" når de blir eldre.

Beste du kan gjøre nå er å henge deg på noen som eier en hund og komme nært på denne, ta den med på turer, kose med den og litt av den typen, mulgens også  være "hundevakt" til du blir eldre og slipper å tenke på å reise såpass mye.
Eller at du flytter for deg selv.

Personlig har jeg vurdert en hund, men rasen jeg vil ha har jeg innsett at jeg ikke kan ha siden jeg ikke er hjemme nok og ei heller aktiv nok.
Heldigvis har foreldrene hund av den typen så når jeg er innom får jeg i allefall min dose med hundhår kan man si :D

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Trenger lit hjelp
« Svar #17 på: 17. jun, 2012, 01:59 »
Veldig fin hund å skaffe seg, er blandingshunder, siden de er ofte veldig mye enklere å håndtere.
Kommer ann på rasene, men anbefaler blandingshund.