Skrevet av Emne: Katten tisser i sengen  (Lest 22438 ganger)

Pycnopodia

• Senior Fur
    • Vis profil
Katten tisser i sengen
« på: 06. sep, 2012, 00:15 »
Heisann!

Jeg har en katt som har begynt å pisse i sengen min og ikke i kattekassen. Når jeg kom hjem i dag etter å ha jobbet utenfor byen noen dager luktet det piss på rommet og jeg har kastet dyner, puter, trekk, laken, madrassbeskytter OG overmadrass ut på terassen for at det ikke skal lukte ut hele soverommet. Kommer til å sove på stuen i natt, og må kjøpe nye madrasser og sengesett.

Problemet mitt er at katten pisser i sengen, hvordan kan jeg unngå det?

Har begynt å helle vann på katten i det den hopper oppi sengen, håper den etter hvert lærer å holde seg unna :P

Noen som har tips og erfaringer med dette?

Morisith

• Senior Fur
    • Vis profil
    • Furiffic
Sv: Katten tisser i sengen
« Svar #1 på: 06. sep, 2012, 00:49 »
jeg har ikke hatt katt, men det første eg tenkte på var om du holder skikkelig rent i kattekassen? De er jo renslige så burde ikke gjøre slikt :/ kanskje det har noe med dominans/frykt å gjøre... men som sagt, ikke vet eg. Ville lest litt opp på kordan rasen du har pleier å oppføre seg (siden noen raser pleier å ha sære personlighetstrekk xD) Tror eg har hørt om puser som gjør dette før da... ville sett på andre forum og :)

Pilosus Crinitius

• Lokal Moderator
  • Senior Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 06. sep, 2012, 01:08 »
Vi har aldri hatt katt heller (hovedsakelig pga alergi i familien), men det har vært masse av dem i nabolaget. Et knep vi brukte for at de ikke skulle urinere på dørmatten vår var å "spraye" olje fra appelsinskall der. Tydeligvis liker ikke katter lutkten av olja, og velger heller et annet sted å markere.
« Siste redigering: 09. sep, 2012, 04:30 av Pilosus »

Zaty

• Hyperaktiv Fur
  • <3 Jinnai <3
    • Vis profil
« Svar #3 på: 06. sep, 2012, 21:32 »
Hørte en gang at sølvfolie skal holde katter unna, men blir litt rart å dekke sengen med sølvfolie xD
I dunno, kanskje verd et forsøk?

Klikketiklikk :D

FreesTyler

• Über Fur
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
« Svar #4 på: 06. sep, 2012, 22:34 »
Du har vært borte i noen dager? Det kan kanskje være grunnen. Katter kan ha en tendens til å gjøre "ugang" om
de savner eieren sin og vil at de skal komme hjem. Katten min bæsjet på gulvet når familien var borte over litt lengre
tid og den ble passet av noen andre. Om de ikke får nok oppmerksomhet, så kan de finne på å legge igjen litt møkk
for at du skal legge merke til dem.
Så det kan være et svar, så håper jeg det ikke vil være noe problem lenge. Kan hende katten din bare savnet deg.

Arrius

• Hyperaktiv Fur
    • Vis profil
« Svar #5 på: 06. sep, 2012, 22:37 »
var det mye rart i kattesanden? vist kattesanden er full eller lite trivelig kan de finne på å gjøre fra seg en helt annen plass, fks senger
The more i learn about people, the more i like my dog.

Six

• Über Fur
  • Purrr :3
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07. sep, 2012, 07:55 »
Katten min er smart nok til å holde deg ute av senga mi. Men så er senga mi på et avlukka rom da.. Katta mi er uansett mest glad i å sove i senga mi. Den har uansett ikke noe sandkasse, den går ut om den skal gi ifra seg x3

vet ikke helt jeg,kanskje dekke til senga di med noe når du ikke sover? xD eller bare lukke soveromsdøra og ikke la katta komme inn?..

Pycnopodia

• Senior Fur
    • Vis profil
« Svar #7 på: 07. sep, 2012, 12:40 »
Takk for svar :)

Det har vært mye forandringer i det siste, ommøblering, katten får ikke løpe fritt på veranda eller i resten av leiligheten, jeg har vært lenge borte, ny type kattesand og lignende.

Jeg tømte ut den nye sanden byttet ut med jeg har brukt før som ikke er så grovkornet. Katten kom med en gang og tisset i kattekassen, det virket som at katten visste hun ikke skal tisse andre steder enn der.

Krysser potene på at ting ordner seg nå :)

Over til noe neste problem, rense lukten fra overmadrassen. Noen som vet om skikkelig effektiv rens som blir kvitt all lukten?

Arrius

• Hyperaktiv Fur
    • Vis profil
« Svar #8 på: 07. sep, 2012, 16:34 »
Takk for svar :)

Det har vært mye forandringer i det siste, ommøblering, katten får ikke løpe fritt på veranda eller i resten av leiligheten, jeg har vært lenge borte, ny type kattesand og lignende.

Jeg tømte ut den nye sanden byttet ut med jeg har brukt før som ikke er så grovkornet. Katten kom med en gang og tisset i kattekassen, det virket som at katten visste hun ikke skal tisse andre steder enn der.

Over til noe neste problem, rense lukten fra overmadrassen. Noen som vet om skikkelig effektiv rens som blir kvitt all lukten?

går det ikke an å ta av trekket på overmadrassen slik at du kan stappe det i vaskemaskinen? om det går så bare bruk vanlig vaskemiddel, fks blenda ett eller annet :p
The more i learn about people, the more i like my dog.

Morisith

• Senior Fur
    • Vis profil
    • Furiffic
« Svar #9 på: 07. sep, 2012, 23:07 »
for lukten.. om du er veldig nøye på å få det helt rent og ikke er fornøyd/ikke kan ta trekket i maskinen, kan du jo alltids høre med et renseri ka de tar for jobben :)
Jobbet på renseri så vet de fleste tar det inn, men ikke på den private avdelingen så aner ikke ka de tar betalt. Eg fikk "gleden" av å sortere skittent sengetøy og håndkler fra hoteller *frysning*.. alt det merkelige og ekle folk kan finne på å ta med seg i en hotell seng... xD

Catya

• Gjest
« Svar #10 på: 09. sep, 2012, 03:27 »
Har lest at katter ikke liker appelsinskall, og en venn av meg brukte det for at katten hennes skulle holde seg unna møbler. Så hvis du strør appelsinskall over sengen, holder den seg kanskje unna.

Keep Off-sprayen som selges i dyrebutikken er bortkastet etter min mening, den virker kun en liten stund.

Templa

• Overaktiv Fur
    • Vis profil
    • Templa Creations
« Svar #11 på: 09. sep, 2012, 20:39 »
Ser du nevner ommøblering, tror dette kan ha litt med saken og gjøre. Da vi skulle flytte for noen år tilbake , så ble det veldig mye styr og stress for kattene våre med esker og ting overalt, og de sa da i fra ved å tisse og bæsje i senga vår.

Har desverre ingen rengjørings tips  da ;S

Håper det ordner seg :)

Pilosus Crinitius

• Lokal Moderator
  • Senior Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 på: 09. sep, 2012, 23:11 »

Katter kan være ekstremt kresene. Når de bestemmer seg for at "sånn" skal noe være, da hender det at alt annet blir utenkelig for dem.

For eksempel, i amerika har de ofte en glassdør utenpå inngangsdøren for å holde insekt og sånt ute. I en video eg så, hadde de tatt vekk glasset i døren sånn at bare rammen var igjen. Det var altså en katt på innsiden av rammen og den ventet lenge og gikk ikke ut før rammen ble åpnet, selv om den bare kunne hoppe igjennom og ut uten noen problemer.

I ditt tilfelle er det veldig sansynelig at katten din bare annser den ene typen kattesand som "innendørs do-sted", så å gå tilbake til den gamle typen kattesand vil antakelig løse hele problemet ;)
« Siste redigering: 09. sep, 2012, 23:15 av Pilosus »