Skrevet av Emne: Festivus - Eller hvordan feirer du ellers høytiden i år?  (Lest 5458 ganger)

SarahLynx

• Hyperaktiv Fur
  • Glorious 3D lynx waiting for the winter to go away
    • Vis profil
    • LynxLynxLynx
Festivus starter nå, den 23. Desember.

Den ble laget for noen tiår siden som et svar på denne høytiden vi er i nå, og er en befrielse fra det kommersielle med den.
Mottoet lyder som følger ”A Festivus for the rest of us” (fritt oversatt til: En festivus for oss andre).

En jernstang, gjerne aluminium, støttet på ben står som erstatning for julegran og andre juledekorasjoner.

De som deltar må delta på "Airing of Grievances" under middagen, og snakker ut om hvordan de i ditt fellesskap eller utom i verdenen har sviktet og ydmyket deg.

Etter festivusmiddagen startet ”The Feats of Strength” der festivus ikke avsluttes før verten har blitt overvunnet i wrestling med en utvalgt gjest i wrestling og uskadeliggjort.
Om ingen skulle klare å overvinne verten av Festivus, vil Festivus vare videre til nyttår.

Jeg har gjort det litt i årene før det da.
Sammen med julen selv, selvfølgelig :P

Sammen med de jeg har feiret Festivus med har vi inkludert en annen personlig tradisjon, som er en juletrekrig, et strategispill som arter seg i grenene og pynten på det oppbrukte juletreet til Julen som feires side om side. Dette har vanligvis tatt sted 28. eller 29. Desember.

Selvfølgelig feirer jeg ikke denne høytiden nå, jeg tilbringer ferien med familien til Aikho i år. Og det er ikke rom for Festivus i mitt litt (bortsett fra *mumlemumle*) ^.^

Hva med dere andre da, hvordan feires det hos dere?

Snøkrystall

• Über Fur
    • Vis profil
Sv: Festivus - Eller hvordan feirer du ellers høytiden i år?
« Svar #1 på: 23. des, 2010, 11:33 »
Jeg feirer det vel noe normalt vil jeg tru.
juledekorasjoner, juletre, julemiddag osv. x3
Det som jeg synes er litt artig da, er at folk ser på jul som en kristen greie, når det egentlig er en norrøn tradisjon :P

Jul heter da Jólablót fra gammalt av og er egentlig Midvinterdagen som hedningene feira her i Norden, før kristenmansshiten kom og kidnappa den xP
Såå, jul har egentlig null og niks med kristendommen å gjøre :P
Jesus ble ikke født den 24/25, men de flytta dagen for å kunne ha feringa nærme midtvintersdagen.
Så klart, man vet ikke når han tullingen ble født, men fra gammalt av feria de gresk ortodokse kristus sin fødsel den 7.januar, mens de forsatte med 24 desember her i Norge.
I tillegg ville de kristne kalle det hele for Kristmessa, som er grunnen til at det heter/het "Christmas" før i USA osv.

Nei, feirer forsatt Jul, men liker å tenkte på at det heller er hedensk enn kristenshit :P

Freke

• Senior Fur
  • Hvorfor mure seg inne når man kan more seg ute?
    • Vis profil
    • To my Furaffinity!
« Svar #2 på: 23. des, 2010, 13:28 »
alene, alene for evig..... jeg er helt alene til nyttår....

meh..... jeg hater å si det men jeg feirer begge høytidene helt mutters alene i år.....

akkurat nå synger jeg på sangen "Ønskestjernen" og prøver å få tonene i orden det er en så fin sang ^^
« Siste redigering: 23. des, 2010, 14:16 av Freke »
"Life is like a dogsled team. If you ain't the lead dog, the scenery never changes." ~ Lewis McDonald Grizzard, Jr.

Skype navn: Loniler       (hvis dere skal sende meg venne inv på skype plz merk den men forumnavnet ditt eller noe xP)

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23. des, 2010, 13:52 »
Ferjer GIFTmas, aka jul. Nå uten alt kristendom/jødedom tullet.
Julaften ferier vi med at familien sammens for et julemåltid som er ribbe^^,
så jah, "vanlig" familie jul, bare uten Joon i år siden han måtte jobbe på julaften =(

TheSpottedCow

• Overaktiv Fur
    • Vis profil
« Svar #4 på: 23. des, 2010, 14:53 »
stikker te farmor te juleaften ribbe og svinesteik. og stikker til dama 1juledag.
"My God has a hammer, your God was nailed to a cross. Any questions?"

Lakorv

• Aktiv Fur
  • **
  • Ek em hrafninn
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23. des, 2010, 16:27 »
Det som jeg synes er litt artig da, er at folk ser på jul som en kristen greie, når det egentlig er en norrøn tradisjon :P

Jul heter da Jólablót fra gammalt av og er egentlig Midvinterdagen som hedningene feira her i Norden, før kristenmansshiten kom og kidnappa den xP
Jesus ble ikke født den 24/25, men de flytta dagen for å kunne ha feringa nærme midtvintersdagen.
Så klart, man vet ikke når han tullingen ble født, men fra gammalt av feria de gresk ortodokse kristus sin fødsel den 7.januar, mens de forsatte med 24 desember her i Norge.
I tillegg ville de kristne kalle det hele for Kristmessa, som er grunnen til at det heter/het "Christmas" før i USA osv.

Nei, feirer forsatt Jul, men liker å tenkte på at det heller er hedensk enn kristenshit :P

Liker at du har en del ting rett, men ang. Jesu fødselsdag tar du feil så vidt meg bekjent. Grunnen til at de ortodokse feirer den sjette [edit: sjette, ikke sjuende] er ikke at de tror han ble født på en annen dag, men at de følger en eldre kalender, der den dagen vi feirer den 25. faller på den 6. Ordet 'jul' ble beholdt i et slags kompromiss her i Norge, for å gjøre overgangen fra hedenske tradisjoner til kristen feiring enklere. I andre land har de gått fullt ut, som f.eks. engelsk - kristmesse, fransk - fødsel, osv. På engelsk kan du fortsatt finne Yule som en arkaisk referance til den hedenske tradisjonen, nå brukt som et gammelmodig navn på kristmessa.

Midtvinterdagen er nærmere den 12. januar, men ble flytta av Håkon den Gode [edit: hadde feilkobla minnene]. Jól ble altså feira sånn ca. den 12. til den 15. januar (var en tredagersfest).

Jula som den feires i Norge i dag, er ei salig blanding av tradisjoner fra rundtom i Europa, skjønt hovedgrunnen til feiringa i dag tillegges Jesu fødsel. Men ribba vi så gladelig spiser kan faktisk være en tusen år gammel tradisjon fra gode gamle jólablót, da bl.a. griser ble slakta. Blodet ble ofra, men kjøttet ble tilberedt og servert.

Selv vurderer jeg sterkt å flytte feiringa mi til den 12. januar når jeg en gang flytter ut. Men i år som i tidligere år skal det spises ribbe og pinnekjøtt, åpnes gaver og ses TV. Mat og tid med mor, far og bror, og en dagstur til besteforeldrene som bor et par timer unna.

Ordet romjul (eg. romhelg) betydde forresten '(dager) som ikke behøver holdes så strengt hellige' ifølge det jeg har klart å rote opp. (Norrønt: Rúmheilagr)
« Siste redigering: 23. des, 2010, 16:34 av Lakorv »

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
« Svar #6 på: 23. des, 2010, 16:42 »

Liker at du har en del ting rett, men ang. Jesu fødselsdag tar du feil så vidt meg bekjent. Grunnen til at de ortodokse feirer den sjette [edit: sjette, ikke sjuende] er ikke at de tror han ble født på en annen dag, men at de følger en eldre kalender, der den dagen vi feirer den 25. faller på den 6. Ordet 'jul' ble beholdt i et slags kompromiss her i Norge, for å gjøre overgangen fra hedenske tradisjoner til kristen feiring enklere. I andre land har de gått fullt ut, som f.eks. engelsk - kristmesse, fransk - fødsel, osv. På engelsk kan du fortsatt finne Yule som en arkaisk referance til den hedenske tradisjonen, nå brukt som et gammelmodig navn på kristmessa.

Midtvinterdagen er nærmere den 12. januar, men ble flytta av Håkon den Gode [edit: hadde feilkobla minnene]. Jól ble altså feira sånn ca. den 12. til den 15. januar (var en tredagersfest).

Jula som den feires i Norge i dag, er ei salig blanding av tradisjoner fra rundtom i Europa, skjønt hovedgrunnen til feiringa i dag tillegges Jesu fødsel. Men ribba vi så gladelig spiser kan faktisk være en tusen år gammel tradisjon fra gode gamle jólablót, da bl.a. griser ble slakta. Blodet ble ofra, men kjøttet ble tilberedt og servert.

Selv vurderer jeg sterkt å flytte feiringa mi til den 12. januar når jeg en gang flytter ut. Men i år som i tidligere år skal det spises ribbe og pinnekjøtt, åpnes gaver og ses TV. Mat og tid med mor, far og bror, og en dagstur til besteforeldrene som bor et par timer unna.

Ordet romjul (eg. romhelg) betydde forresten '(dager) som ikke behøver holdes så strengt hellige' ifølge det jeg har klart å rote opp. (Norrønt: Rúmheilagr)

Trodde det var mer på grunna av vintersolverv var rundt disse tider. (22 desember), men vikinger var et folk gla i fest virker det som.
Dessuten påstår det av enkelte at Kristus ikke engang var født i Desember, men Januar, men pga tradisjoner for feiring tok de 24 desember fordi det alt var en dag som var ferjet av de fleste folka i Europa.

Snøkrystall

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #7 på: 23. des, 2010, 21:32 »

Trodde det var mer på grunna av vintersolverv var rundt disse tider. (22 desember), men vikinger var et folk gla i fest virker det som.
Dessuten påstår det av enkelte at Kristus ikke engang var født i Desember, men Januar, men pga tradisjoner for feiring tok de 24 desember fordi det alt var en dag som var ferjet av de fleste folka i Europa.

Ja, er vintersolverv/midtvintersdag eller hva det nå heter som egentlig ble feira 22 des.
Og hvem bryr seg egentlig om jesus lengre? x) I know I don't care :P

Menmen, feil er lov å gjøre. Takk for eventuelle opprettelser, ja.
Ville bare ha fram poenget med at jesus kristus sin fødsel og kristendommen/jødedommen omtrent ikke har en dritt med jula å gjøre :P

Skarpen

• Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • pu5
    • Vis profil
« Svar #8 på: 23. des, 2010, 22:53 »

Og hvem bryr seg egentlig om jesus lengre? x) I know I don't care :P

Menmen, feil er lov å gjøre. Takk for eventuelle opprettelser, ja.
Ville bare ha fram poenget med at jesus kristus sin fødsel og kristendommen/jødedommen omtrent ikke har en dritt med jula å gjøre :P

Jehovas vitner kommer å tar deg! BARE VENT! x3

anyways wierdo jul i år, men får se hvordan det går >_>

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #9 på: 23. des, 2010, 23:39 »
Liten men familieorientert feiring med en kombinasjon av "folk gjør hva de føler for".

Resultat:
Ene søstra feirer hos slekta til kjæresten.
Resten av vår "store" slekt skal feire hos tante på farsiden.
Blir god julemiddag, masser dessert **burp**, gaveutdeling og folk blir kjørt hjem når de går lei.

Craziux

• Über Fur
  • Mwahahahaha!
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #10 på: 24. des, 2010, 00:32 »
alene, alene for evig..... jeg er helt alene til nyttår....

meh..... jeg hater å si det men jeg feirer begge høytidene helt mutters alene i år.....

Du har det ikke så gale skal eg si deg! [razz]
Eg var helt aleine på 18 års dagen min på grunn av familien var i england da vulkanen på island fant sted, og ingen eg kjente var hjemme den dagen...

Jaja, til topic: Jul i år: Juletre, julemåltid og pakker og kansje litt mer. De fleste Julene pleier å være en del forskjellige siden vi drar fra "mor til far" og kansje til andre i familiens hjem av og til. God Jul til hver og en foresten!
Furaffinity: Chronowolf - Weasyl: Chronowolf
SoFurry: Chronowolf - Second Life: CrazieHusky

Atrox

• Global Moderator
  • Über Fur
    • Vis profil
    • FA
« Svar #11 på: 24. des, 2010, 00:52 »
Jeg liker jul. Jeg har laget mer enn 50% av gavene mine selv. Økonomisk (jeg er student, vet dere) og så betyr gavene så mye mer enn en CD kjøpt på platekompaniet.

Jeg feirer med morsiden av familien min. Gleder meg, fordi jeg har så asm gave til min mor, og det blir spennende å se reaksjonen hennes.

Aikho

• It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
« Svar #12 på: 24. des, 2010, 01:15 »
Lagde 90% av gavene selv i år også jeg. Gir heller en "bit av meg" enn noe jeg må kjøpe bare for å ha kjøpt noe sånn at det skal ha nok verdi til at de ikke skal føle at de har fått noe (teite forventninger om å få gaver osv. folk har de innerst inne og det er teit). Feiringen foregår i år hos far, sammen med kjæresten min. :D

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #13 på: 24. des, 2010, 03:03 »
Feirer nok relativt normalt selv, som de fleste andre. Familielunsj, middag med familien, utdeling og åpning av presanger (får for det meste bare penger), deretter blir det generell familiekos eller å trekke seg tilbake til rommet sitt.

Skulle gjerne ha feiret med kjæresten, og / eller på en litt babyfurete måte. Kanskje om noen år! Men den vanlige, tradisjonelle måten er jo hyggelig nok.

Ziggy Wolf

• Über Fur
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
« Svar #14 på: 24. des, 2010, 10:06 »
Skulle gjerne ha feiret med kjæresten, og / eller på en litt babyfurete måte. Kanskje om noen år! Men den vanlige, tradisjonelle måten er jo hyggelig nok.

Kan desverre ikke gjøre noe med kjæresten, men jeg tror folk flest undervurderer hvor barnslig jeg kan være, spessielt i jula,
så sjekk ut Norpaws julejukeboks, heh. [w-happy]

For meg handler jula mer om at det gåt mor lysere tider, året har gått et jul som man sa før i tiden.
På den 22, pleier vi som regel å ta en liten knert. Og det knertes for de som har godt bort, året som har vert og alt vi har å være taknemmlige for i år. Og en knert for at året som kommer skal bli bra.
På den 23 er det seff å se grevinnen og hovmesternn, gjerne ta en knert hver gang hovmestern tar en om  man klarer å henge med. (bynte med dette for noen år siden bare  for morro)
Den 24 er jo julaften med masse digg for, denne starter somregel med julefilmer og Disneys julekavalkade som går i dag 13:55 på NRK! Og sån omtrent 5ish tia samles slekt fra fjern og nær for å momse jule mat som.
Og ett eller annet sted mellom dette har man også den tradisjonelle jule snø-kryninga av mindre søsken, og kjærester. [w-happy]
Vi begynner som regel med å momse kaker av alle slag, gløgg etc. Og ikke før sån ut på 7-8 ish tia kommer jule middagen i gang, som varer frem til 22 sån sirka, med litt pauser og slikt innimellom. Litt vaggling rundt juletreet om vi orker det. Først når ingen orker mer julemat så åpner vi pakkene. Etter det så følger det litt mer julebakst og "fylling av hjørnetenner" som vi pleier å si.

Snøkrystall

• Über Fur
    • Vis profil
« Svar #15 på: 24. des, 2010, 15:26 »
Jehovas vitner kommer å tar deg! BARE VENT! x3

ahaha :P
De gærne tullingene har ikke vært her enda x3
kommer de hit skal jeg lyse dem i bann :P

anyways;
god jul, god jólablót, good what tha hell you're celebrating! :P

Chris

• Gjest
« Svar #16 på: 24. des, 2010, 20:10 »
Må si jeg finner det relativt behagelig å være hjemme helt alene.

Dagen i dag bydde på 4 timer jobb, en tur på gravstedet, en blund på sofaen og så middag.
Nå er det Ringenes herre på TVen her (Blu-Ray).
Ellers går julen forbi i stillhet her.
Ingen familiebesøk og ingen vennebesøk.

Litt ensomt, men må si det som det er. Bryr meg ikke så hardt.

God jul til alle

Koob

• Senior Fur
  • Duran
    • Vis profil
« Svar #17 på: 25. des, 2011, 17:54 »
Vil ikke akkurat starte noe debatt, men feirer hannukha i Israel i år på grunn av at for det første ikke står tnoe i bibeln om å feire jula. Desuten, etter vår (og de fleste mesiansktroende jøder)'s mening, er det helt feil dato.  (Jødene finner kjenneteign for at tiden maria fikk beskjeden om barnet, var rundt hannuka også)
Men ellers er det jo gelt greit.

FreesTyler

• Über Fur
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
« Svar #18 på: 25. des, 2011, 18:40 »
Startet dagen med Tre nøtter til Askepott, så var det bare å vente til det var tid for å pynte seg.
Av gårde for å feire jul med julemat, riskrem og så pakker o3o Som vanlig deler jeg ut pakkene,
for det har jeg gjort i alle år x) Kjempegøy :3