Vel da er bananen ivertfall på plass.
Har en eksempel fil her som fungerer med alle demoprogrammene fra
http://www.clickteam.com/download-centreSkal forklare så kort og godt som mulig hvordan en kan få satt sammen et simpelt spill, fungerer med Games Factory 2 og Multimedia Fusion 2 med både vanlig og dev versjon.
1. Innstaller og åpne programmet.
2. Velg File -> New
3. På workspacen på venstre side kan du nå velge å edite eller å legge til frames. Disse er essensielt scenene i spill og kan bli brukt til forskjellige formål, måtte det være en level en meny, rulletekst osv.
4. Klikk deg inn i en frame.
5. Her kan du plassere hva du måtte enn ønske til spillet ditt, høyreklikk og velg Insert Objekt, fra denne menyen velger du Active. Active Objects kan bli brukt til de fleste formål og er animerte bevegende objekter med mange innebygde funksjoner.
6. Høyreklikk din active object og velg properties, da vil du se properties menyen på den venstre siden, velg objektet du har lagt ut og klikk på den lille blå mannen i properties vinduet, her kan du velge forskjellige bevegelsesmønstre til objektet ditt.
7. Velg eight direction movement fra Type i menyen.
8. Øverst på skjermen til høyre for File finner du Run, trykk på den og velg enten Frame eller Application, nå kan du bevege rundt på objektet du la ut.
9. Lukk spillvinduet og velg View som er til høyre for File, trykk på Event Editor i menyen.
10. Her finner du delen hvor du på sett og vis programmerer programmet, prøv å legg noen forskjellige Active Objects på banen og fikle litt med Event Editoren. Du kan og sjekke eksempelfilen jeg har lagt til som vedlegg for å se hva jeg har gjort i event editoren for å få spillet til å fungere. Det letteste er bare å prøve seg fram her.
Libs vedlegget inneholder mye (dårlig) grafikk som du kan bruke i spill. Du kan legge til mappen i editoren ved å finne View -> Toolbars -> Library Window. Så høyreklikke på Library vinduet nede i det lille vinduet helt til venstre og trykke new og velge mappen, og voila så kan du bruke grafikken til å lage et "mesterverk".
Eksempel filen inneholder 2 spill som jeg lagde i hu og hast (brukte ca. 5 min til sammen.), det er bare til å åpne filen og se hvordan spillet er satt sammen, du hopper med shift på platformspillet bare så det er sagt.
Når det kommer til animasjoner så er det bare til å dobbelklikke på Active Objektet du vil animere så får du animasjons menyen opp, her kan du endre på animasjonene til objektet.
Nå håper jeg at det er noen som vil prøve seg, og ikke la Purchal stikke av med premien for lett.