Snowtail: kan du utdype "disse fordelene"?
Som nevnt så er det en utbredt feiloppfattelse at man velger å bli ufør fordi det lønner seg. Som ufør får du 66% av det du fikk som lønn, det er en betraktelig reduksjon. Nå er du såpass ung så du har mye å lære av livet ennå, det er som regel tungtveiende årsaker til at folk havner utenfor det ordinære arbeidslivet. Kanskje kan du oppleve det slik sjøl, en veit aldri - men en får håpe du slipper å hanskes med NAV. Det disse ikke trenger er å hele tida få høre at det er fordi de ikke gidder, ikke har jobbet hardt nok, må skjerpe seg, ta seg sammen. Der har du skammen, hvorfor trykke disse videre ned med å gi de mer skamfølelse i tillegg? Det er jo flere her på forumet som har diagnoser, noen har uføretrygd. Man får ikke ufør uten at alt er prøvd, lange og mange tiltak, utredninger mm. De fleste blir dårligere pga NAV. Dette temaet er veldig omfattende og for nyansert til at generaliseringer som at det er for enkelt å få trygd er spesielt konstruktivt! NP-miljøet er jo et veldig inkluderende miljø så jeg synes det bør fortsette å være slik.
Trygdejuks foregår ikke i noe stort omfang, det er da mest ift dagpenger; at folk jobber mer ved siden av enn de oppgir - men de fleste blir tatt (om ikke alle) og da må de betale alt tilbake. Jo lenger tid en har juksa, jo større gjeld! Men det er svært få som jukser med dette, mengden er hauset opp i media og gjennom "jungeltelegrafen".
Og hva er trygd? En har dagpenger, livsopphold, AAP og uføretrygd. Kun det sistnevnte er trygd! Og det er en ytelse som det er særlig tungtveiende grunner for å få, det er idag svært vanskelig å få ufør til tross for gjennomgripende funkskjonsnedsettelser
Hva flyktningeutfordringene gjelder er jeg enig i at et større antall enn det vi kan håndtere vil true velferdsstaten, vi kan ikke redde hele verden - men vi kan redde så mange som det på sikt er bærekraftig. Hvis det blir for mange for nasjonen å ta imot vil flyktninger bare gå fra en fattigdom til en anna, riktignok minus krig da. Men hvor mange vi kan ta imot er et anna spørsmål. Dessuten så bør det også være et mål at de skal tilbake og bygge opp landet sitt igjen, det mener jeg er et krav - så kan man bidra med bistand i de respektive landa.