Skrevet av Emne: Aspartam  (Lest 3235 ganger)

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Aspartam
« på: 07. jul, 2014, 15:06 »
Når jeg spiser eller drikker noe må jeg ofte drikke/spise light produkter pga diabetes, som da inneholder aspartam som oftest.

http://www.nrk.no/livsstil/omstridt-sotningsmiddel-1.6204462

jeg kan bekrefte at aspartam ikke er en fin ting, hodepine, fatique, syn også videre svekkes her og.

synd jeg ikke bare kan spise/drikke normale produkter... <_<

Er det noen andre enn meg som har hatt liknende issues med light-produkter?

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Aspartam
« Svar #1 på: 07. jul, 2014, 16:04 »
Jeg drakk to glass pepsi max en gang og kastet opp, siden det har jeg holdt meg inna lightbrus. x3

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Aspartam
« Svar #2 på: 07. jul, 2014, 16:18 »
Jeg liker ikke lettprodukter. Spesielt ikke lettbrus. Var hektet på Pepsi Max på videregående og likte ikke cola i det hele tatt, men plutselig bare snudde det.

ToraLily

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2291
  • A Author of Hombrew DnD Content
    • Vis profil
    • torafurry
Sv: Aspartam
« Svar #3 på: 07. jul, 2014, 17:27 »
Aspartam... er farlig for deg...åsså farlig for milijøet. jeg sluttet og drikke brus og lett-brus pga vekt økning. det bare la seg på hoftene og sånt..

Zoxeb

  • Gjest
Sv: Aspartam
« Svar #4 på: 07. jul, 2014, 17:33 »
Liker ikke smaken. Men er ikke noe spes glad i søte ting, så er ikke noe problem uansett.

Hvordan er det med stevia eller sukrin?

naetaru

  • Gjest
Sv: Aspartam
« Svar #5 på: 07. jul, 2014, 18:04 »
Hvis jeg får i meg noe med Aspartam blir jeg ekstremt dårlig i magen og smaken synes jeg bare er helt grusom >_<

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Aspartam
« Svar #6 på: 07. jul, 2014, 20:35 »
De fleste andre sukker-tilsetninger som skal være sukkerfrie som inneholder "ol" i navnet gir fortsatt blodsukkerstigning. Kan ikke spise sukkerfrie drops eller tyggegummi heller, lel.

Diasukker er også skummelt. Husker ikke helt hva det var, men folk fikk rare reaksjoner på gamlehjemmet hvor jeg bodde før.

Vanlig sukker er nok best if anything. Jeg får bare ikke spise/drikke mye av det pga diabetesen...

forhåpentligvis så blir hodet mitt bedre etter den drittbrusen jeg har drukket siden 2009.. <__<

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: Aspartam
« Svar #7 på: 08. jul, 2014, 00:50 »
Jeg prøver å spise så lite sukker som mulig, og da eventuelt sukkerfrie alternativer. Jeg liker å tro at det er "sunnere" enn det som er sukkerholdig, men idk. Har aldri opplevd noen plager ved å få i meg ting som er light tho. Eneste er vel at man får litt mer luft i magen etterpå, men det er vel ganske vanlig med light produkter :p

Pilosus Crinitius

  • Lokal Moderator
  • Senior Fur
  • *
  • Innlegg: 694
    • Vis profil
Sv: Aspartam
« Svar #8 på: 08. jul, 2014, 01:21 »
Aspartan har en sånn småbitter ettersmak som eg ikke kan fordra, og som nevnt så kan det være rimelig nasty med tanke på hvordan det virker i kroppen. Eg prøver for alt det er verdt å ungå det.

Men det betyr ikke at det er lurt å bøtte nedpå med sukker heller (enn selv hvor fristende det måtte være).
« Siste redigering: 08. jul, 2014, 01:33 av Pilosus Crinitius »

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Aspartam
« Svar #9 på: 08. jul, 2014, 22:59 »
Jeg har ikke hatt noen fysiske problemer med asparatam, og Pepsi Max er den eneste brusen jeg faktisk liker.
Men jeg hadde en periode tilbake der jeg var..jegvetikke.. avhengig på en måte av Pepsi Max. Drakk en flaske nesten hver dag i flere uker. Jeg sluttet å kjøpe det fordi jeg rett og slett var blakk av det, og når jeg fikk penger igjen hadde suget etter det forsvunnet, og nå drikker jeg sjeldent brus i det hele tatt. Kun om jeg er på restaurant eller i sosiale sammenhenger. Vann ftw.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Aspartam
« Svar #10 på: 08. jul, 2014, 23:13 »
Du kan vel kalle meg hekta på brus. Jeg er ofte tørr i munnen + har stygg smak i munnen, og derfor er noe med smak fint å drikke om jeg skal få det vekk (psykologen min mente det kunne ha med depresjon å gjøre).

I det siste har jeg prøvd å drikke mindre though. Men det er veldig vanskelig lol. Spesielt når jeg ikke tåler saft (sitrus) og sånt :s

Når jeg flytter for megselv mot neste sommer så blir det nok helt slutt i og med at mamsen ikke kan kjøpe brus som en nisse for meg. Lol xP


Værste er vel at jeg egentlig ikke liker sukkerfri svart brus. Den smaker stygt, men jeg klarer ikke slutte, heller. Hhaha...

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Aspartam
« Svar #11 på: 09. jul, 2014, 01:07 »
jeg kan bekrefte at aspartam ikke er en fin ting, hodepine, fatique, syn også videre svekkes her og.
Og dette kan ikke relateres til noen andre ting? Hodepine og svakere syn får man selv om man ikke får i seg aspartam. (Det er større sannsynlighet for at dette kommer av usunt og uvariert kosthold.) Her er det ikke noen bevist årsakssammenheng. Det er heller ikke noen troverdig forskning som kan bekrefte at aspartam kan føre til slike symptomer.

For at aspartam skal være farlig, må du drikke så mye lettbrus at du risikerer å dø av vannet i brusen enn av aspartamet (hjerneødem).

For øvrig konsumerer jeg ikke lettprodukter fordi det smaker beskt. Aspartam er kjekt for de som bl.a. er allergisk mot plantesukker.
Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Aspartam
« Svar #12 på: 09. jul, 2014, 03:34 »
det fikses når jeg tar en pause fra aspartam :p så gikk utifra at det kunne vært det.



though det kan være somatiske smerter, men tror ikke synet svekkes pga det though..