Det som utløste min nysgjerrighet for fandomen var nrk-artikkelen og dokumentarfilmen "Frelst av pels" med Templa, Sayh (om jeg husker navnet rett), Dax Cyro m.fl. Men egentlig så ble jeg først oppmerksom på fenomenet furry gjennom et tv-program jeg så for noen år sia, et fint program som ikke var av negativ karakter som enkelte scener i fra noen tv-serier(tv har stor gjennomslagskraft så det er synd de framstiller fandomen på en negativ måte, mange får det med seg og får et feil bilde) eller drittkasting-videoer på JuTjuub. Jeg fikk et godt inntrykk da av furrys som glade i dyr, tegneserier og som hadde en sterk interesse for dette og lagde seg forskjellige karakterer og inntok former for roller med de. En interesse som ikke burde skade noen, en interesse som alt anna men selvsagt ikke helt gjennomsnittlig i befolkningen - og at folk "tør" å ha en spesiell interesse som ikke alle har. Men det er kanskje det som fascinerer også. For meg er det iallefall slik.
Jeg velger å ikke fokusere på det negative men jeg må si jeg misliker alle de hatevideoene på JuTjuub, så ser helst ikke på de(utenom at jeg har sett noen for å få innblikk i hva folk sier..).
Donald, Mikke og de andre fra Disney leste jeg mye som barn og oppover litt. Ble så et opphold men har igjen fått fornya interesse for de tegneseriene. Ellers må jeg si jeg for lite peiling ellers på div tegneserier, filmer og blader, men det er jo bare å undersøke. Ellers sett endel div furryvodeoer på JuTjuub. Uten at jeg skal påstå at det definer meg som furry, det er kanskje litt opp til de mer innvidde her å utyale seg om kanskje.. Min far på 81 år liker å se på tegnefilmer når det sendes på tv, Tom og Jerry feks, leser Donald også ser jeg, veit ikke om en kan kalle han furry av den grunn men..
![wolf-happy [w-happy]](/forum/Smileys/default/wolf_smile_happy.gif)
Sjøl er jeg fascinert av ulv, vært i veldig, veldig lang tid. Veldig sterke følelser for det dyret. Har også sett ulv gjennom å ha jobbet og bodd på Langedrag Naturpark, fóra mm de parkulvene der og fått villulv på 6-7meters hold. Var der mitt i viraken da villulven kom over fjellet dit og seinere ble sluppet inn i innhegninga da den var på søk etter ny flokk og fant til de grader tonen med de andre der. Dét nærmøtet var en sterk opplevelse, flott, trur faktisk pulsen min gikk ned - fikk en veldig beroligende følelse inni meg da husker jeg. Dessverre var jeg midt oppi viraken da den samme villulven stakk av fra innhegninga, var jeg som oppdaga det først. Noe som egentlig bare var en trist hendelse og en tragisk slutt for livet dens. Jeg strøk "Vilde", som den het, over pelsen da den var bedøvd og skulle tragisk nok avlives. Det må jeg si var et hardt slag, har ikke glemt det fortsatt. Vi plasserer dyra inn i vår verden, vil de ikke så skyter vi dem..
Det er virkelig noe med det dyret som jeg føler visse paralleller ved. Og øynene dems er spesielle, de ser nesten gjennom deg!
Men for meg så synes jeg denne videoen summerer opp hva furry og fursuiting kan være ved siden av tegneinteresse og forskjellige kreative sysler eller personlige tilknytninger til dyr (therian), som på forskjellige arrangementer, på eget initiativ eller for veldedighet til dyr eller trengende barn i alle aldre - for å spre litt glede:
https://youtu.be/R55FOJAMl9oOg denne videoen liker jeg også godt til tross for at jeg egentlig ikke er interessert i dans, men tross for min i utgangspunktet fraværende danseinteresse - fascinerende at folk er så kreative og gjør noe ut av interessen sin som feks dette:
https://youtu.be/7qbmkv03obw