Skrevet av Emne: Missy er slem  (Lest 3575 ganger)

SarahLynx

• Hyperaktiv Fur
  • Glorious 3D lynx waiting for the winter to go away
    • Vis profil
    • LynxLynxLynx
Missy er slem
« på: 26. okt, 2010, 10:16 »
Missy
http://www.facebook.com/pages/Missy/105627159479822
er 4 og et halvt år. Vi adopterte henne da hennes tidligere eier skulle flytte ut fra Trondheim til kjæresten sin.
Nå bor hun med meg, Aikho og Barney.

Men Missy skraper på kassen sin når hun er misfornøyd, sånn med en gang hun blir sulten, men vi har tidspunkter for det. Begynner å bli lei for jeg får ikke til å lære at det ikke er lov og jeg vil ikke være hardhendt.
Har noen tips? =D

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Missy er slem
« Svar #1 på: 26. okt, 2010, 11:59 »
Begynner å bli lei for jeg får ikke til å lære at det ikke er lov og jeg vil ikke være hardhendt.

There's you problem.
Hardhendt kan være så mangt, og er faktisk en del av verktøyene man må bruke.
Når du sier "hardhendt" så tenker jeg da på et klart og tydelig kroppsspråk. Akkurat som folk flest trenger den å vite når dere sier "nei" og når dere sier "ja".

Bare for å ta familiekatta vår som eksempel.
Dette gjelder kun tilfeller når den gjør eller skal prøve seg på noe den ikke har lov til.
I 90% av tilfellene trenger vi kun å si kort "Nei" med en dyp stemme.
Hvis den ikke hører på det får han advarsel med et tramp i gulvet, og da har vi dekket 99% av alle tilfeller.
Hjelper ikke det, så er det ut. Dvs. den blir plukket rett opp og blir ikke sluppet får den er utenfor døra.

I starten trenger vi å gjøre det mer, siden den lærte seg grensene. Selv jeg har kastet han ut døra og/eller holdt han nede et par ganger :)
Husker spesielt en vinter hvor det var ekstra løs snø på terrasen. Han hadde gjort et kraftig "lovbrudd" så jeg siktet på den største haugen med snø og passet på at han fikk en flyvetur bort i den. Han gikk ifra å være "rebelsk" til "oh shit, nå gjorde jeg noe stygt" ganske fort. Han fikk være ute en stund, før han ble sluppet inn til sin vanlige kos og oppmerksomhet.

Eller så er denne kommunikasjonen gjensidig.
Hvis vi går over grensen dens, så rykker han på rumpa eller dytter hendene våres bort.
Blir ikke det respektert eller vi gjør noe veldig feil så biter han. Han biter hardt nok til at det gjør vondt, men fortsatt kun en brøkdel av hva han virkelig klarer.

Jeg er også av den tro at "klare signaler = økt tillit". Vi og katta har så dyp tillit til hverandre at vi kan ta han med til vetrenær og han holder seg rolig.
Han vil være redd og vil rykke, men godtar alt fra dumme bedøvelser til flaue barberinger.

Kort sagt:
Hovedsaken er klare signaler. Den trenger å vite når den gjør riktige ting, og den trenger å vite når den gjør noe galt.
Ikke være redd for å holde den rolig eller ta den bort/skammekrok hvis den gjør noe feil.
Spesielt i starten vil det trengs man litt repitering, men så lenge den får god oppmerksomhet ved siden av blir ikke tilliten borte.

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26. okt, 2010, 13:51 »
Først må dyret vite hva nei er.
Hvis man sier nei uten en handling er nei et bortkasta ord. Så et eksempel på å lære inn nei; Når katta begynner å gjøre noe ulovelig - si nei og ta den vekk fra handlingen.
 Husk at hvis den har fått lov en gang, blir det feil å si nei neste gang. og dette kan ta litt tid..

Klare tegn på hva som er lov og ikke lov, og tydlig signaler når den gjør noe galt. er vel bunn linja og husk å vis katten at ho får lov til noe også ^^,

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #3 på: 26. okt, 2010, 13:58 »
Hvis man sier nei uten en handling er nei et bortkasta ord. Så et eksempel på å lære inn nei; Når katta begynner å gjøre noe ulovelig - si nei og ta den vekk fra handlingen.

Godt eksempel. Samme vi gjorde med vår katt.

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
« Svar #4 på: 26. okt, 2010, 14:05 »

Godt eksempel. Samme vi gjorde med vår katt.

vanlig hundedressur vettu, har bare trent 3 hunder ;)

zandzpider

• Aktiv Fur
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 26. okt, 2010, 15:10 »
kan si jeg gleder meg til jeg får katt (om en mnd, for da flytter kjæresten og jeg til ny leilighet) =D=D