Skrevet av Emne: Veggis-tråden  (Lest 2378 ganger)

SpiceyFeline

• Senior Fur
    • Vis profil
Veggis-tråden
« på: 13. jul, 2014, 22:35 »
Fordi den finnes ikke fra før!

Post dine beste veggis-oppskrifter, tips, råd og erfaringer om det å være vegetarianer!

Min historie:
Jeg har lenge tenkt på det å bli vegetarianer, men for litt siden bestemte jeg meg for at det ikke ble noe av å bare tenke på det. Jeg liker rett og slett ikke kjøtt mer. Koteletter, biffer, lammelår. Ingenting bortsett fra påleggskinke.

Selv om Norge er utrolig dårlig på vegetarianer-mat, så finnes det noen gode alternativer, spesielt for de som liker å kokkelere litt på kjøkkenet!
Så langt er min favoritt kjøtterstatning Quorn, som er laget av protein fra sopp. Det er rikt på protein og fiber, i tillegg til å ha et naturlig lavt fettinnhold.
Quorn skal finnes i det fleste frysedisker på Coop-butikkene som farse, biter og burger patties, men jeg har så langt bare funnet det på de større Coop-butikkene, som OBS og Mega. Det smaker temmelig likt som vanlig storfekjøtt spør du meg, og da er det ikke noe vits i å spise vanlig kjøtt. Jeg sliter med å finne noe som kan erstatte kyllingfilét, da det og fisk er det eneste kjøttet jeg spiser. :x Jeg har ikke fått tak i tofu enda, men når jeg flytter til Trondheim ila måneden blir jeg nok å prøve ut det også.

I tillegg til Quorn så er et av de andre alternativene vi har i Norge varer fra Hälsans Kök, som er svensk. Personlig er jeg ikke så glad i soya-varer, men de har et bredt utvalg av varer for de som skulle like det. Alt fra pølse til kebab. Varene finnes i de fleste dagligvarebutikker, samt på helsekostforretninger, men de koster ca tre ganger mer om du går på helsekosten og kjøper det. 90KR FOR EN LITEN PAKKE KJØTTBOLLER ARE U KIDDING ME
sååå ja. Om man har muligheten burde man absolutt handle vegetarmat fra frysedisken i Svergie, for det er sjukt mye billigere :T

Eltanin

• Hyperaktiv Fur
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Veggis-tråden
« Svar #1 på: 13. jul, 2014, 22:44 »
Jeg har lenge vurdert å bli veggis, i hvert fall å kutte ut kjøtt store mengder av hverdagen, men jeg styrer ikke kjøkkenet her hjemme så det blir veldig vanskelig. >: Når jeg lager mat til meg selv blir det ofte veggisløsninger da, så jeg prøver så godt jeg kan. Når jeg flytter ut blir det andre boller!

For å inspirere meg nå ser jeg mye på youtubevideoer om hvordan lage veggismat og er med i et par veggis-grupper på face. C: Veggispreik erå anbefale!

AntiVanter

• Senior Fur
  • Wolfamute
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Veggis-tråden
« Svar #2 på: 14. jul, 2014, 03:20 »
Jeg har vært vegetarianer i over to år. En "prøveuke" som egentlig var mer beregnet som en utfordring til meg selv ble en lang reise jeg ikke helt hadde regnet med å ende opp på. For meg har dette funket og jeg har lært mye om meg selv og kostholdet mitt. Jeg hadde i bunn og grunn ikke noen spesiell motivasjon for å bli vegetarianer, annet enn miljø, men jeg merker at etterhvert som jeg har vært vegetarianer har jeg blitt mer og mer opptatt av for eksempel forsvarlig dyrehold (ikke at jeg ikke var opptatt av det før) og hvilke fordeler det å være vegetarianer har å gi til miljøet.

Selv om jeg har vært vegetarianer en stund er jeg er en elendig kokk. Sånn virkelig, men det å bli vegetarianer har gjort meg LITT bedre i det minste. Jeg har ikke hatt noe annet valg om å bli mer kreativ på kjøkkenet. Personlig liker jeg å ha "basisvarer" som jeg bruker til alt mellom himmel og jord. Jeg eeeelsker linser fordi de kan jeg gjøre så mye forskjellig med! Jeg elsker å lage vegetarburgere, haha, jeg er så sykt på jakt etter den perfekte oppskriften. Det er så moro å eksperimentere med! Men jeg spiser ikke burgere hver dag, så utviklingen av den perfekte oppskriften går tidvis litt trått.

Heldigvis, som du sier, Spicey, så begynner man å se et stadig bredere tilbud rundt om i HELE landet! Jeg var i Valdres for en uke siden, og var i den anledning en kjapp tur innom Beitostølen. Selv på den lille matbutikken der fant jeg ferdig vegetarmat i frysedisken. Jeg ble også gledelig overrasket da jeg oppdaget produkter fra Hälsans Kök på den lokale KIWI-butikken.

I tillegg til Hälsans Kök og Quorn har vi også Anamma, enda en svensk produsent. De har lenge produsert herlige soyaprodukter som har vært ovovegetariske (at de ikke inneholder meieriprodukter, men de inneholder egg), men for ikke så lenge siden kom den store nyheten om at de har, etter stor etterspørsel, besluttet å bli veganske ved å kutte ut eggene i sine produkter. Detter synes jeg er en gladsak. Jeg vet ikke hvordan det er med resten av landet, men jeg føler jeg ser Anamma sine produkter flest steder, men det er sikkert ikke likt for alle landsdeler, nødvendigvis.

Om jeg skal komme med et tips så er det at å bli vegetarianer/veganer om man ikke er motivert for det, kan være vanskelig og i verste fall gå utover helsen din. Man må være obs på at man får i seg nok mat og rett mat, og om man ikke er motivert til å følge med på sin nye livsstil kan dette i verste fall gå på helsa løs. Dette betyr IKKE at man ikke skal prøve seg selv om man er usikker på om man vil få til denne livsstilen. Det er ingen skam å teste den ut og så snu dersom man ser det ikke går. Om man har hatt et høyt konsum av kjøtt kan det også være greit å ikke slutte "cold turkey" (pun intended ;) ) fordi da er det, som med så mye annet, lettere å gi opp fordi en ting som har vært så naturlig før plutselig er borte. Her kommer vi også tilbake til dette med motivasjon - denne livsstilen er VELDIG mye lettere å få til dersom man virkelig er klar for den. Derfor kan en eventuell nedtrapping være en fin måte å få en overgang på.

Husk å lytte til hjertet og hodet. Dersom du føler at det å være vegetarianer blir for vanskelig, er det ingen skam å snu. Et tips til et alternativ til dem som ikke vil ofre kjøttet helt, er jo å kanskje ha en Meatfree Monday. Navnet forklarer alt - dropp kjøttet på mandag. Dette har blitt svært populært de siste årene og det er virkelig til å anbefale!

Og et lite hjertesukk; da jeg var og besøkte min nåværende ekskjæreste i England i vår hadde jeg et helt fantastisk "kyllingpålegg" fra Quorn. Det var akkurat som kylling i skiver som man kan ha på brødet. Helt nydelig og superperfekt, så om noe skulle komme ut for å se dette noen vei (eller noe lignende), så skrik ut hvilken butikk det var. Jeg sverger, det var SÅ godt, men jeg har aldri sett det her til lands..