Skrevet av Emne: Hvorfor advarsel mot at alkohol er farlig. Hvorfor ikke brus også?  (Lest 5220 ganger)

Trina

• Gjest
Tenker mest om man drikker for mye av det. Du kan havne muligens i en koma tilstand. Dessuten blir du trøtt og slappere av det. Vann derimot og næring er godt for kroppen. Altså nå vet jeg at alkohol er kjipt om man kanskje kjører og andre greier. Men bare lurer litt på en måte.
« Siste redigering: 18. sep, 2015, 17:01 av Trina »

felixcani

• Hyperaktiv Fur
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Hva slags spørsmål er dette  ???????

Fordi du kan ikke drikke deg dritings på brus tipper du spyr på ett eller annet tidspunkt.  fylla kan du: Skade andre, skade deg selv. alt fra småsaker til alvorlige saker som ender i sykehusopphold og i verste tilfeller død.

Samenligne brus og alkohol er egentlig ganske tullete. Det er to forskjellige ting.

Sure det burde kanskje stå mer på flaskene til brus at det kan skade tena og ikke er bra for kroppen på lang sikt, men du kan fungere sosialt etter flere flasker brus.

Wolfheart

• Overaktiv Fur
  • AaooOOoooOOoooååh!
    • Vis profil
Hadde alkohol blitt oppfunnet idag så hadde det blitt forbudt, og med tanke på konsekvensene alkohol har for samfunnet så ville det ha vært en riktig avgjørelse. De fleste greier dog å ha et greit forhold til alkohol, men det er ikke til å stikke under en stol at det er mange familieproblemer som forårsakes eller forsterkes av alkoholbruk/misbruk.
Alt kan være farlig, drikker du for mye vann kan du få vannforgiftning. Alt med måte enten det er alkohol (ikke alle som klarer å styre eget forbruk da), vann og brus.
"Hvis en skapning ikke kan leve i pakt med sin sanne natur, så dør den - det samme gjør mennesket" - Henry David Thoreau

Trina

• Gjest
Alt kan være farlig, drikker du for mye vann kan du få vannforgiftning.

Hadde trodd det har vært tull om ikke det stått noe om dette på nettet : 3
Men antar vel at man drikker når man trenger. Føler bare at vann ikke har den avhengigheten som brus kan ha. Selv om alkohol i påvirket tilstand kan kanskje være værre for andre rundt omkring, mens brus kan ha helsemessige problemer for deg selv kun.

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Det finnes et veldig greit uttrykk her "The dose makes the poison". Alt er giftig.
Det er bare spørsmål om hvor mye du må eller kan putte i deg før det dreper deg.

Six

• Über Fur
  • Purrr :3
    • Vis profil

Men antar vel at man drikker når man trenger. Føler bare at vann ikke har den avhengigheten som brus kan ha. Selv om alkohol i påvirket tilstand kan kanskje være værre for andre rundt omkring, mens brus kan ha helsemessige problemer for deg selv kun.

"Om du drikker for mye vann får du vannforgifting", med andre ord om du drikker for mye vann så kan du drukne *host*.

Brus er bare brus, og det skader på langt nær like mye som alkohol. Som en aktiv alkohol consumer, så kan det sies at jeg har sett folk sloss og gjøre dumme ting som er skadelig mer etter å ha drukket en del 40%, enn når de drikker en cola.

lol.

Trina

• Gjest
Ah. Så du mener om man drikker vann veldig mye så kan man hoste så mye at man ikke får puste eller noe?
Edit: Overreagerte sikkert litt med innlegget. Dere har nok rett.
« Siste redigering: 18. sep, 2015, 23:21 av Trina »

UsagiKun

• Senior Fur
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Alkohol fører jo til at ting i hjernen kobles fra, eller blir "dårligere", så man f.eks. blir svimmel, mister hukommelse, miste hemninger osv. Over tid og i store mengder, kan dette føre til permanente og alvorlige skader. Derfor er det advarsel mot å drikke alkohol, fordi det er i bunn og grunn et giftstoff som dreper hjernen og organer i kroppen. Brus derimot har ikke den samme virkningen på kroppen, men man kan jo få hull i tennene, vondt i magen, og kanskje bli hyper. Dette fører uansett ikke til noen permanente og alvorlige skader på kroppen. Skulle det vært advarsel på brus, så kunne man like så godt hatt advarsel på alt av godteri også x) Men ja, som nevnt så er jo alt egentlig farlig i for store mengder.

Eltanin

• Hyperaktiv Fur
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Ah. Så du mener om man drikker vann veldig mye så kan man hoste så mye at man ikke får puste eller noe?

Nei du kan legit få vannforgiftning. Du skyller ut alle saltstoffene i kroppen om du drikker for mye vann, og da dør du.

felixcani

• Hyperaktiv Fur
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA

Nei du kan legit få vannforgiftning. Du skyller ut alle saltstoffene i kroppen om du drikker for mye vann, og da dør du.

Yup.

Tips. Bruk google for alt det er verdt.

Trina

• Gjest
Er det ikke mer snakk om for lavt blodsukker? Tenker om man kanskje ikke spiser nok søtt som godteri osv.

felixcani

• Hyperaktiv Fur
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Er det ikke mer snakk om for lavt blodsukker? Tenker om man kanskje ikke spiser nok søtt som godteri osv.

NEI! hvor kommer sukker inn i alt dette  ?????????????!!! Føler du surrer litt og går litt off topic i egne settninger, men prøv å google det. Vannforgiftning er en ting.

r

Trina

• Gjest

NEI! hvor kommer sukker inn i alt dette  ?????????????!!! Føler du surrer litt og går litt off topic i egne settninger, men prøv å google det. Vannforgiftning er en ting.

r
Jeg er litt treg til å oppfatte noe jeg ikke forstår med det første.
https://youtu.be/Bb-how6IhJ0

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Vannforgifting er noe fursuitere må passe på. Man svetter mye mens en suiter. Noe som gjør at kroppen mister både vann og salt (for å beholde balanse).
Hvis man bare drikker vann vil balansen mellom vann og salt bli forstyrret, og man kan få de første symptomene på vannforgifting.
Fikk det selv under forrige NFC, da det var lenge siden jeg hadde drevet med intens suiting. Fikk i meg nok vann, men ikke nok salt.
Ble belønnet med enorm hodepine, og en svak metalsmak i tungen. Fort løst med hodepinetablett, saltet potetgull og hvile på senga.

Men den videoen viser et veldig feil bilde av hvorfor vannforgifting er farlig.
Vannforgifting er ikke så ekstrem, men fortsatt skadelig og i verste tilfelle dødelig.
Det som skjer er at cellene i kroppen sveller opp. Stort sett er dette harmløst, da det meste av kroppen er ganske elastisk.
Dog det er et stort unntak. Hjernen. Den ligger fanget i en hodeskalle, så når hjernen sveller blir det fort liten plass.
Typiske symptomer på dette tidspunktet er hodepine, svimmelhet, irritabel, forvirret, vanskelig å fokusere/tenke klart. Det føles som du har en mild forkjølelse kun i hodet.
Hvis man overser disse symptomene og fortsetter drikking, så øker trykket på hjernen og ting kan fort bli verre.
Det som gjør vannforgifting dødelig/skadelig er ikke at celler sprekker, men at plassen blir så liten at ting blir blokkert.
Enten i form av at deler av hjernen ikke får nok blod (cellene presser sammen blodårer), eller hjernestammen blir presset på (signaler blir ikke ordentlig sent til hjerte, lunger, etc).

Advarsel: Når det er sagt, en fursuiter har større sjanse for å ikke få i seg nok væske enn for mye.
De fleste lærer tidlig å drikke mye og samtidig holde blodsukker og saltnivåene oppe.

Eltanin

• Hyperaktiv Fur
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
^En løsning på det kan vel være å drikke en del sportsdrikk? Om man liker det naturligvis. Da får man automatisk i seg væske og salter samtidig. C:

Sondring

• Gjest
Sportsdrikk er gull verdt.

I furcon sammenheng er det ofte satt ut svære beholdere med 'isotonic solutions' for folk å bruke - dvs, drikker som har samme salt/sukker/whatever sammensetning som kroppen... eller da som det heter på norsk: Sportsdrikk.

Var nesten hovedgrunnen til at jeg suita på forrige EF - å få tilgang til lounge med drikke. Under dansene er det pokker så langt til hotellrommet, og barene har bare øl og vann - og ingen av dem er good shit for en lang kveld.

Wolfheart

• Overaktiv Fur
  • AaooOOoooOOoooååh!
    • Vis profil

Jeg stussa også først når jeg hørte om det, men det var vel ifm at det var ei tid in å bælme et par liter med vann før frokost og andre måltider for å ikke orke å ete så mye så en ble slankere. Så var noe om sånt jeg fikk det med meg.
Det er mye som er sunt og mye som er usunt, for mye av begge deler er ikke bra.
"Hvis en skapning ikke kan leve i pakt med sin sanne natur, så dør den - det samme gjør mennesket" - Henry David Thoreau

Atrox

• Global Moderator
  • Über Fur
    • Vis profil
    • FA
^En løsning på det kan vel være å drikke en del sportsdrikk? Om man liker det naturligvis. Da får man automatisk i seg væske og salter samtidig. C:
På cons er det ofte saft og saltkringler og annet div som suiterene får gratis. Funker bra.

Ningendo

• Fur
  • *
  • Dæven ell, gutta
    • Vis profil
    • Tumblr'n min hvor jeg poster "kunst" og klager i ny og ned
Brus derimot har ikke den samme virkningen på kroppen, men man kan jo få hull i tennene, vondt i magen, og kanskje bli hyper. Dette fører uansett ikke til noen permanente og alvorlige skader på kroppen.

D00d, brus kan ha noen ganske alvorlige dødelige effekter på kroppen. For eksempel diabetes type 2. Pluss det å få masse hull i tenna er ganske alvorlig i seg sjøl, spesielt om man har passert 20 år. Så er det jo alltid det att en brus-avhengighet er en av de beste måtene å legge på seg kjappere enn fy.
Life is too short to play without your player 2.

Six

• Über Fur
  • Purrr :3
    • Vis profil
^Det er fortsatt en STOR forskjell på brus og alkohol. STOR.

Hadde du skifta ut all brusen jeg har drukket i mitt liv med alkohol, så hadde jeg vært dau for lengst.

Hadde brus vært like skadelig som alkohol, hvorfor drikke brus? Da kunne jeg sittet å drukket Koskenkorva på skolen, liksom.

GOD IDE GJØR DET PÅ MANDAG---

UsagiKun

• Senior Fur
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Brus derimot har ikke den samme virkningen på kroppen, men man kan jo få hull i tennene, vondt i magen, og kanskje bli hyper. Dette fører uansett ikke til noen permanente og alvorlige skader på kroppen.

D00d, brus kan ha noen ganske alvorlige dødelige effekter på kroppen. For eksempel diabetes type 2. Pluss det å få masse hull i tenna er ganske alvorlig i seg sjøl, spesielt om man har passert 20 år. Så er det jo alltid det att en brus-avhengighet er en av de beste måtene å legge på seg kjappere enn fy.

Jeg tror ikke brus alene har så stor innvirkning av diabetes type 2. Har mye mer med genetikk, generelt kosthold og fysisk helse å gjøre, hvor sukkerbrus kun er en del av dette. Det skal isåfall ekstreme mengder til, og da er det igjen det at alt kan være skadelig i for store mengder :p Poenget er at brus ikke har den samme direkte skadevirkningen som alkohol , og derfor ikke har noen advarsler.