avstemning

Piracy it`s a..

It`s a crime
3 (9.4%)
It`s a way of life
9 (28.1%)
harmløs kopiering
4 (12.5%)
Ok, så lenge du ikke tar fra små selvskap/artister på vei opp
16 (50%)

Stemmer totalt: 26

Skrevet av Emne: Piratkopiering, Yay or ney?  (Lest 6130 ganger)

Ziggy Wolf

• Über Fur
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Piratkopiering, Yay or ney?
« på: 08. mai, 2011, 16:59 »
Piracy it`s a...

Bare av litt nyskjerrighet lurte jeg på hva folks holdninger er til piratkopiering. Er det greit er det feil, eller er det greit av og til.
For min del må jeg nokk indrømme at jeg har drevet smått med pitakopiering helt siden jeg kopierte på kasetter (Et urgammelt musikkformat man brukte før) Måten man forholder seg til, oppdager og får tak i musikk har forandret seg drastisk de siste tiårene. Nå kan man laste ned hva som helst hvorsom helst når som helst, noe jeg fortsatt syns er ganske utrolig. Piratkopiering er noe som har eksistert siden man først lærte å lagre informasjon på ting. Min holdning til det er at jeg personlig syntes det er helt greit å kopiere noe fra store selvskap. Som  feks Adobe som skal ha 20k for flere av programmene sine. Er det små band, artister eller mindre komersje ting så betaler jeg somregel for det. En del artister syntes også at dette er helt greit at musikken dems spres. Jeg mener at når man er musikkartist bør man gi litt til fansen i form av konserter og faktisk vise trynet sitt, ikke bare sitte å tjene seg rik på royalties.  For meg så gjelder piratkopiering å ta fra de rike og gi til de fattige og spre glede til andre. Når en først skal piratkopiere syntes jeg man ikke bør gjøre dette kun for egen del, men også dele med andre (seede), Salg av piratkopierte ting ser jeg på som moralsk forkastlig.
« Siste redigering: 08. mai, 2011, 17:02 av Ziggy Wolf »

Mally Azure

• Senior Fur
  • Energydrink Connoisseur
    • Vis profil
    • DeviantArt
Sv: Piratkopiering, Yay or ney?
« Svar #1 på: 08. mai, 2011, 17:17 »
hmmmm. Piratkopiering når det gjelder software som f.eks photoshop og greier, synest eg er ok, så lenge man ikke tjener penger ved bruk av programmet! Gjør du det bør man kjøpe the real deal og støtte produsentene.
Musikk derimot...Er sterk motstander av platebransjen, og mener penger skal IKKE være en drivkraft til å lage musikk, musikken skal være en fri kunstform. Hadde man ikkje kunne tjent penger på musikk hadde vi blitt kvitt mye av crappet som går nå for tiden, og bane vei for musikere som elsker det de driver og som ikke bryr seg om penger. Er musiker selv og ville aldri drømt om å selge musikken min noensinne, den skal være fri for alle.

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #2 på: 08. mai, 2011, 17:42 »
Musikere trenger jo penger de også! De bør bla. mates daglig, og bades minst en gang i uken. Også må du kjøpe nye gitarstrenger til de av og til, og belønne de med iskrem når de har vært flinke. Slikt koster.

Mally Azure

• Senior Fur
    • Vis profil
    • DeviantArt
« Svar #3 på: 08. mai, 2011, 17:58 »
Musikere trenger jo penger de også! De bør bla. mates daglig, og bades minst en gang i uken. Også må du kjøpe nye gitarstrenger til de av og til, og belønne de med iskrem når de har vært flinke. Slikt koster.
hehe! Penger tjener man i arbeid/yrkeslivet!   ;) :P

MouseClick

• Gjest
« Svar #4 på: 08. mai, 2011, 18:33 »
Har sluttet å laste ned musikk. Nå betaler jeg for den istedet. Filmer og serier laster jeg derimot ned. Om filmen er bra, så kjøper jeg oftest filmen i butikken. Jeg betaler også for mesteparten av programvaren jeg bruker.

Freke

• Senior Fur
  • Hvorfor mure seg inne når man kan more seg ute?
    • Vis profil
    • To my Furaffinity!
« Svar #5 på: 08. mai, 2011, 19:20 »
vell jeg kjøper musikk når jeg liker det
"Life is like a dogsled team. If you ain't the lead dog, the scenery never changes." ~ Lewis McDonald Grizzard, Jr.

Skype navn: Loniler       (hvis dere skal sende meg venne inv på skype plz merk den men forumnavnet ditt eller noe xP)

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #6 på: 08. mai, 2011, 20:24 »
hehe! Penger tjener man i arbeid/yrkeslivet!   ;) :P

Aw, så jeg må skaffe meg en jobb. [sad]

Trash

• Hyperaktiv Fur
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
« Svar #7 på: 08. mai, 2011, 21:05 »
hmmmm. Piratkopiering når det gjelder software som f.eks photoshop og greier, synest eg er ok, så lenge man ikke tjener penger ved bruk av programmet! Gjør du det bør man kjøpe the real deal og støtte produsentene.
Musikk derimot...Er sterk motstander av platebransjen, og mener penger skal IKKE være en drivkraft til å lage musikk, musikken skal være en fri kunstform. Hadde man ikkje kunne tjent penger på musikk hadde vi blitt kvitt mye av crappet som går nå for tiden, og bane vei for musikere som elsker det de driver og som ikke bryr seg om penger. Er musiker selv og ville aldri drømt om å selge musikken min noensinne, den skal være fri for alle.

Jeg er musiker, og jeg planlegger også å leve av musikk. Men det er dyrt å leve. Du må også huske at artisten kun får 15 % av det du betaler for en CD. Det betyr at om du gjør det bra med en plate i Norge, og selger 2000 skiver, så får du bare ca. 50 000 for det. Om du har brukt ett år eller mer på plata, så er ikke det en serlig høy årslønn å leve av. Men sånn er det, fordi studio og markedsføring er så dyrt.

Mally Azure

• Senior Fur
    • Vis profil
    • DeviantArt
« Svar #8 på: 08. mai, 2011, 21:17 »
Jeg er musiker, og jeg planlegger også å leve av musikk. Men det er dyrt å leve. Du må også huske at artisten kun får 15 % av det du betaler for en CD. Det betyr at om du gjør det bra med en plate i Norge, og selger 2000 skiver, så får du bare ca. 50 000 for det. Om du har brukt ett år eller mer på plata, så er ikke det en serlig høy årslønn å leve av. Men sånn er det, fordi studio og markedsføring er så dyrt.
Det er derfor det kan være lurt å ha en solid jobb på siden slik at man har penger å leve for hvis du har planer om å leve av musikken [wink], bass læreren min jobber som lærer ved siden av sessionwork som han gjør for forskjellige artister.

Trash

• Hyperaktiv Fur
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
« Svar #9 på: 09. mai, 2011, 10:46 »
Det er derfor det kan være lurt å ha en solid jobb på siden slik at man har penger å leve for hvis du har planer om å leve av musikken [wink], bass læreren min jobber som lærer ved siden av sessionwork som han gjør for forskjellige artister.

Hvorfor skal ikke en musiker betales for det harde arbeidet han gjør? Studio koster titusenvis av kroner hver eneste dag å leie, distribusjon er så langt fra gratis som det kommer, konsertlokaler skal leies, forsikringer skal betales, musikken skal reklameres for også. Noen må rett og slett betale for alt dette her, og det er det plateselskapene som gjør. Artister bruker ofte flere år på ett album, og jeg synes det er for mye forlangt at lytterne skal kreve at det ferdige produktet skal være gratis.

Spotify er også en dårlig unnskyldning på dette punktet, men mange tar det opp. Gjør man det bra med en singel i Norge, og selger 6000 kopier, så får artisten i det minste litt. Får man 6000 avspillinger på Spotify sitter plateselskapet gjerne igjen med en 300 kroner som da skal deles opp til alle de forskjellige utgiftene som jeg nevnte over. Artisten er heldig om han får nok til ett smørbrød.

KamuTraxyRaff

• Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 på: 09. mai, 2011, 20:19 »
«Piratkopiering» er et helt feil uttrykk. Det er et ord plateselskapene og -distributørene har trykket til sitt bryst. Per definisjon er jeg en TYV når jeg hører en sang på Youtube1; plateselskapenes retorikk er at dersom du laster ned noe, på en eller annen måte, har du gjort det istedenfor å kjøpe det. Ingen andre alternativer. *dramatisk fet tekst* Og det henger jo ikke på greip.

1 med mindre det er Vevo.

Ziggy Wolf

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #11 på: 10. mai, 2011, 20:14 »
Fordi piracy høres så mye fetere ut.
http://www.youtube.com/watch?v=YuRUk074VKc

Pycnopodia

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #12 på: 11. mai, 2011, 22:27 »
Jeg tror mange som piratkopierer ikke gjør det for å spare penger men fordi det er mer lettvint. Noen som har prøvd å leie film over nettet?

Meg og broren min er godt over snittet datanerder/datakyndige, han kjører linux og jeg har 4 pcer + en laptop. En kveld skulle vi prøve å leie en film på nettet. Vi har penger og VISA-kort og vi ønsker å betale for filmen. Men det skulle vise seg å være alt annet enn lett, flere ganger foreslo jeg å bare laste ned filmen siden det bare tar noen minutter og går mye fortere men han er imot piratkopiering og nektet. Han måtte ringe til supporten før vi klarte å streame den filmen.

Det som jeg mener må til er at det må bli like lettvint å kjøpe noe som å laste ned gratis, og aller helst enda mer lettvint. En portal for film og musikk slik som Steam er for spill tror jeg kunne virket kjempebra.
Jeg setter også spørsmålstegn ved hvor styrtrike artister og plateselskaper skal bli, på samme måte som jeg setter spørsmålstegn ved hvor styrtrike fotballspillere skal bli. Skal de bli 10000 ganger rikere enn en statsminister? Er det urettferdig og synd på dem hvis de bare blir 9000 ganger rikere enn en statsminister?

Plateselskapene har kjempet mot mp3-spilleren helt fra den kom, de vil at du skal kjøpe musikk på cd-plater. Hvis du ønsker å høre på to låter fra ulike band eller album i bilen må du ta med to cd-plater og skifte plate underveis. Dersom du bare liker 1 sang på en plate må du bytte til den platen hver gang du vil høre den sangen.
Dette er 20-30 år gammel teknologi, folk ønsker mer moderne teknologi som lar dem høre på den musikken de vil uten å ta seg bryet med å streve med en kasse full av kasetter, LP-plater eller cd-plater. De ønsker musikken i digital form.
Plateselskapene nekter å innse at de står ovenfor et paradigmeskifte, dette er helt forutsigbart ettersom alle systemer prøver å bevare seg selv og kjemper mot all forandring. Det ville være veldig merkverdig og spesielt dersom plateselskapene gjorde det fornuftige.
De burde slutte å selge cder, butikker som Spaceworld og Platekompaniet burde legges om slik at kunden kunne komme inn i butikken og legge penger på en automat og brenne ut cd eller kopiere musikk til en usb-stick. Butikklokalene burde vært fylt av t-skjorter, plakater og lignende, ikke gammel og upraktisk teknologi.

TL;DR:
Hvis polet er en time unna og naboen sin hjemmebrent er rett ved dørstokken..
Eller om polet ikke får produktet du skal ha inn på lager før neste år..
Da er det ikke overraskende at noen skaffer varene sine fra andre steder enn polet..

Ziggy Wolf

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #13 på: 11. mai, 2011, 23:59 »
Det er somregel mer lettvint å laste ned "ulovlig" enn å kjøpe. Når det gjelder en del filmer og cder er det jo jevt å ha det i fysisk form, men lite praktisk. En relevant faktor er også pris, mener mye av cd, dvd, spill er for dyrt spessielt her. Kjøpte et dvd sett som kosta meg 1000 kr i Skottland tilsvarende pris her ca 10,000 eller 1000 per boks!! Hvor jeg betalte kun 100 per boks der, helt sykt. Mye av grunnen til at jeg laster ned ( også via itunes og sider) er at de f ikke har den musikken jeg liker, bare mye kommerst piss, som er så bred for at mest mulig syns det er greit nokk og plateselvskapene og media skal bestemme hva som er kult, og folk kjøper det fordi de vil være som alle andre og tør ikke tenke selv i frykt for å bli fryst ut. Komerst søppel som er blottet for mening og musikalskutrykk. Så derfor støtter jeg små band og undergrunds musikk ved å kjøpe fra deres sider.  Derfor velger jeg å kle meg og være anderledes, fordi jeg hater komersialisme så intenst og lidenskapelig at jeg har ikke ord for det. Underholdningsbransjen trenger en totalrennovering! Finner det også avskylig at enkelte skal tjene mer penger enn hva en del land har i statsbudsjett.
"pust pes pust pes" sorry for ranten, måtte bare få det ut.

Aikho

• It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
« Svar #14 på: 12. mai, 2011, 01:41 »
Det som jeg mener må til er at det må bli like lettvint å kjøpe noe som å laste ned gratis, og aller helst enda mer lettvint. En portal for film og musikk slik som Steam er for spill tror jeg kunne virket kjempebra.

iTunes er en kjempefin portal for musikk-biten og Spotify (selv om det per sang er 2 kroner dyrere) er ifølge de som bruker den også veldig lettvint. Jeg har så godt som sluttet å laste ned musikk ulovelig, eneste jeg piratkopierer er musikk jeg ikke får kjøpt på iTunes i Norge.

Og angående hvor rike artister skal bli... Jeg har "tjent" (Gåseøyne fordi pengene har gått med på å legge ut sangene på iTunes og ellers finnansiere det jeg holder på med når det gjelder musikken min, og når alt kommer til alt går jeg i et stort minus.) ca. 800,- på musikken min på 3 år. Det er ikke akkurat så mye. Dog, jeg har jo ikke noe plateselskap eller noen andre som reklamerer for meg og jeg har jo ingen mulighet til å ta imot spillejobber heller, så den eneste reklamen jeg får er venner som forteller venner og folk som legger det ut på YouTube i ny og ne, samt at jeg selv sender linkene til så mange som mulig...

Trash

• Hyperaktiv Fur
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
« Svar #15 på: 12. mai, 2011, 14:47 »

iTunes er en kjempefin portal for musikk-biten og Spotify (selv om det per sang er 2 kroner dyrere) er ifølge de som bruker den også veldig lettvint. Jeg har så godt som sluttet å laste ned musikk ulovelig, eneste jeg piratkopierer er musikk jeg ikke får kjøpt på iTunes i Norge.

Og angående hvor rike artister skal bli... Jeg har "tjent" (Gåseøyne fordi pengene har gått med på å legge ut sangene på iTunes og ellers finnansiere det jeg holder på med når det gjelder musikken min, og når alt kommer til alt går jeg i et stort minus.) ca. 800,- på musikken min på 3 år. Det er ikke akkurat så mye. Dog, jeg har jo ikke noe plateselskap eller noen andre som reklamerer for meg og jeg har jo ingen mulighet til å ta imot spillejobber heller, så den eneste reklamen jeg får er venner som forteller venner og folk som legger det ut på YouTube i ny og ne, samt at jeg selv sender linkene til så mange som mulig...

Kjenner meg igjen her. Har spilt med det bandet jeg er i nå i 1.5 år, og selv om vi har samlet sammen noen tusinger her og der så går det meste vi tjener med på leie av øvingslokaler og studiotid. Tilogmed mange signerte artister har det sånn, ikke alle er Popstjærner med millioner i baklomma.

Pycnopodia

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #16 på: 12. mai, 2011, 15:13 »
Alle artister kan ikke tjene like mye, for at noen skal tjene ekstra mye må andre tjene ekstra lite.

Problemet for platebransjen er i stadig større grad at artister klarer seg uten dem. De har lenge kynisk utnyttet artister og håvet inn penger for andres talent, det burde være omvendt. Platebransjen burde være artistenes tjenere, ikke deres herskere.

Men nå kan artister faktisk nå ut til massene via internett, reklamere for seg selv og distribuere musikken sin selv.
Platebransjen er livredd for at artister skal begynne å se på platebransjen som overflødig og ignorere den helt mens de selger og lever av musikken sin uten den. De har gått fra å være helt essensielle for artister til å bli sett på nesten som parasitter.

Tror ikke det er mange som tror at cd-er vil være i utstrakt bruk om 100 år, utover platebransjen såklart. De gjør hva de kan for at vi skal sitte igjen med cder så lenge som mulig.

Men jo, folk har ikke råd til å tømme lommene sine på musikk. Når platebransjen ikke lenger tar en stor del av kaken vil artistene sitte igjen og tjene mer.

Snøkrystall

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #17 på: 16. mai, 2011, 11:30 »
Ser at det går veldig mye på musikk her :P
Nå har jeg kanskje ikke kjøpt så mye musikk igjennom min tid, men har noen CDer ihvertfall x3
En ting er sikkert; jeg kjøper ikke noe uten at jeg vet at det jeg kjøper fungere, om jeg liker det o.l
Liker å prøve det ut før kjøpet tas, for da blir usikkerheten litt mindre aktuell.
Jeg kjøper plater fra de jeg liker for å støtte dem til videre produksjon, for at hele sirkelen skal gå rundt.

Kan gå inn på litt andre ting også, siden "priatkopiering" går jo litt på andre ting også.
Ting koster penger, og programvare/spill kan være hakket dyrere enn musikk igjen.
Om produsentene eller dem som gir ut det aktuelle programmet har en demo ute, så er det ikke et stort problem akkurat.
Da får man prøve det ut før man eventuelt kjøper.
Men det ser ut som demoer blir mindre tilgjenglig (ihvertfall for min del), slik at å laste ned aktuelle programvare for å prøve ut er lettere og tryggere.
Det er ikke alltid alle funksjoner er tilgjenglig denne veien heller, slik at dette kan funke som en demo.
Hadde det vært lettere å skaffe demoer, så hadde jeg heller ikke akkurat prøvd programvaren på uloveligvis heller.

Jeg liker å ha en viss trygghet når jeg kjøper noe, og da kan en demo være en trygghet for å få litt innsikt i hva jeg eventuelt kommer til å kjøpe.

Furrylumpy

• Fur
  • *
    • Vis profil
    • Aeilsar
« Svar #18 på: 17. mai, 2011, 05:27 »
hva er pirat kopiering?  [laugh] kopiere bare til eget bruk æ så ser ikke nån problema m d... d er bare grådige folk som vil ha alt for sæ sjøl som kaller d piratkopiering... :P klart æ ville stjelt bilen til sjefen for et plateselskap...han har jo en feit ferrari....  [laugh] [laugh] [laugh] d m bilen skjer ikke sidn æ ikke e så slem hihi..  [eek]

VVolfsong

• Overaktiv Fur
  • Rawr
    • Vis profil
« Svar #19 på: 22. mai, 2011, 12:55 »
Yey.

Problemet i dag er ikke piratkopiering, men bransjene som skyter seg selv i foten med å gjøre deres fremtidige kunder til sine fiender. Jeg har kopiert utrolige mengder film, musikk og spill opp gjennom årene, ganske enkelt fordi jeg var ung og hadde lite penger. Nå betaler jeg for Spotify, Crunchyroll (streaming tjeneste for anime), kjøper spill fortere enn jeg får runda dem, handler minst ett par bluray filmer i måneden og går jevnlig på kino. Jeg er absolutt det som bransjene ville sett på som en storforbruker. Den eneste grunnen til at jeg er det i dag er fordi jeg hadde adgang til så store mengder gratis når var yngre og ble vendt til å ha ett så stort forbruk. Dersom jeg ikke hadde piratkopiert når jeg var yngre så hadde resultatet vært at jeg hadde hatt en kjedeligere oppvekst og bransjene hadde knapt tjent en krone på meg den dag i dag.

De påstår at en nedlasting er ett tapt salg. Bull****. Flesteparten som laster ned hadde ikke brukt penger på det dersom det ikke var tilgjengelig for dem gratis. De hadde bare gått videre uten å ha fått hørt/sett/prøvd det de lastet ned. Det er ekstra eksponering som former morgendagens kjøpere.

Piratkopiering kommer til å eksistere helt frem til vi klarer overgangen til den digitale tidsalder og får på plass forretnings-modeller som er tilpasset den nye virkeligheten. Som Pycnopodia sier så er bransjen i dag en parasitt som melker artistene. En parasitt som det ikke lengre er behov for, men som har penger nok til å holde seg selv kunstig i live i mange år enda ved å holde tilbake utviklingen.

Ingen overgang er smertefri, og denne gangen er det musikkbransjen som kommer til å lide da de ikke har noe reelt å livnære seg på frem til de nye modellene er ferdig utviklet og på plass. Spillindustrien har online spill som krever en aktiv konto for å bruke og konsoll spill, og filmindustrien har Bluray plater som det fortsatt er kult å ha i hylla. Platebransjen derimot har ikke noen varer å støtte seg på i overgangen. Ingen gidder å sette inn en CD for å høre på en sang og så måtte bytte for å kunne høre på en annen. De er allerede i den digitale tidsalder, men de har kommet der før forretnings-modellene var klare. Konserter vil selvsagt holde liv i de største artistene, men de mindre har noen smertefulle år i vente dersom de ikke klarer å tilpasse seg på egen hånd. Bransjen er for opptatt med å desperat holde på den gamle modellene til å ta vare på dem.
« Siste redigering: 22. mai, 2011, 14:46 av VVolfsong »

Trash

• Hyperaktiv Fur
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
« Svar #20 på: 22. mai, 2011, 17:09 »
Alle artister kan ikke tjene like mye, for at noen skal tjene ekstra mye må andre tjene ekstra lite.

Problemet for platebransjen er i stadig større grad at artister klarer seg uten dem. De har lenge kynisk utnyttet artister og håvet inn penger for andres talent, det burde være omvendt. Platebransjen burde være artistenes tjenere, ikke deres herskere.

Men nå kan artister faktisk nå ut til massene via internett, reklamere for seg selv og distribuere musikken sin selv.
Platebransjen er livredd for at artister skal begynne å se på platebransjen som overflødig og ignorere den helt mens de selger og lever av musikken sin uten den. De har gått fra å være helt essensielle for artister til å bli sett på nesten som parasitter.

Tror ikke det er mange som tror at cd-er vil være i utstrakt bruk om 100 år, utover platebransjen såklart. De gjør hva de kan for at vi skal sitte igjen med cder så lenge som mulig.

Men jo, folk har ikke råd til å tømme lommene sine på musikk. Når platebransjen ikke lenger tar en stor del av kaken vil artistene sitte igjen og tjene mer.

Jeg synes det blir så feil å fremstille plateselskapene som "roten til alt ondt" her. Du må huske på at det er fint lite artister der ute som har råd til å bruke de millionene av kroner som det koster å spille inn en plate i studio, eller de mange, mange millionene det koster å finansiere en turné. Dette er det plateselskapene som tar seg av, og de satser veldig mye penger når de signerer en ny artist.

Jeg er veldig enig i at å gå på Platekompaniet og betale 180 kroner for en CD er over budsjettet jeg har som student. Det er trist, fordi jeg ønsker å få tak i mest mulig musikk jeg kan nyte, og jeg ønsker å støtte artisten. Hvis du synes at andelen av en kjøpt CD som går til artisten er for liten (15 %), så må man huske på at en platform som Spotify gir artisten mye, mye mindre. Nesten ingenting.

Jeg er ingen ekspert på dette her, langt i fra. Men jeg kjenner mange medartister, både signerte og usignerte, og jeg har vært og hørt på noen forelesninger om dette på Norsk institutt for Musikkvitenskap. Der fikk jeg se mye sjokkerende statistikk som mange ikke er klar over, og det ble også forklart mye om hvorfor musikkbransjen er som den er i dag.

Pycnopodia

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #21 på: 22. mai, 2011, 17:32 »
Hmm..

Sålenge platebransjen fortsetter å selge mange tiår gammel teknologi til overpris så syntes jeg ikke det er rart at salgene ikke øker, just saying :)

VVolfsong

• Overaktiv Fur
  • Rawr
    • Vis profil
« Svar #22 på: 22. mai, 2011, 18:16 »
Hvis du synes at andelen av en kjøpt CD som går til artisten er for liten (15 %), så må man huske på at en platform som Spotify gir artisten mye, mye mindre. Nesten ingenting.

Og det er ene og alene platebransjen sin feil at dette er tilfellet. Å få Spotify modellen til å fungere vil bety at platebransjen vil være den som sitter igjen med 15% i stedet for artistene. Det er de selvfølgelig ikke interessert i, så de gjør det de kan for å prøve å holde på dagens modell. Det kommer til å ta noen år til, men de kommer til å tape den kampen og store deler av bransjen vil bli lagt ned.

On a sidenote, en annen effekt vil være at en del butikker vil forsvinne, slik som f.eks. Platekompaniet. Når alt blir streamet digitalt så kommer de til å sitte igjen uten noe å selge. Trist, men sånn er det bare. Make way for the future...
« Siste redigering: 22. mai, 2011, 18:21 av VVolfsong »

Trash

• Hyperaktiv Fur
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
« Svar #23 på: 23. mai, 2011, 03:08 »
Hvis du synes at andelen av en kjøpt CD som går til artisten er for liten (15 %), så må man huske på at en platform som Spotify gir artisten mye, mye mindre. Nesten ingenting.

Og det er ene og alene platebransjen sin feil at dette er tilfellet. Å få Spotify modellen til å fungere vil bety at platebransjen vil være den som sitter igjen med 15% i stedet for artistene. Det er de selvfølgelig ikke interessert i, så de gjør det de kan for å prøve å holde på dagens modell. Det kommer til å ta noen år til, men de kommer til å tape den kampen og store deler av bransjen vil bli lagt ned.

Men Plateselskapene får heller ikke mange prosentandel av ett platesalg rett i lomma. Mesteparten går til produksjonsutgifter. Så hvem skal ha skylda? Er plateselskapene for gjerrige? Er det rett og slett for dyrt å produsere og distrubuere en CD? Eller er kjøperne rett og slett for whinete? I don't know, bare spekulerer.

Jeg er egentlig veldig splittet i denne debatten. Fra mitt musiker-point of view synes jeg ikke 180 kroner er mye å betale vs. hvor mye arbeid, energi og tid som er lagd ned på en CD. Fra mitt musikkfan-POV derimot har jeg en ønskeliste på flere hundre CD-er, men ett budsjett ikke gjør dette serlig realistisk for en student å anskaffe seg dem.